Skicks schreef:No Limit YFZ schreef:Op de kop van de yfz was het grootste probleem dat de poorten links en rechts niet gelijk waren, dus niet echt zorgvuldudig gegoten van Yamaha.
Er bestaan verschillende manieren om te flowen. Vroeger werkte men vooral op het polieren van de poorten om gladde wand en dus minder weerstand en grotere luchtverplaatsing te krijgen.
Momenteel wordt meer gewerkt op venturi effect dan op snelheid. Hierdoor verkleint men soms de uitlaatpoorten om betere reactie te krijgen. In bepaalde toerentallen (vooral onderin) wordt dan een soort vacuum gecreërd waardoor je luchtaanzuiging sterk vergroot reactie veel beter wordt.
Andere techniek die vaak wordt toegepast is het ruw zetten van de wanden, maar in bepaalde draairichting zodat lucht een bepaalde werveling krijgt en zo beter mengsel lucht-benzine.
Het polieren was makkelijk te meten met flow bank. Venturi en werveling zijn moeilijker te meten en steunen vaak op vertrouwen en ervaring van persoon die het uitvoert.
Een slecht uitgevoerde flowing gaat vaak slechter resultaat geven dan voordien !
Niet echt voor een beter mengsel, maar om in de ruwe wanden een kleine luchtophoping te creeren, want lucht over lucht glijd veel beter als materiaal over lucht!
Dit zijn echter 2 verschillende effecten, niet te verwarren.
EDIT: heb bovendien nog eens wat lectuur voor je:

of
http://www.fluidedesign.com/images/moody-co.jpg
Moet je eens goed bestuderen, maar het komt op het volgende neer in verband met dit topic: de weerstand zal nooit verminderen als je een oppervlak ruwer maakt, voor geen enkel stromingstype, integendeel. Hoogstens blijft het nagenoeg gelijk, voor laminaire stroming. Wel heb je bij turbulente stroming nauwelijks verbetering tussen "bijna glad" en "spiegelend glad", vandaar dat die "polish" verloren moeite is. Dus daarom ben ik niet echt een voorstander van wat je zegt over dat lucht beter over lucht glijdt dan over iets anders, de werkelijkheid is iets minder poëtisch.
Maar hiermee is het verhaal nog niet rond:
Waar je volgens mij wel een punt hebt, is dat je het volledige stromingspatroon op bepaalde punten serieus kan doen wijzigen, om uiteindelijk toch een verminderde weerstand te creëren. Maar dit schrijft men dan onder andere toe aan zogenaamde "energetisatie van de grenslaag". Vergelijk met die golfbal en zijn putjes, die ook minder weerstand heeft dan een gladde golfbal,
goed artikel:
http://www.aerospaceweb.org/question/ae ... 0215.shtml
Het is misschien allemaal wat veel in een keer, maar
als je het blik open trekt moet je de inhoud opeten 
Waarmee ik maar wil zeggen dat ik graag de "volledige" waarheid zie, en mijn best ervoor zal blijven doen om de informatie zo correct mogelijk te houden.