Draaigas of duimgas

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
CHONG #29
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Draaigas of duimgas

Bericht door CHONG #29 »

Zeg gasten ik heb en vraagske

ik ben nu zondag gaan rijden op Erasmus cross maar ik had last na enkele ronden aan mijn duim ik vond mijn gas niet meer terug . ( van moeite ze ) :D
Moest ik nu en killswitch steken en draaigas is dat goed voor op parcour te rijden .
Ik denk wel dat je dat moet gewoon zijn in de bocht maar is dat niet makelijk .
Ik zou het graag weten van ervaren rotten onder jullie

Thx bij voorbaat :wink:

Greetz :duimhoog:
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Vincenzo »

ik he been tijdje enduro gereden met draaigas en ben terug naar duimgas gegaan vond het toch gevaarlijk en dan krijg je niet pijn je duim maar je pols... gewoon je duim iedere avond eens trainen op ene tennisballetje een 20 keer knijpen en als je dat iedere avond doet voor de tv ofzo dan rij je uren zonder last te hebben. je kan eens proberen eentje te steken en dan kijken wat het geeft zo duur zijn die goedkope setjes niet...
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

ik heb het nooit geprobeerd en heb geen ervaring met draaigas, en toch heb ik er een hardnekkige mening over :mrgreen: :

De meeste die ik ken die toch wel vrij goed hun best doen om deftig te crossen, werken met duimgas. Volgens mij is dat gewoon beter op de quad omwille van de heel eenvoudige reden dat dit de enige manier is om je pols ietwat recht te houden t.o.v. je handvat terwijl je je lichaam overal rondomrond de quad manoevreert.
Het zou ook iets meer idiot-proof zijn en beginnerde handgassers weerhouden van op een parcourtje de controle te verliezen door slechte dosering van het gas, van horen zeggen :mrgreen:

Normaalgezien, als je een beetje traint, gaat de duimpijn wel weg (of krijg je rug/armpijn zodat je die vergeet 8)).

Als je meer een toerder bent, rustig rondrijdt of op crossparcours rijdt zonder continu je kont van het zadel te houden en in de bochten mee te werken, dan zou ik denken dat het minder uitmaakt, en dat je dan inderdaad wel goed zou kunnen varen met handgas.

Aan u de keuze dus. :mrgreen:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Als je met draaigas gaat rijden op een parcours met veel hobbels dan wens ik je veel succes.
Je hand gaat voor en achteruit omdat je je stuur vasthoudt wanneer je over de bulten vliegt, daardoor geef je gas terwijl je dat helemaal niet wilt.

Ik vind het levensgevaarlijk, tenzij voor vlakke baan.

Trainen is de uitkomst, of een extension erop zetten (quadtuning.nl levert die o.a.).
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Koen Berendsen
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Koen Berendsen »

Teunie schreef:Als je met draaigas gaat rijden op een parcours met veel hobbels dan wens ik je veel succes.
Je hand gaat voor en achteruit omdat je je stuur vasthoudt wanneer je over de bulten vliegt, daardoor geef je gas terwijl je dat helemaal niet wilt.

Trainen is de uitkomst, of een extension erop zetten (quadtuning.nl levert die o.a.).
Hallo ik heb me hier net aangemeld ik snap het nog niet helmaal.

Ik vind draaigas ook gevaarlijk, als je de bochtinleunt en dan valt er iemand voor je dan moet je die draaigas los laten en kun je van de quad afvallen, met een duimgas kun je zo even het gas loslaten en remmen

sorry van het voorgaande bericht deze is verkeerd gepost
YAMAHA BREEZE 125cc
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

Teunie schreef:Als je met draaigas gaat rijden op een parcours met veel hobbels dan wens ik je veel succes.

ben het helemaal mee eens. ik ook duimgas
hmmmmmm. eat me..
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

ik heb draaigas en vind het heerlijk ,heb duimgas gehad maar verkrampte dan mijn zit om mijn duim te ontzien tijdens het gasgeven.
Niet crossen met een draaigas vind ik ook onzin , hoe doen de motorcrossers dit dan?
Ik heb er tijdens erasmus geen last van gehad in ieder geval.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik meer dan 16 jaar ervaring heb met het sturen met een draaigas.
AlfA
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Het probleem doet zich vooral voor in bochten.
Bij een quad ga je volledig naast de quad hangen, en is het volgens mij héél moeilijk om met een draaigas toch nog gas te kunnen geven.
Voor de recreatierijdes zal het niet zo'n probleem zijn omdat deze bijna niet langs de quad gaan hangen in de bochten.
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

AlfA schreef: Voor de recreatierijdes zal het niet zo'n probleem zijn omdat deze bijna niet langs de quad gaan hangen in de bochten.
Aha dan zal het daarin zitten. :tongduim:
Ik ga niet diep genoeg om daadwerkelijk last te ondervinden. :oops:
Ik ga het een keer voorzichtig proberen om te zien wat er gebeurt. :D
Dubois
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Dubois »

Ik had dat vroeger ook met mijn Warrior dat mijn duim verkrampte. Typisch voor de Warrior die harde duimgas... :chagarijn:
Nu met mijn KFX heb ik geen problemen meer met krampen.
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ik heb eerst solo gereden en was het dus gewend, draaigas, en toen ik quad ben gaan rijden heb ik het zo overgenomen omdat ik zo`n verkrampte duim kreeg in een wedstrijd van dat duimgas en daardoor moest afhaken, heb ik meteen het draaigas erop gezet. De helft rijd bij ons in de wedstrijden met draai, maar heel veel blasterrijders (die van de 80cc afkomen) rijden weer met duim. Het is maar wat je fijner vind, gevaarlijk vind ik het niet. Het zegt iets over je motorcontrole als je op het eerste beste stuk met knippen over de kop gaat.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Ik heb met zowel duim- als draaigas gereden. Ik rij nu alleen maar op crossbanen die vaak erg hobbelig zijn. In het begin was draaigas heel erg wennen, maar na een tijdje ging het beter en nu wil ik niet anders meer. In de bochten hang ik helemaal naast de quad en ik ben dan nog wel in staat om gas te geven :D :D Nog een voordeel van draaigas is dat je het handvat met je hele hand vast kan houden, met duimgas kun je het handvat minder goed vast houden.

Maar duimgas beviel mij ook heel erg goed, heb eigenlijk nooit erg last gehad van mijn duim. Je hebt met duimgas wel iets meer controle over het gas, dat moet ik wel eerlijk toegeven.

De reden waarom ik ben over gestapt was vanwege de dubbele gas kabel. Op de crossbaan heb ik al enkele gezien waarbij het gas bleef hangen, en ik kan je verzekeren dat dat echt geen pretje is want je vliegt dan gewoon keihard de bocht uit. Want normaal gesproken laat je op het aller laatste moment het gas los en dan rem je, maar stel je dan eens voor dat je al op dat allerlaatste moment zit waarbij je vol in de ankers moet voor een scherpe bocht en dat gas blijft gewoon helemaal open staan :shock: :shock: :shock: Zoals ik al zei, ik heb het al meerdere malen gezien en ik wil dat dus echt niet hebben.
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
El Fred
Quadrider
Quadrider

Bericht door El Fred »

hmm, das misschien een nie te verwaarlozen pro van handgas.
zou indd rap gaan :D :crossercool:
honda trx400x:goldspeed bumper, shelterX nerfbars, trailtech vapor, garmin GPS 60cs, FP slip-on (reinforced), racecut, dfr numbers, kenda claws, itp black rims, bomb squad stickerset...
Aka Twofifthy - my pics: http://www.putfile.com/royalass/
http://www.quadclub.be http://www.stolenquads.eu
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Gas die blijft hangen is typisch draaigas probleem. Er komt vuil in de draaigas waardoor die niet meer terugkomt.

Oplossing : ofwel draaigas met dubbele kabel of duimgas waar je geen last hebt van blijven hangen
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

No Limit YFZ schreef:Gas die blijft hangen is typisch draaigas probleem. Er komt vuil in de draaigas waardoor die niet meer terugkomt.

Oplossing : ofwel draaigas met dubbele kabel of duimgas waar je geen last hebt van blijven hangen
Hoe bedoel je? het is toch hetzelfde principe duimgas of draaigas? ik denk dat je even veel kans hebt bij beiden op een blijvende hangen gas... niet?
Plaats reactie