Jetten Z400/Yoshimura

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
jefke78
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 100
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 20:16
Locatie: Heers

Jetten Z400/Yoshimura

Bericht door jefke78 »

Wat moet je demonteren om je carburator te jetten?
Ik heb al bij zoeken gekeken maar vind niets wat me kan verderhelpen.
White Z400 '04 / Yoshimura RS3 system/ FmF Jetkit/ KW verlagingsveren.
www.thedukes.be
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

Stond paar jaar terug op dit forum:

Carburator afstellen


Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur.
Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op
verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein
schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de
carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak-,
of als je geluk hebt, in een externe sproeier houder gemonteerd (vb. mikunie 20mm 2-bout). Al vorens
te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur
is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en
vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de moter
rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.

Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en
de stationair afstelling.

Met de hoofdafstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair
af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.

We beginnen met de hoofdafstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle
ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk
het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als
eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje
rijden (2-3 km) en terwijl je volgas rijds zet je hem uit . Een maal tot stilstand kun je ter pleke de
bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige,
beroette zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend
een te arm mengesel,dus een grotere sproeier. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de moter
weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed
opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier
wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste
vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de moter heel
snel te warmt!

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen
als eerste beginnen met de gas naald. Als je de gas schuif uit je carburateur haalt zul je zien dat de
gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald
in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 3,4 of 5 tal
groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald
in hoogte. Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier
door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met
de gasnaald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.Je kan het beste beginnen
in de middelste stand (dat is meestal std).
Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als
je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje
gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gas naald in de aller
onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil
merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de eens. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven
(clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met
de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect
lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug
draait. Hij mag helemaal bovenin(als hij overtoeren draaid best heel iets stotteren(4-takten).
De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede
gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het
zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.

Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen,die zit lang niet op alle brommers op (helaas)!. Deze zorgt
voor een goede gas-reactie en dat de moter in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard
afstelling, helemaal dicht en dan 2 slagen uit (bij de meeste schakelbrommers). Als het goed is start de motor
nu perfect. Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai
het gas in een keer snel open ( in de vrij of met het achterwiel omhoog ) en let op het geluid van je motor. Als
het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait(hoe snellere cilinder je heb hoe beter
hij dat zal doen).
Vaak is dit niet het geval, en houd de moter eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart
slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas
reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen. Zet de moter uit en laat hem even afkoelen
( +-10min), probeer nu de moter weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de
stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan
voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start.
Als de brommer weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje
in. Laat de moter nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de moter rustig, maar wel
constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de motor weer uit
en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met
de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Voor het afstellen van de carburateur
moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere brommers afgesteld dan kun je
door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan.
Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie
koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie
van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van
de verschillende afstel gebieden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen
en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat
je brommer armer lopen.

Dus kort samengevat: ·
Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
Gasnaald afstellen voor half gas.
Luchtschroef afstellen voor gasreactie

Als je afstelschroef aan de kant van de luchtinlaat staat, dan is dit een "luchtschroef": indraaien is minder
lucht (rijker), uitdraaien is meer lucht (armer).
Maar, wanneer die schroef aan de Cylinderkant staat, is dit een "mengsel schroef", en gelden de volgende regels:
indraaien is minder mengsel (armer) en uitdraaien is meer mengsel (rijker)
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Re: Jetten Z400/Yoshimura

Bericht door Teunie »

jefke78 schreef:Wat moet je demonteren om je carburator te jetten?
Ik heb al bij zoeken gekeken maar vind niets wat me kan verderhelpen.
Om te beginnen manual downloaden op www.dqt.be
Daar staat in hoe je bij de carb kunt komen.

Daarna volg je de hierboven beschreven stappen.
Alvast succes!
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
jefke78
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 100
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 20:16
Locatie: Heers

Bericht door jefke78 »

Hey bedankt,

Daar zal ik al een stuk verder mee kunnen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de carburator van de quad afhalen ?
White Z400 '04 / Yoshimura RS3 system/ FmF Jetkit/ KW verlagingsveren.
www.thedukes.be
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Dat heb je goed begrepen ;)
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
jefke78
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 100
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 20:16
Locatie: Heers

Bericht door jefke78 »

Heb je ook een idee welke sproeier ik moet steken.

Yoshimura schrijft 160 voor en naald op positie drie .
In de Jetkit staat 146-150 met naald op positie drie .
Beiden voor een open luchtfilter
White Z400 '04 / Yoshimura RS3 system/ FmF Jetkit/ KW verlagingsveren.
www.thedukes.be
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

jefke78 schreef:Hey bedankt,

Daar zal ik al een stuk verder mee kunnen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de carburator van de quad afhalen ?
Moet helemaal niet! je lost gewoon de spanner aan de luchtinlaat-kant, en ook die aan de motorruimte. Dan draai ik gewoon de carb, zonder kabels los te maken behalve de benzinekabel! onderkant eraf, sproeier eraf, nieuwe op en terug monteren (als je de naald en zo wil veranderen, maak je best wel helemaal los!)
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Skicks schreef:
jefke78 schreef:Hey bedankt,

Daar zal ik al een stuk verder mee kunnen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de carburator van de quad afhalen ?
Moet helemaal niet! je lost gewoon de spanner aan de luchtinlaat-kant, en ook die aan de motorruimte. Dan draai ik gewoon de carb, zonder kabels los te maken behalve de benzinekabel! onderkant eraf, sproeier eraf, nieuwe op en terug monteren (als je de naald en zo wil veranderen, maak je best wel helemaal los!)
Dit kan inderdaad ook maar is een stuk onhandiger.
Voor iemand die dit voor de eerste keer doet zou ik hem liefst helemaal loshalen. (gaskabel hoeft niet los, wel de spanners aan beide kanten en de carb eruit trekken.)
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

Teunie schreef:
Skicks schreef:
jefke78 schreef:Hey bedankt,

Daar zal ik al een stuk verder mee kunnen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de carburator van de quad afhalen ?
Moet helemaal niet! je lost gewoon de spanner aan de luchtinlaat-kant, en ook die aan de motorruimte. Dan draai ik gewoon de carb, zonder kabels los te maken behalve de benzinekabel! onderkant eraf, sproeier eraf, nieuwe op en terug monteren (als je de naald en zo wil veranderen, maak je best wel helemaal los!)
Dit kan inderdaad ook maar is een stuk onhandiger.
Voor iemand die dit voor de eerste keer doet zou ik hem liefst helemaal loshalen. (gaskabel hoeft niet los, wel de spanners aan beide kanten en de carb eruit trekken.)
nja ok, daar heb je wel gelijk in!
ik snap gewoon het gedeelte ni van de naald enkele clips te veranderen... kan iemand me daar eens fotos van laten zien, en zeggen hoe het moet?
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Om de naald te vervangen moet je bovenin het dekseltje eraf draaien.
De standaardnaald kun je niet van positie veranderen, wel kun je dunne ringetjes eronder stoppen om hem wat rijker te zetten. (naald hoger is rijker)

De Dynojet naalden hebben verschillende groeven waarin je de clip kunt zetten zodat je zo de positie van de naald kunt veranderen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
jefke78
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 100
Lid geworden op: di 02 nov, 2004 20:16
Locatie: Heers

Bericht door jefke78 »

Is inderdaad niet zo moeilijk, best alles te demonteren.
Jetkit steekt erin en naar mijn mening van de eerste keer juist . Misschien geluk .
Als hij slecht afgeregeld zou zijn dan denk ik wel dat ik het zou merken , niet?

DJ150, naald op 3 en mengselschroef 3,5 toeren uit.
White Z400 '04 / Yoshimura RS3 system/ FmF Jetkit/ KW verlagingsveren.
www.thedukes.be
Plaats reactie