4 takt olie mengen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

4 takt olie mengen

Bericht door Ralph »

Hoe zat het met verschillende soorten 4 takt olie mengen? Als ik zoek met google vindt ik websites die zeggen dat je wel syntetische olie bij minerale olie mag gooien, maar niet andersom. Hoe zat het met vol-synthetisch en half-synthetisch mengen?

Misschien iets voor Ivo's tip lijst? Of staat het er al in?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

vroeger was er een probleem met hals synthetisch en vol syntetisch, deze begonnen te schuimen... bij de nieuwere types mag je wel mengelen (in de meeste gevallen) specificaties liggen enorm dicht bijeeen de laatste tijd, bij verschillende merken mengelen kan het problemen geven...
was al eens een topic over geweest in het verleden dacht ik?
greetz[/url]
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat dacht ik ook, maar ik kon het niet meer vinden. Bedankt voor de info.
mikebike
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door mikebike »

Wat vroeger onder de naam syntetische verkocht werd,is nu veelal in de handel als halfsynteet...snap je het nog?vloeibaar goud wordt het ook wel genoemd.
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik snap hem niet helemaal. Bedoel je dat de vol van vroeger gelijk is aan de half van tegenwoordig?
Meeki
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door Meeki »

waarom uberhaupt mengen :?
Fun is not a straight line

Member of Erasmus NL

Sponsord by: Car Electronics Uden

http://www.car-electronics.nl

http://Quadfoto.spaces.live.com
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Stel je hebt je blok gevuld met half, je wil hem een beetje bijvullen en er is alleen vol verkrijgbaar op dat moment. Om maar een voorbeeld te noemen...
Meeki
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door Meeki »

ja dat zou idd kunnen ja maar ik denk dat zo'n heel klein beetje erbij zoiezo niet veel uitmaakt
Fun is not a straight line

Member of Erasmus NL

Sponsord by: Car Electronics Uden

http://www.car-electronics.nl

http://Quadfoto.spaces.live.com
tuumke
Quadrider
Quadrider

Bericht door tuumke »

Mengen is nooit goed, het verslechtert alleen maar de eigenschappen van de olie maar in geval van nood is het tijdelijk wel mogelijk.

Normaal is het zo dat als je motor 1 keer vol-synthetische olie gezien heeft, je niet terug naar half-synthetische mag.
Diverse motor constructeurs schrijven dit ook voor, kijk maar naar auto en vrachtwagen motoren, daar zijn diverse ingenieurs jaren mee bezig om dat te onderzoeken dus ik veronderstel dat er wel iets van waarheid in zit.

Maar nu waarom het slecht is? Dat zou ik ook wel eens klaar en duidelijk willen zien uitgelegd... :)
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
mikebike
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door mikebike »

Ralph schreef:Ik snap hem niet helemaal. Bedoel je dat de vol van vroeger gelijk is aan de half van tegenwoordig?
Sommige oliemerken wel ja(is een half syntheet geweest natuurlijk),ze hebben al gauw de neiging om er synthetisch erop te schrijven,verkoopt natuurlijk beter, klinkt wel lekker goed voor de motor :? ..
Mengen slecht?ik weet het niet,maar persoonlijk zal ik wel met de zelfde warmtegraad bijgooien(10w40 bv)en de rest..ach,ik heb mijn motoren nog nooit horen klagen met de olie wat ik bijvulde(eerder als ik het niet bijvulde :wink: )
En olie van de aldi of hema is gewoon een oudere soort olie die ze jaren geleden al ontwikkeld hebben,de bekendere merken hebben ondertussen al weer nieuwere dopes en toevoegingen ontwikkelt,en zijn daarom ook veel duurder..(zijn maar een paar (auto)motoren die zo`n kwalikatief hoog ontwikkelde olie echt nodig hebben(0w30 bv),de oudere motoren draaien ook goed op iets goedkopere olie.
De Wolverine 450 van mij heeft ook al een motor die al weer een paar jaar bestaat,en er kan ook gewoon een minerale 10w40 in..
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

tuumke schreef: Normaal is het zo dat als je motor 1 keer vol-synthetische olie gezien heeft, je niet terug naar half-synthetische mag.
Diverse motor constructeurs schrijven dit ook voor, kijk maar naar auto en vrachtwagen motoren, daar zijn diverse ingenieurs jaren mee bezig om dat te onderzoeken dus ik veronderstel dat er wel iets van waarheid in zit.
is bullshit, is voor te voorkomen dat je olie niet zou gaan schuimen, maar na een keer spoelen is dat over hoor.
greetz
sjarty
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door sjarty »

Ralph schreef:Stel je hebt je blok gevuld met half, je wil hem een beetje bijvullen en er is alleen vol verkrijgbaar op dat moment. Om maar een voorbeeld te noemen...
heb met een auto of quad of motor van mezelf nog nooit olie moeten bijvullen tussen een oliewissel in :)
olieverbruik in de mate dat je het moet bijvullen tussen wissel in lijkt me dan toch een problematische oorzaak te hebben :shock: lek , versleten oliekeerringen ( segmenten) of dergelijke .
koop int vervolg gewoon een litertje extra en het probleem is van de baan 8)
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik bedoel dan zo'n liter flesje. Neem bijvoorbeeld een motor met een hoge druk zuiger, die willen soms wel een beetje olie verbranden.
sjarty
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door sjarty »

Ralph schreef:Ik bedoel dan zo'n liter flesje. Neem bijvoorbeeld een motor met een hoge druk zuiger, die willen soms wel een beetje olie verbranden.
heb jij dan nooit eens wat olie over of gaan de busjes er steeds netjes in :?
zou in ieder geval niet mengen , kan je toch zeker niks verkeerd doen :wink:
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
mikebike
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door mikebike »

Gewoon mengen,bull s h i t..hij kan er wel tegen..en elke motor verbruikt olie,en de nieuwe met hogedrukzuigers nog meer(de jouwe dus ralph :p ), olie blijft plakken aan het metaal om het contact tussen 2 langs mekaar draaiende/wrijfende delen gescheiden te houden,dus ook aan de cilinderwand en als de zuiger dan naar beneden beweegt,blijft er een oliefilmpje over die zich dan in de verbrandingsruimte bevind..die kan dan (minimale hoeveelheden)verbranden.
Plaats reactie