Testbank
Op de testbank krijg je informatie over het maximum aantal achterwiel-PK's en/of de hoeveelheid koppel die op de achterwielen wordt gezet. Meestal laat men alleen het maximumvermogen zien (koppel wordt vreemd genoeg vaak onderschat ). Dit is een voorbeeld van zo'n dynorun (zo wordt zo'n vermogenstest genoemd dankzij de naam van de grootste fabrikant van vermogensbanken). In dit voorbeeld worden verschillende uitlaten voor de Banshee met elkaar vergeleken. Onderin zie je de snelheid in mijl per uur en links zie je het vermogen in achterwiel-PK's.
Dynojet is verreweg de bekendste bouwer van deze vermogensbanken. Daarom wordt een test inmiddels ook dynorun genoemd. Dynojet is te vinden op http://www.dynojet.com, maar om een of andere reden ligt hun server plat .
Voor zover ik weet is er geen vermogensbank voor quads in Nederland, maar dat kan ik ook fout hebben. Wat soms wel wordt gedaan voor quads in dat geval is het draaien van een dyno met 1 wiel op een moterfiets testbank. Dit is alleen absoluut geen betrouwbare methode. Ook bestaan er kits om de achterbrug te vervangen door een nieuwe met 1 wiel (dan ontstaat er een soort driewieler, 1 wiel achter en 2 voor).
Dynoruns zijn perfect om een idee te krijgen van het vermogen dat je neerzet op de grond, maar helemaal zuiver zijn ze nooit. Als je bijvoorbeeld de quad net iets anders vastbind, dan kan het al een paar PK schelen. Maar, het blijft alsnog een prima manier om bijv. te kijken of die andere uitlaat echt zin heeft gehad.
Dynojet is verreweg de bekendste bouwer van deze vermogensbanken. Daarom wordt een test inmiddels ook dynorun genoemd. Dynojet is te vinden op http://www.dynojet.com, maar om een of andere reden ligt hun server plat .
Voor zover ik weet is er geen vermogensbank voor quads in Nederland, maar dat kan ik ook fout hebben. Wat soms wel wordt gedaan voor quads in dat geval is het draaien van een dyno met 1 wiel op een moterfiets testbank. Dit is alleen absoluut geen betrouwbare methode. Ook bestaan er kits om de achterbrug te vervangen door een nieuwe met 1 wiel (dan ontstaat er een soort driewieler, 1 wiel achter en 2 voor).
Dynoruns zijn perfect om een idee te krijgen van het vermogen dat je neerzet op de grond, maar helemaal zuiver zijn ze nooit. Als je bijvoorbeeld de quad net iets anders vastbind, dan kan het al een paar PK schelen. Maar, het blijft alsnog een prima manier om bijv. te kijken of die andere uitlaat echt zin heeft gehad.
En hoe kun je dit meten? Ik kan proberen om een systeem te maken om dit te meten, beetje overleggen met m'n leraren en dan moet er wel uit te komen zijn. De snelheid valt bijvoorbeeld wel te meten, maar hier heb je natuurlijk niet zo veel aan. Dus als ik weet op wat voor manier dat te meten valt ben ik een heel stuk verder.
Het is een gokje, ik weet het niet helemaal zeker.
De rollen waar de quad met z'n achterwielen op staat zijn behoorlijk zwaar. Ik denk dat het vermogen wordt gemeten door de kracht te meten waarmee de achterwielen de rollen versnellen. Ik denk dat het niet eenvoudig is er zelf een te bouwen. Als je er een by Dynojet Research koopt ben je al vele tienduizenden dollars kwijt.
Een vermogensbank voor quads moet natuurlijk veel grotere vermogens aankunnen dan een voor brommers. Misschien dat quads ook te testen zijn op een vermogensbank voor auto's . Daar zijn er waarschijnlijk meerdere van in Nederland.
De rollen waar de quad met z'n achterwielen op staat zijn behoorlijk zwaar. Ik denk dat het vermogen wordt gemeten door de kracht te meten waarmee de achterwielen de rollen versnellen. Ik denk dat het niet eenvoudig is er zelf een te bouwen. Als je er een by Dynojet Research koopt ben je al vele tienduizenden dollars kwijt.
Een vermogensbank voor quads moet natuurlijk veel grotere vermogens aankunnen dan een voor brommers. Misschien dat quads ook te testen zijn op een vermogensbank voor auto's . Daar zijn er waarschijnlijk meerdere van in Nederland.
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Ik heb mijn quad al twee keer laten testen bij Ruud Fredriks uit Goes. Is hoofdverdeler van K&N luchtfilters en DynoJet sproeierkits. Verkoopt ook testbanken voor moto's, scooters en auto's. De quads worden getest op een autotestbank. Zo zijn er echter niet veel. In België ken ik niemand.
Bij Ruud zit je direct goed.
1. Hij heeft een testbank
2. Verkoopt K&N en Dynojet
3. Stelt je carburator correct af, bijvoorbeeld bij een aftermarket uitlaat.
4. Neem hiervoor uitgebreid de tijd, reken maar op een viertal uur.
5. Voor de Grizzly mannen : heeft veel ervaring met scooters die met een identiek vario systeem werken als de Grizzly.
Ik ga er binnenkort terug heen omdat ik een 686 zuiger heb gestoken en nu de nodige onderdelen heb om de vario te tunen (andere veren en gewichten)
www.tovami.com
Zeg dat je door Nikolas van De Modderberen gestuurd bent.
Succes !
Bij Ruud zit je direct goed.
1. Hij heeft een testbank
2. Verkoopt K&N en Dynojet
3. Stelt je carburator correct af, bijvoorbeeld bij een aftermarket uitlaat.
4. Neem hiervoor uitgebreid de tijd, reken maar op een viertal uur.
5. Voor de Grizzly mannen : heeft veel ervaring met scooters die met een identiek vario systeem werken als de Grizzly.
Ik ga er binnenkort terug heen omdat ik een 686 zuiger heb gestoken en nu de nodige onderdelen heb om de vario te tunen (andere veren en gewichten)
www.tovami.com
Zeg dat je door Nikolas van De Modderberen gestuurd bent.
Succes !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
K&N filter, Dynojet kit en uitlaat gaan altijd samen en wel om volgende redenering :
1. Door een andere uitlaat te steken krijg je de mogelijkheid om een snellere luchtstroom te krijgen.
2. Om die snellere luchtstroom te krijgen moet je een luchtfilter steken die meer lucht doorlaat : K&N filter
3. Doordat je een snellere luchtstroom krijgt kan je meer benzine geven, en dus meer power. Meer benzine geven doe je met andere sproeiers en naald (DynoJet kit)
De vraag is natuurlijk welke sproeier te steken. Daarom heb je nu juist een testbank nodig...
1. Door een andere uitlaat te steken krijg je de mogelijkheid om een snellere luchtstroom te krijgen.
2. Om die snellere luchtstroom te krijgen moet je een luchtfilter steken die meer lucht doorlaat : K&N filter
3. Doordat je een snellere luchtstroom krijgt kan je meer benzine geven, en dus meer power. Meer benzine geven doe je met andere sproeiers en naald (DynoJet kit)
De vraag is natuurlijk welke sproeier te steken. Daarom heb je nu juist een testbank nodig...
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Bedankt voor de tip Nikolas. Ik ben momenteel al m'n aftermarket-onderdelen aan het opsparen om ze er straks in 1 keer op te zetten en m'n quad dan op een vermogensbank te laten finetunen. Ik zat eerst te denken op hem op 1 of andere manier op een bank voor een motor te zetten, maar als een testbank voor een auto ook werkt dan zet ik hem veel liever daar op. Kun je ons overigens op de hoogte houden over je 686-project? Ik ben erg benieuwd.
Ralph,
Toomey Racing levert zelf andere sproeiers en een andere naald waardoor je direct goed zit met je jetting.
Ralph,
Toomey Racing levert zelf andere sproeiers en een andere naald waardoor je direct goed zit met je jetting.
Na een modificatie aan de motor moet je inderdaad meestal wat aan je carburateur wijzigen. Als je nu goed zit met je afstelling en jet zet er bijvoorbeeld een Toomey B1 + K&N met Outerwear op, dan loop je ineens gigantisch arm (zie uitleg van Nikolas). Op dit moment zal je Blaster heel snel lopen (dat doen ze altijd als erg arm zijn), maar hij zal het niet lang volhouden . Je zal je cilinder verbranden, met flinke kosten tot gevolg. Daarom moet je bijna altijd na een grotere modificatie je jetting (carburateurinstellingen) aanpassen.