Ketting aanspannen
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
Ketting aanspannen
Is het normaal dat ik na elke rit (2 tot 3 uur rijden) mijn ketting moet aanspannen?
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Is dat volgens het manual? Doe je het volgens het manual?
Hoe staat de ketting als je 4 zakken cement op je zadel legt? Staat die dan zeer gespannen of zo-zo?
Let er ook op dat de ketting warm langer is dan koud. Scheelt tussen hmmm-dat-lijkt-wat-slapjes en perfect-volgens-handboek.
Hoe staat de ketting als je 4 zakken cement op je zadel legt? Staat die dan zeer gespannen of zo-zo?
Let er ook op dat de ketting warm langer is dan koud. Scheelt tussen hmmm-dat-lijkt-wat-slapjes en perfect-volgens-handboek.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
nee die 3 a 4 cm speling is bij onbezeten quad, is een vuistregel omdat als je op de quad gaat zitten de ketting meer opspant. In die toestand mag de ketting niet te strakgetrokken worden. 2,5 cm vind ik voor een warrior aan de lage kant, ik zou 3 cm als een absoluut minimum nemen. Hangt er dan ook nog van af hoe hard je trekt (scheelt al snel een cm in totaal).
En als je dan gereden hebt, en de ketting hangt weer "slap", hoe slap hangt die dan? is de ketting dan warm? Als ze iets slapper hangt zou ik het eens proberen zonder ze opnieuw aan te spannen, kan zijn dat de ketting de volgende keer niet meer slapper hangt.
Had je dat vroeger ook? of is dat ineens begonnen? rij je niet met een versleten ketting? hoe zien je tandwielen er uit?
En als je dan gereden hebt, en de ketting hangt weer "slap", hoe slap hangt die dan? is de ketting dan warm? Als ze iets slapper hangt zou ik het eens proberen zonder ze opnieuw aan te spannen, kan zijn dat de ketting de volgende keer niet meer slapper hangt.
Had je dat vroeger ook? of is dat ineens begonnen? rij je niet met een versleten ketting? hoe zien je tandwielen er uit?
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
In theorie klinkt dit niet zo slecht, maar ik kan me inbeelden dat je in de praktijk, als je quad dan toch weer een beetje achteruit bolt, je meting niet helemaal ok is. Is dat wat er in je handboek staat? Ik doe het gewoon in neutraal, met de vinger bovenaan trekken zorgt toch automatisch dat ie zich onderaan strakker trekt.
En ik denk er nu ineens aan: als je heel hard duwt tegen je quad in versnelling kan ik me wel inbeelden dat je hem onderaan strakker trekt dan wanneer je het gewoon met de vinger doet. Bovendien kan ik me ook nog eens voorstellen dat je je quad op die manier naar boven duwt, zodat je ketting iets slapper hangt dan als ie gewoon op de grond staat. Dit zou aanleiding kunnen geven tot een iets te strak gespannen ketting, aka een iets te optimistische 3-4 cm meting.
Doe het maar gewoon lichtjes met de vinger in neutraal, zoals het handboek dit voorschrijft.
En ik denk er nu ineens aan: als je heel hard duwt tegen je quad in versnelling kan ik me wel inbeelden dat je hem onderaan strakker trekt dan wanneer je het gewoon met de vinger doet. Bovendien kan ik me ook nog eens voorstellen dat je je quad op die manier naar boven duwt, zodat je ketting iets slapper hangt dan als ie gewoon op de grond staat. Dit zou aanleiding kunnen geven tot een iets te strak gespannen ketting, aka een iets te optimistische 3-4 cm meting.
Doe het maar gewoon lichtjes met de vinger in neutraal, zoals het handboek dit voorschrijft.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
Moorverken
- Quadrider

- Berichten: 406
- Lid geworden op: di 19 dec, 2006 19:28
- Locatie: Raptorgem
- Contacteer:
Dus even samenvatten:
Ik plaats de quad in neutraal, trek de ketting bovenaan naar boven en duw ze daarna naar beneden.
Het verschil tss het hoogste en laagste punt moet dan 3 tot 4 cm zijn.
Het is dan ook geen erg als ik de quad in eerste versnelling plaats en hem achteruit trek dat dan de ketting tegen de bescherming onderaan schuurt.
Ik plaats de quad in neutraal, trek de ketting bovenaan naar boven en duw ze daarna naar beneden.
Het verschil tss het hoogste en laagste punt moet dan 3 tot 4 cm zijn.
Het is dan ook geen erg als ik de quad in eerste versnelling plaats en hem achteruit trek dat dan de ketting tegen de bescherming onderaan schuurt.
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
wat staat er in je manual?
EDIT
heb het zelf even opgezocht:
http://movies.dqt.be/manuals/warrior/warrior.pdf
pagina 3-28
doe het maar exact volgens het handboek: in neutraal, wielen van de grond, ...
hiermee kan je niets misdoen.
EDIT
heb het zelf even opgezocht:
http://movies.dqt.be/manuals/warrior/warrior.pdf
pagina 3-28
doe het maar exact volgens het handboek: in neutraal, wielen van de grond, ...
hiermee kan je niets misdoen.
White LTZ-450 - powered by MSD -


