A rijbewijs op een quad?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
mxtr
Toeschouwer
Toeschouwer

A rijbewijs op een quad?

Bericht door mxtr »

Ik heb dit jaar door een motorongeval mijn onderbeen kwijtgeraakt :cry: . Ik ben nu druk bezig met de revalidatie, en ben een beetje aan het kijken wat ik nu met vervoer ga doen, motor rijden zie ik niet meer zo zitten, en een quad lijkt me wel wat. Ik hoor dat het eventueel is toegestaan om met alleen een A rijbewijs (ik heb dus geen B rijbewijs!) een quad te besturen. Ik wil natuurlijk wel precies weten of het mag, maar kom niet echt veel verder. Weet er iemand meer over de wetgeving in nederland?
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

Er zijn in Nederland 3 type keuringen voor een Quad.

1. Gekeurd als auto (dus rijbewijs B)
2. Gekeurd als 3 wielig motorrijtuig (ook rijbewijs B)
3. Keuring als Bromfiets (bromfiets certificaat)

Ik ben bang dat je met een motor rijbewijs niet op een Quad mag rijden. :kniktriest:
Lees maar eens wat er gezegd wordt over de verschillende catogorien. :wink:

Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

Rijbewijs A
Voor motorrijtuigen op twee wielen, met of zonder zijspan of aanhangwagen, met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm³. De (door de constructie bepaalde) maximumsnelheid van deze voertuigen bedraagt meer dan 45 km/h.

Rijbewijs B
Voor motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspan, en motorrijtuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan de 'massa leeg voertuig' van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.

Rijbewijs C
Voor motorrijtuigen anders dan rijbewijscategorie D, waarvan de maximum toegestane massa meer bedraagt dan 3.500 kg. En de aan dit voertuig gekoppelde aanhangwagens met een maximum toegestane massa van 750 kg.

Rijbewijs D
Voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder) eventueel met een aanhangwagen als de maximale massa hiervan niet meer bedraagt dan 750 kg.

Rijbewijs E
Voor het berijden van een motorrijtuigen uit de rijbewijscategorieën B, C of D met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen.

Als ik ongelijk heb zal er vast wel iemand mij tegen spreken. :tongduim:
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

ow, tegen mij is verteld geweest, dat je wel met een A rijbewijs mag rijden, maar dan maximum een 50cctje, dacht ik, ik ben het niet egt heel zeker, maar het is mij toch zo verteld door een dealer
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

het is misschien een A3 rijbewijs dat je bedoeld. Dat is voor brommers van het type B, die dus sneller gaan dan 25 km/u. Daarmee mag je een quad besturen van max. 50cc die niet sneller rijdt dan 45 km/u
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

ow, ja dat was het, thx
wou me eerst zou een kopen, maar deze moet je hard tune om sneller te laten rijden.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Jullie hebben het over België lieve schatten, dit gaat over Nederland.
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

is dat dan anders?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat kan, ik zeg niet dat het niet zo is. Maar we willen het voor Nederland weten en als we zeker weten of het in België kan dan weten we nog niks.
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

Ik veronderstel dat het in Nederland hetzelfde is als in België aangezien het over een europees rijbewijs gaat. Bij mij staat dat A3 op de achterkant van mijn rijbewijs. En dat A3 rijbewijs is zoals gezegd voor brommers of quads met minder dan 50cc. Als je meer hebt dan 50cc is het natuurlijk een B rijbewijs dat men nodig heeft.
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

als je nu eens contact opneemt met de RDW die kunnen je veel meer vertellen. :D

http://www.RDW.nl

bellen kan ook natuurlijk.

Klantenservice: telefoonnummer en openingstijden

Met vragen kunt u zich wenden tot onze klantenservice:

0900 07 39 (€ 0,10 p.m.)
Maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur

Dit zijn de mensen die weten hoe het in elkaar steekt in Nederland.
Als je het zeker wil weten bel je hun even :p
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

In België gaat alles anders. Daar kun je zelfs je rijbewijs halen door les te krijgen van je ouders :duimlaag:
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

Ralph schreef:In België gaat alles anders. Daar kun je zelfs je rijbewijs halen door les te krijgen van je ouders :duimlaag:
JAHAA daar is een filmpje van , dies beroemd in Nederland dan krijgt die jongen les van zijn vader.
Das al een slechte chauffeur en die leert dan al dat slechts aan zijn zoon :shock:
Ik zal eens kijken of ik hem nog kan vinden. :crosser:
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

Ja, Jozef en Johnny :mrgreen:
Dubois
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Dubois »

Klikkerdeklik :mrgreen:
Ik vind zijn t-shirt ook best wel cool :honger: :D
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door epix no-fear »

:lol: :lol: das wel lol :lol: :lol:

maar kom laten we deze beste man eens helpen met zijn probleem.
jullie weten allemaal hoe erg jullie het zouden vinden als je niet meer kan rijden door een dergelijk ongeval dus daarom vind eigelijk wel dat we deze persoon van zo veel mogelijk informatie met betrekking tot zijn probleem moeten verschaffen.
CustomCoatingsHelvoirt
Plaats reactie