Powervalve op 4-takt motoren ?
Met desmo kun je de aandrijving van de nokkenassen ook lichter laten(ducati bedient ook de nokjes met rubber riempjes),met zware klepveren(met hele hoge toerentallen moet je de klepveren ook heel stug hebben om het klepzweven te verkomen,en moet je nagaan hoe hard de kleppen weer op de klepzetels terecht komen ) moet de aandrijftrein ook zwaar worden uitgevoerd(ketting),draai maar eens een nokkenas rond van een gsx1000 of een ducati 999 bv.. Mercedes had trouwens de desmo bediening al veel eerder op een auto zitten als ducati het ontwerp gebruikte.anyway,de bediening met klepveren is nog lang niet aan zijn eind voor ons(honda draaide tientallen jaren geleden al dik 20000 toeren met klepveren,was wel horlogetechniek,geen 1000cc superbike`s),alleen de formule 1 teams en grand prix fietsen hebben binnenkort een alternatief nodig om de vraag naar hogere toerentallen te beantwoorden..
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker
Elektronisch moet je wel wat kunnen doen. Als je het spoel principe zou gebruiken, dan kan je de klep ook in z'n zetel houden. De vraag is alleen of het lukt om een magnetisch veld op te wekken dat krachtig genoeg is om de klep te kunnen lichten en vasthouden. Of een servo, maar ik weet niet of die snel genoeg kan zijn.
Ik denk dat de mechanische bediening zijn langste tijd wel heeft gehad. Hieronder versta ik dus de titanium kleppen, veren, en retaining disc's. Met de huidige toerentallen is het zelfs met deze hele titanium handel niet meer te volgen. Volgens mij wordt het in eerste instantie toch de pneumatische klepbediening, omdat deze zich al geruime tijd heeft bewezen in de F1. Deze bediening is zéér goed af te stellen, zonder dat de hele cilinderkop open, of verbouwd moet worden.
To finish first, you first have to finish
VLS KTM 560
VLS KTM 560
Het hele ontwerp van de zuigermotor mag wel eens vernieuwd worden...is ook al meer dan 100jaar oud,meer efficientere ontwerpen moet nu toch wel gebouwd kunnen worden(wat is het rendement van een benzine motor,25% van de benzine wordt omgezet in beweging?),ik denk bv aan een soort rotatie(wankel)motor,waar iets alleen maar rond hoeft te draaien,en niet heen en weer hoeft te gaan,en bij elke verbrandingsslag ook nog 4x stil moet staan(onderste dode punt,bovenste dode punt)...iemand een goed idee hoe het beter kan
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker
-
- Quad Expert
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: ma 30 aug, 2004 10:50
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 158
- Lid geworden op: di 27 jun, 2006 22:18
- Locatie: Regio Mechelen
En dan mag je het koppel niet vergeten... elektromotoren hebben een fenomenaal koppel waar benzine motoren alleen maar kunnen van dromen.Ralph schreef:Is inderdaad maar een klein percentage van rond de 25 a 30 procent. In tegenstelling tot een elektromotor die zo'n 80% of misschien zelfs meer kan halen, ik denk dat het de brandstofcel wordt.