Lengte nieuwe veren

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

allright, tri :)
Fré schreef:En daaruit haal je dan je veerlengte. Nu nog de hardheid en valving: meeste fabrikanten weten al raad als je het gewicht van heel het boeltje geeft, samen met veerweg van schokdemper, en veerweg van armen gekoppeld aan deze schokdemper.
gewicht van heel het boeltje = quad + ikzelf ?
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

yup, inderdaad

nu, je moet nu nog het volgende controleren, zoals eerder al vermeld:

je rijhoogte. die is op iets van een 30% ingedrukte veer.
vind je die goed, wel dan kan je je veer gaan bestellen.


a propos: als je de camber bijregelt dan zullen je armen ook zo ver niet uitgaan. dus met maximale negatieve camber moet je deze meting even doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ivoman #7 schreef:Dus, ik moet voor langere veren gaan, afterall... :)

Ik snap niet waarom er zovelen zich druk maakte om het feit waarom ik in godsnaam langere veren moest hebben.
Meten is weten, idd.
omdat uit je vraagstelling bleek dat je geen flauw benul had van wat het effect van veerkeuze op je rijgedrag en arm-beweging is, temeer dat je vraagstelling zelf hoogst eigenaardig overkwam.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Frank MB
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1745
Lid geworden op: do 25 sep, 2003 16:31
Locatie: Sevenhills

Bericht door Frank MB »

Ik ben zelf ook geen professor op vering gebied, maar waarom breng je je quad niet naar yss, ik denk namelijk dat die mannen precies weten hoe ze zo een quad op moeten meten. Want als jij je minimale veerlengte opmeet en ze zouden de schokkers maken zodat ze bijna tot aan de minimale lengte gaan, dan is je quad zo stuurloos als het maar kan.
Maar ik weet niet wat jijzelf wilt maar als ik jou was dan zou ik je quad erheen brengen als dat kan. Joost Hofmans heeft ook met yss gereden en ik denk dat ze of maten van wtec gekregen hebben of er is een quad naar yss gegaan. En yss werkt samen met promax wat in Nederland zit, dus ik bedenk me nu dat je volgens mij je quad daar zo binnen kan doen om een set nieuwe schokkers aan te laten meten.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Frank MB schreef:Want als jij je minimale veerlengte opmeet en ze zouden de schokkers maken zodat ze bijna tot aan de minimale lengte gaan, dan is je quad zo stuurloos als het maar kan.
Hoe bedoel je Frank?

Ik denk dat je quad wegbrengen een optie is, maar aangezien het geen rocket science is doe je dat volgens mij beter zelf, wordt je nog wat slimmer ook. Aan de andere kant, als je mee zou gaan naar YSS, en je krijgt daar uitleg en ze doen het terwijl je erbij staat, ja dan leer je natuurlijk nog heel veel meer bij.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Frank MB
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1745
Lid geworden op: do 25 sep, 2003 16:31
Locatie: Sevenhills

Bericht door Frank MB »

Fré schreef:
Frank MB schreef:Want als jij je minimale veerlengte opmeet en ze zouden de schokkers maken zodat ze bijna tot aan de minimale lengte gaan, dan is je quad zo stuurloos als het maar kan.
Hoe bedoel je Frank?

Ik denk dat je quad wegbrengen een optie is, maar aangezien het geen rocket science is doe je dat volgens mij beter zelf, wordt je nog wat slimmer ook. Aan de andere kant, als je mee zou gaan naar YSS, en je krijgt daar uitleg en ze doen het terwijl je erbij staat, ja dan leer je natuurlijk nog heel veel meer bij.
Kijk dat zijn nu de dingen waarom vering maken en vering echt goed afstellen rocket science is vind ik. Ik vind het ook allemaal heel moeilijk maar er zijn bepaalde dingen en punten waarop gelet moet worden met vering maken, ik kan daar ook niet alles over kwijt en ik begrijp zelf ook nog niet alles, maar ik denk dat er veel meer bij vering inmeten en afstellen komt kijken als menig mens denkt. Daardoor zijn er ook zo weinig mensen die goede vering kunnen maken.
Alfredo
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1481
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 22:56
Locatie: Antwerpen

Bericht door Alfredo »

Volgens de verkoper van YSS die ik gesproken heb, moeten quads binnengedaan worden omdat de vering op maat wordt gemaakt.
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 20:47
Locatie: West-Vl

Bericht door Dutje#82 »

de lengte die gemeten wordt opgekrikt zonder veren mag net gebruikt worden voor maat van veering ball-joints worden teveel belast ! en uitlijning verandert ! standaard heeft YFZ 41 cm veren ik zou MAX 1cm groter gaan !

een 41cm veer, met juist veerspanning , juiste demping, goede strakke veer kan het probleem oplossen !
BERT'S RACING SHOP


For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
peet #77
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2075
Lid geworden op: do 02 dec, 2004 13:37
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door peet #77 »

Alfredo schreef:Volgens de verkoper van YSS die ik gesproken heb, moeten quads binnengedaan worden omdat de vering op maat wordt gemaakt.
de verkoper van YSS wie zou die dan zijn :mrgreen:
www.rozenhoeve.be verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

ik zou de quad gewoon binnen brengen, het gaat tenslotte om toch een mooi bedrag dus zou ik het onmiddelijk tegoei laten doen.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Verkoper YSS kan het blijkbaar goed zeggen...
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
wantjes #9
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 08 mar, 2004 07:38
Locatie: geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door wantjes #9 »

No Limit YFZ schreef:Is YSS nu plots de nieuwe wonderdokter in vering ?
No Limit YFZ schreef:Verkoper YSS kan het blijkbaar goed zeggen...
gij hebt precies een probleem met yss
ik weet echt niet waar die posts op slaan :?
of weet je meer over die veren? goed niet goed? zeg het dan, en draai niet rond de pot!
vertel op
Erasmus all the way!
Alfredo
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1481
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 22:56
Locatie: Antwerpen

Bericht door Alfredo »

peet #77 schreef:
Alfredo schreef:Volgens de verkoper van YSS die ik gesproken heb, moeten quads binnengedaan worden omdat de vering op maat wordt gemaakt.
de verkoper van YSS wie zou die dan zijn :mrgreen:
Een zekere Willy, maar dit was voor dat Sharky het idee kreeg om de veren zelf te verkopen (denk ik).
de shokers worden op maat gemaakt dus hebben wij de quad nodig , en zeker het gewicht van de rijder
service na verkoop is onderhoud of eventueele reparaties
deze kunnen in de week gebeuren na telefoontje
het eerste set wordt op parcour in NL afgesteld met de piloot
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

schokdempers produceren en ontwikkelen is natuurlijk iets anders, hier gaat het om de juiste afmetingen van de schokdemper te selecteren.

ik zou YSS een offerte laten maken om je quad van schokdempers te laten voorzien, eventueel met de quad bij hun binnen te dragen of niet.
Het speelt natuurlijk in de kaart van de schokdemperfabrikant om je te laten geloven dat het selecteren van schokdempers een specialistenjobje is. Het is imho echter gewoon iets waar je je kop een beetje moet bijhouden.

Ik heb genoeg gezien om te weten dat het vaak loont om zelf eens goed na te denken.

En aan de andere kant, naar garantie toe: als je hun de armen laat opmeten, ben je nagenoeg zeker dat als er iets mis opgemeten is je het op hen kan verhalen.
Voel je je onzeker Ivoman, wel dan zou ik heel die quad bij YSS binnenrollen. Meer zelfs, zo leren we ze ook eens kennen en zien we wat ze uitsteken als ze die opdracht krijgen. Maar volg het van dicht bij op indien mogelijk, kan je ze sturen in de richting die jij wil.


@dutje: inderdaad, je moet een veiligheidsmarge voor je balljoints voorzien. Gezien de bovenarmen een stukje korter zijn zal het meestal de bovenste balljoint zijn die tot het einde moet gaan. En das leuk meegenomen, gezien het de onderste is die zwaarst belast wordt. Maar vergeet niet dat het hier om NIET standaard armen gaat, dus die getalletjes die je tevoorschijn tovert zouden wel eens een klein beetje verkeerd kunnen zijn.
White LTZ-450 - powered by MSD -
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

wantjes #9 schreef:
No Limit YFZ schreef:Is YSS nu plots de nieuwe wonderdokter in vering ?
No Limit YFZ schreef:Verkoper YSS kan het blijkbaar goed zeggen...
gij hebt precies een probleem met yss
ik weet echt niet waar die posts op slaan :?
of weet je meer over die veren? goed niet goed? zeg het dan, en draai niet rond de pot!
vertel op
Heb helemaal geen probleem met YSS, ik moei me in elk geval niet meer in vering keuzes, heb reeds langer door dat dit vaak emotionele keuzes zijn ipv rationele. Zo heb ik al vaak veringen van grote merken gezien die vaak slechter waren dan wat origineel (al dan niet aangepast) op een quad zitten waarvan mensen toch zegden dat ze super waren.

Waar ik WEL een probleem mee heb is de HYPES die hier op het forum om de zoveel maand tot stand komen. Eerst hadden we Proflex, dan hadden we Technoflex, Ohlins is ook al even aan bod gekomen en nu hebben we YSS. Ik merk dat een aantal mensen draaien met de wind en merk X zo goed vinden, maar intussen wel al weer één of twee merken verder zitten. Als het zo goed is zie ik niet in waarom ze toch veranderen. Ik had Elka en veranderde naar Intrax en blijf erbij dat dit tot nu toe beste was waar ik mee heb gereden.

Mijn gouden raad : rij eerst met quad van iemand die vering van je keuze heeft vooraleer over te gaan tot aankoop of vraag testset. Zoniet zit je met kans dat je vlug 2000-2500 € kwijt bent en nog niet tevreden bent.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
wantjes #9
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 08 mar, 2004 07:38
Locatie: geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door wantjes #9 »

:applaus:
die hypes heb ik hier ook al genoeg ondervonden, maarja daar kan je niks aan veranderen ze, dat zal blijven duren.
kdacht echt dat ge meer wist over de yss veren, swat niet dus :oops:
Erasmus all the way!
Plaats reactie