max. snelheid aan hangwagen

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
bansheefreak
Quadrunner
Quadrunner

max. snelheid aan hangwagen

Bericht door bansheefreak »

ik ben nu bezig met mijn rijbewijs B+E en ik was mij aan het afvragen wat de max snelheid is met aanhangers? en waar een bord van bv. 70 staat mag je daar dan 70 of moet je mindersnel rijden?
====>team DQT<====

trx450r
peterrrrr
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door peterrrrr »

in nederland is dat 80 km/h met een aanhang wagen
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

zelfde snelheid als andere auto's, alleen moet je opletten: in duitsland en NL mag je met aanhanger maar 80 of 90km/u rijden op de autosnelweg!

nog een weetje:

als je met je auto bv maar wettelijk 2000kg moogt trekken, dan mag je gerust een aanhangwagen trekken die gekeurd is op 2.7 ton of bv 3.5ton trekken, maar je totaal gewicht van auto+aanhangwagen mag niet boven het toegelaten gewicht.

bv:

mijn landcruiser weegt ongeveer 2000kg, en het max terreingewicht is 4000kg (ongeveer). dwz dat je een aanhangwagen moogt trekken die een totaal gewicht heeft onder de 2000kg. (het maakt dan niet uit of de aanhanger als 2ton of bv 3.5ton gekeurd is) zolang het TOTAAL gewicht op de weg niet de marge die je ergens op de papieren van de auto vindt, overschrijt dan is er geen enkel probleem.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
peet #77
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door peet #77 »

Hans ben niet zeker maar volgens mij mag het niet als je nu 2ton mag trekken dan moet je der geen aanhangen van 2,7 ton
www.rozenhoeve.be verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

ik denk dat Hanzie gelijk heeft, het maakt niet uit voor hoeveel de aanhanger gekeurd is, zolang het effectieve gewicht niet teveel is.
Ik heb dit onlangs nog eens opgezocht omdat er daarover ook een discussie was op extreme4x4
KrisZ400
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door KrisZ400 »

DQT_Erasmus, Making Friends Gives Winning Teams
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be
tointjuh
Quadracer
Quadracer

Bericht door tointjuh »

net zo hard als de auto aan kan :rock:
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

peet #77 schreef:Hans ben niet zeker maar volgens mij mag het niet als je nu 2ton mag trekken dan moet je der geen aanhangen van 2,7 ton
jawel zo is het peet, hebben het zelf een tijd geleden nagevraagd omdat velen die bij ons een aanhangwagen huren en zelf komen halen maar bv 2ton mogen trekken en sommigen zijn gekeurd op 2.7ton. geen enkel probleem zolang dat je het terreingewicht niet overschrijt.
DQT Racing Team

joepie
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door joepie »

Staat toch nergens dat het gekeurde gewicht van aanhangwagen hoger mag zijn als het trekkend voertuig, of heb ik daar over gekeken?

@matthieu
Ik heb die discussie ook gevolgt op extreme.
Maar ik ben nog steeds nie overtuigd.
Als ik ze daar moet geloven mag ik met mijn vrouw haar klein autoke mijn lege caravan trekken, geloof mij den éérste bocht hang ik al in den decor.

Ik blijf er bij :duivel3: dat het max gewicht van aanhanger nie hoger mag zijn als dat van het trekkend voortuig.
peet #77
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door peet #77 »

Hanzie schreef:
peet #77 schreef:Hans ben niet zeker maar volgens mij mag het niet als je nu 2ton mag trekken dan moet je der geen aanhangen van 2,7 ton
jawel zo is het peet, hebben het zelf een tijd geleden nagevraagd omdat velen die bij ons een aanhangwagen huren en zelf komen halen maar bv 2ton mogen trekken en sommigen zijn gekeurd op 2.7ton. geen enkel probleem zolang dat je het terreingewicht niet overschrijt.
dus als ik het goed begrijp mag je dan met een rijbewijs B een camion van 5Ton ook rijden als hij leeg is :?

Hans volgens mij kan dit niet als ik tijd heb zoek ik daar straks wel een wet regel op
www.rozenhoeve.be verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

In Nederland mag de auto met de aanhanger bijelkaar niet meer dan 3500 kilo wegen en de aanhanger mag niet meer dan 750 kilo wegen voor rijbewijs B, met E erbij mag je meer dan die 3500 kilo. Als het een aanhanger is met een eigen kenteken (aanhangers die zwaarder zijn dan 750 kilo of dubbelassers) dan mag je deze alleen met rijbewijs E trekken.
Zal in België toch wel ongeveer hetzelfde zijn? Ik vind 130 met een aanhanger in Frankrijk zeer gevaarlijk.
Verlintje
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Verlintje »

peet #77 schreef:
Hanzie schreef:
dus als ik het goed begrijp mag je dan met een rijbewijs B een camion van 5Ton ook rijden als hij leeg is :?

Hans volgens mij kan dit niet als ik tijd heb zoek ik daar straks wel een wet regel op
Peet, 't rijbewijs is anders gedefiniëerd. Met een B-rijbewijs mag je enkel voertuigen besturen
met een MTM <=3500kg. Of een vrachtwagen nu beladen of onbeladen is, z'n MTM blijft steeds
hoger dan 3500kg.

Anderzijds mag je best een aanhanger trekken met een MTM van 2700kg met bv.
een Peugeot Partner die maximaal 1100kg mag trekken.

Zolang het totaalgewicht van de sleep (=leeggewicht aanhanger + lading) de MTM-sleep van je
voertuig niet overschrijdt mag je slepen wat je wilt. In België althans.

Als het leeggewicht de aanhanger hoger is dan de toegelaten MTM-sleep van het voertuig
mag je hem uiteraard niet aankoppelen om ermee op de openbare weg te komen.

Als je een trekhaak hebt op je voertuig én je bent er reeds mee naar de keuring geweest
kan je de MTM-sleep vinden achteraan op je inschrijvingsbewijs geloof ik.
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

Verlintje schreef:
peet #77 schreef:
Hanzie schreef: jawel zo is het peet, hebben het zelf een tijd geleden nagevraagd omdat velen die bij ons een aanhangwagen huren en zelf komen halen maar bv 2ton mogen trekken en sommigen zijn gekeurd op 2.7ton. geen enkel probleem zolang dat je het terreingewicht niet overschrijt.

Peet, 't rijbewijs is anders gedefiniëerd. Met een B-rijbewijs mag je enkel voertuigen besturen
met een MTM <=3500kg. Of een vrachtwagen nu beladen of onbeladen is, z'n MTM blijft steeds
hoger dan 3500kg.

Anderzijds mag je best een aanhanger trekken met een MTM van 2700kg met bv.
een Peugeot Partner die maximaal 1100kg mag trekken.

Zolang het totaalgewicht van de sleep (=leeggewicht aanhanger + lading) de MTM-sleep van je
voertuig niet overschrijdt mag je slepen wat je wilt. In België althans.

Als het leeggewicht de aanhanger hoger is dan de toegelaten MTM-sleep van het voertuig
mag je hem uiteraard niet aankoppelen om ermee op de openbare weg te komen.

Als je een trekhaak hebt op je voertuig én je bent er reeds mee naar de keuring geweest
kan je de MTM-sleep vinden achteraan op je inschrijvingsbewijs geloof ik.
inderdaad!

wie niet gelooft: bel naar een keuringsstation of verzekeraar, die weten het te bevestigen.

kijk eens op jullie indentificatieverslag van uw voertuig, daar staat ook op hoeveel je mag trekken.
DQT Racing Team

Banshee-Boy
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Banshee-Boy »

ik heb het op school nagevraagt. als je 2 ton mag trekke dan mag je aanhanger nie gekeurt zijn op bv 3ton.
::::::: team dqt ::::::::::::

www.dqt.be
www.jumpingjet.be
www.technoflex.be DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

Ralph schreef:Ik vind 130 met een aanhanger in Frankrijk zeer gevaarlijk.
bwa dan geraak je tenminste ergens. Als de aanhanger niet zwaar is geladen is dit mooi te doen. Ben al enkele malen richting westdorpe gereden aan een snelheid van 160a 170 aanhanger volgt mooi.
Ben in Nederland tegengehouden geweest omdat ik 125 km/h deed met aanhanger. Politie reed stak me over en remde iets zodat ik zou vertragen maar ik stak die voorbij. Wist ik veel dat je maar 80 mag. Persoonlijk levensgevaarlijk! Je zit te knoeien tss de vrachtwagens en dan steken je die dan nog voor of rijden in je gat. Dit liedje heeft zo 15km geduurd tot ik het moe was en terug de pedaal ingeduwd heb.
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
Plaats reactie