Hotcams probleempje

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Skicks
Quadracer
Quadracer

Hotcams probleempje

Bericht door Skicks »

Hej,

Ik heb me een setje Hotcam nokkenassen gekocht, en geplaatst in mijn Z400. Veel power onderin, ging heel lekker, maar nu dit: Ik moest mn distributieketting vervangen (spanner was op het laatste), en heb ik een onderhoud op de kleppen gedaan (bijgeslepen, alle roet weg) . Nu pas zie ik bij het hermonteren van de nokkenassen dat ik maar 14 schakeltjes heb tussen de 2 aangeduidde tanden, zoals op de foto! Daar moeten er normaal 15 staan. Als ik er 15 heb, dan staan de nokken niet meer mooi gelijk met het blok (de exhaust verplaatst 1 tand met de klok mee)

Wat denken jullie?

Afbeelding
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

hahaaa, het bekende probleem zoals bij de kawasaki... regelen regelen en nog is regelen
beste manier is als volgt zet krukas op zijn punt
op je tandwielen staat een lijntje met IN dat moet horizontaal staan met je culasse en bij EX ook.blokeer je krukas met een sleutel.
pak je ketting vast trek die wat omhoog langs de EX kant (krukas mag niet bewegen,nokkenas ook niet) leg hem op je EX tandwiel en dan ook over je IN tandwiel houd wel rekening dat de ketting ietsje moet doorhangen tussen deze 2 tandwielen (de montage stukken van je nokkenassen bevat ook, een gleider die deze speling wegneemt)
ge zet uw nokkeassen vast en dan uw kettingspanner erin... en chekken

Ik regel nu met standaard set up,weet niet of je eentje vervroegd hebt of niet, anders verleg je een tandje...
greetz

Toegevoegd na 3 minuten:

de merktekens in verf heb je die zelf aangebracht? want kloppen niet met de merktekens op de tandwielen...
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

@ Robby: skicks is niet zelf gaan schilderen, dit zijn Hotcams! En die hebben zo geen markeringen zoals je kan zien, de standaard cams trouwens ook niet. En de ketting mag niet doorhangen tussen die tandwielen, anders heb je verkeerde aflezing bij deze motoren.

Vooreerst: ik denk dat je cams nu goed staan. Om goed te kunnen checken hou je best je distributieketting gespannen, en dit door met je vinger in het gat te duwen waar normaalgezien de automatische decompressie duwt. Zo werkt het ook na volledige montage.

Nu waarom denk ik dat je cams goed staan: je verwart die 15t volgens het werkplaatshandboek een beetje met de hotcams instructies. De markings van Hotcams komen niet overeen met de markings op de standaard cams, vandaar de verwarring.

Volgens het handboek: je hebt een tandje te weinig meegeteld: links moet je nog een schakeltje bijtellen, kijk maar eens naar p 3-61 van het handboek. De origineel markings op de cams komen zoals gezegd niet overeen met de hotcams markings, daarom dat Hotcams ook een apparte procedure meegeeft voor hun eigen markings, zie hieronder.

Volgens Hotcams: de markeringen moeten voor elk tandwiel op 9, 12 en 3h staan. Die 9 en die 3h zijn makkelijks te controleren, gezien dat ongeveer samenvalt met de bovenrand van je cilinderkop. Als je nu met je vinger even de ketting opspant zoals hierboven verteld, dan zal je zien dat die perfect overeen komen zoals in de hotcams handleiding.

Controleer ook altijd die TDC en de lobe positie he, maar dat wist je al.
Nog iets: haal je bougie er uit (is er normaalgezien al uit), en als je alles terug gemonteerd hebt, behalve kleppendeksel, draai de krukas dan eens in tegenwijzerzin (draaizin) rond, en goed luisteren en voelen of er geen kliks of klaks of wat dan ook te horen of te voelen is. Dan kan je weinig verkeerd doen, en zal ie, als je dan toch nog gemist hebt qua timing, enkel niet willen starten of slecht draaien.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Nou, volgens mij moet je wel degelijk 15 er tussen hebben.
En je hebt geen te weinig geteld.
Je ziet ook dat de ketting super slap hangt, dat zegt eigenlijk al genoeg.
Je moet hem 1 tandje verder zetten. (dat, ofwel heb ik het altijd fout gedaan)

Ik zal thuis zoeken of ik er nog een foto van heb.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Tnx, want ik start hem zeker niet voor ik alles juist heb!
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

kijk, zo hoort het:
Afbeelding
Afbeelding

Dus die 15 pinnetjes is voor de standaard markering, hotcams is anders. Die ketting hangt ietwat slapjes doordat de spanner er nog niet in zit.

Bolt it up and go skicks! :applaus:

Nog eens ter verduidelijking:

Standaard markering:
Afbeelding

Hotcams markering:
Afbeelding
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Als ik dat zo zie staan die van Skicks goed :duimhoog:
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

volgens mij staat ie ook goed als je goed telt.
hmmmmmm. eat me..
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

hihi lekker :)

ow en bij die T markering staan 2 streepjes naast elkaar, een gekrast, en een blauw geschilderd... ik neem het gekrast (origineel) hé!

greetz,S
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

jep het diep gekraste nemen.
Ik zou zeggen smijt maar toe en vlammen maar, lees roderen!
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

shimkes waren te groot... stomme "deschouwer" motos groothandel moest ze bestellen, en zei dat het zo'n 2 weken nog duurt... moet ie dat niet in stock hebben?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Skicks schreef:shimkes waren te groot... stomme "deschouwer" motos groothandel moest ze bestellen, en zei dat het zo'n 2 weken nog duurt... moet ie dat niet in stock hebben?

de troyer in aalst heeft met hopen shims liggen voor kawasaki... als je de oude meeneemt krijg je nog een refund ook.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

in lotenhulle (Wim Motors) hebben ze ze ook liggen, zijn er van 9,5mm
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Fré schreef:in lotenhulle (Wim Motors) hebben ze ze ook liggen, zijn er van 9,5mm
hehe das wel iets te veel, ik heb iets tussen de 2,80 en de 3,00mm nodig!
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

jaja maar das de diameter van de shims, voor als je in de winkel komt dat ze weten welke dat je nodig hebt, je hebt ze in veel diameters
Plaats reactie