durablue achteras

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Flippen
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 168
Lid geworden op: za 10 jun, 2006 11:39
Locatie: In de brousse

durablue achteras

Bericht door Flippen »

Op mijn yam 450 heb ik een brede achteras, een durablue. naast de remschijf (rechts) zit een grote moer over de as. die kan ik zo met de hand draaien, terwijl die toch geen draad pakt.

in die moer zit nog een inbusje, die kan ik aanspannen, echter zonder enig effect.

eigenlijk zit er op de as, achterbrug, .. geen speling, het is enkel die moer die ietwat los zit en ik niet aangespannen krijg! is raar :muur: :muur: :muur:


iemand raad? :idea: :idea:

alvast bedankt chaps! :bier: :bier:

greetz de flippen
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2407
Lid geworden op: ma 30 aug, 2004 10:50

Re: durablue achteras

Bericht door epix no-fear »

is het niet zo'n anti fade locknut?
CustomCoatingsHelvoirt
Gebruikersavatar
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: di 15 nov, 2005 09:03

Bericht door JohnBeton »

ik had dat met de originele as van m'n raptor ook, bij mij heeft het geholpen de inbus heel goed vast te draaien.
Flippen
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 168
Lid geworden op: za 10 jun, 2006 11:39
Locatie: In de brousse

Re: durablue achteras

Bericht door Flippen »

yamaha tri-z schreef:is het niet zo'n anti fade locknut?

en nu in't vlaams? een anti fade lock nut? hoe kan ik dat herkennen en wat is de eigenlijke functie daarvan dan?
zeker als ik er aan draai dan pakt ze geen draad

ik kan er vb 1000x mee draaien die verlegt haar geen mm! is raar. maar jij kent dit precies wel?

ne ff zoeken kennen ze blijkbaar enkel zo'n locknut voor honda?

[img]C:\Documents%20and%20Settings\FHM\Mijn%20documenten\Mijn%20afbeeldingen\axle53[/img][img]

hebbes het gaat over de "POSI-Lock" :mrgreen:
[/img]
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2407
Lid geworden op: ma 30 aug, 2004 10:50

Re: durablue achteras

Bericht door epix no-fear »

het 6e item in deze lijst zal zijn wat jij bedoelt.
het is een speciale moer of ring die niet los kan draaien van de schroef draad.
deze is van lonestar maar ze zijn er van verschillende merken

http://www.lsracing.com/yamaha-yfz-450-parts.htm
CustomCoatingsHelvoirt
Flippen
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 168
Lid geworden op: za 10 jun, 2006 11:39
Locatie: In de brousse

Re: durablue achteras

Bericht door Flippen »

yamaha tri-z schreef:het 6e item in deze lijst zal zijn wat jij bedoelt.
het is een speciale moer of ring die niet los kan draaien van de schroef draad.
deze is van lonestar maar ze zijn er van verschillende merken

http://www.lsracing.com/yamaha-yfz-450-parts.htm
[img]C:\Documents%20and%20Settings\FHM\Mijn%20documenten\Mijn%20afbeeldingen\axle53[/img]
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Re: durablue achteras

Bericht door Teunie »

Flippen schreef:
yamaha tri-z schreef:het 6e item in deze lijst zal zijn wat jij bedoelt.
het is een speciale moer of ring die niet los kan draaien van de schroef draad.
deze is van lonestar maar ze zijn er van verschillende merken

http://www.lsracing.com/yamaha-yfz-450-parts.htm
[img]C:\Documents%20and%20Settings\FHM\Mijn%20documenten\Mijn%20afbeeldingen\axle53[/img]
Je kunt niet linken naar plaatjes op je eigen PC.
Je moet ze eerst uploaden naar internet. :afgestudeerd:
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Dozo
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 00:00

Bericht door Dozo »

nu jullie het toch over een durablue achteras... :wink:
ik kan er een krijgen van iemand van een vereniging waar ik lid van ben.
Hij komt van een banshee af,past die dan op mijn warrior :crossercool: ?
of is een as een as en past het altijd wel?
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Wel flippen kzal ne keer pb uit leggen he.
De kant die jij hoogstwaarschijnlijk kunt aan draaien is uiterst recht op de as. In die moer zit er iets anders ingeschroefd waar je dan een sleutel van 36 (dacht ik) op moet plaatsen. Het ding waar jij aan draai met de hand past waarschijnlijk een sleutel van 60. Als je dus met de hand aan die behuizing draai dan draait die binnenkant ook mee. Ook al is het inbusboutje vast gespannen. Let op dat je die inbusbout niet overspant anders is het naar dromenland. Dus om te voorkomen dat die niet kan ronddraaien moet je die inbusbout lossen sleutel 60 en 36 nemen. Plaats de 36 op de moer en draai een beetje met de sleutel 60 tot die niet meer met de hand kan rondgedraaid worden. Hoe sneller je hiervoor kijkt hij kleinschaliger uw kosten zullen worden.

Door losse moer creëer je axiale speling waardoor je lagers die pb op te vangen maar omdat het geen hoekcontact lagers zijn kunnen groefkogellagers daar niet echt tegen. Kortom ze zijn daarvoor niet gemaakt. Die gaan dan als het ware gaan inslijten waardoor je dan een axiale en radiale speling gratis en voor niets erbij krijgt. Indien dit in begin fase is kan dit nog geen kwaad maaaaaaaaaaar als dit al een heel lange tijd aan de gang is mag je erop rekenen dat je asje voor de poubellos is. Dit controleer je dan best eens met schuifmaat en de passing moet echt perfect tot op 0.01mm en zelfs nog kleiner. Je voelt het wel snel als je nieuwe lagers erover schuift. Spannen ze, dan zit je goed, kan je ze erover smijten als het ware dan zit je niet goed en mag je ervan zeker zijn dat je na 3maand terug lagers mag steken.

Hopelijk ben ik correct met die anti fade locknut. Ik ben nog steeds voorstander voor de standaard moeren op de LSR as die ik heb.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Flippen
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 168
Lid geworden op: za 10 jun, 2006 11:39
Locatie: In de brousse

Bericht door Flippen »

ellooooooooow sg6! :dag:

hoe gaat ie?

wel bedankt voor de deskundige uitleg :buig: :buig:

maar heb gist avond mee mijne maat der ne keer goed naar gekeken en idd lijk jij zegt. aan de uiterst rechtse kant tegen houden en de grote moer vast draaien.

dit hebben we dan ook zou gedaan, écht goed vast gezet en dan inbusje erin en klaar!

maar de as vertoonde geen speling.

waar ik echter wel speling heb is op de tanden op het uiteinde van de as, waar de kruisjes opzitten. (dus spelingop die tandjes) edward heeft er product voor ofzo die dat kan minimalisren. heb jij daar ervaring mee?

ps zaterdag en/of zondag rijden? miss gaanwe naar hondapark!

alvast bedankt hee :duimhoog: :bier:

:crosser: :crosser:
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

Ja ik heb hier ook ervaring mee met dit pb. Dit is echter heel miniem bij me en fre vertelde mij om er Loctite voor bouten aan te smeren. Ik heb dit niet gedaan maar wel loctite voor cilindrische bevestiging op gedaan die later nog kan verwijderd worden. Tot nu toe heb ik gn pb. Dit al van begin dees jaar.
Het weer valt dus echt slecht mee he, ik zou graag meekomen naar hondapark maar met dit weer pfff. Tzal er een soepe zijn zekers?
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Plaats reactie