Wat is het Throttle OveriRde System
Wat is het Throttle OveriRde System
Er wordt vaak gevraagd wat precies het Throttle OverrRde System (ook wel TORS) is en wat het doet. Vandaar dit topic.
Waar bestaat het TORS systeem uit:
In de gashendel zit een schakelaar, deze is gesloten wanneer de gashendel in rustpositie is. Op de carburateur zit een sensor welke de positie van de naald bekijkt.
Wat gebeurt er als het mis gaat:
Wanneer je het gas loslaat maar de gaskabel blijft hangen, de gashendel gaat terug en sluit de schakelaar, maar de positie sensor van de naald ziet dat het gas nog open staat. Dan zal de TORS-unit de ontsteking onmiddelijk stoppen.
Problemen:
Soms kan dit systeem slecht gaan werken, ik vermoed dat dit ligt aan de schakelaar in de gashendel. Dan kan het zijn dat de quad niet meer wil starten of dat deze hapert wanneer je gas probeert te geven.
Wat kan hieraan gedaan worden:
Een oplossing is de TORS uitschakelen. Bij de Yamaha Banshee en de Yamaha Blaster, kan dit gedaan worden door de de stekker die vast zit aan de draadjes die uit de gashendel komen, los te trekken.
Ik dacht dat het stekkertje bij de Yamaha Raptor 660 en de Yamaha YFZ450 juist kortgesloten moet worden.
Ik zal hier nog een plaatje van maken. Het is nu nog rommelig, maar ik zal later vandaag nog wat plaatjes maken om het duidelijker te maken.
Waar bestaat het TORS systeem uit:
In de gashendel zit een schakelaar, deze is gesloten wanneer de gashendel in rustpositie is. Op de carburateur zit een sensor welke de positie van de naald bekijkt.
Wat gebeurt er als het mis gaat:
Wanneer je het gas loslaat maar de gaskabel blijft hangen, de gashendel gaat terug en sluit de schakelaar, maar de positie sensor van de naald ziet dat het gas nog open staat. Dan zal de TORS-unit de ontsteking onmiddelijk stoppen.
Problemen:
Soms kan dit systeem slecht gaan werken, ik vermoed dat dit ligt aan de schakelaar in de gashendel. Dan kan het zijn dat de quad niet meer wil starten of dat deze hapert wanneer je gas probeert te geven.
Een oplossing is de TORS uitschakelen. Bij de Yamaha Banshee en de Yamaha Blaster, kan dit gedaan worden door de de stekker die vast zit aan de draadjes die uit de gashendel komen, los te trekken.
Ik dacht dat het stekkertje bij de Yamaha Raptor 660 en de Yamaha YFZ450 juist kortgesloten moet worden.
Ik zal hier nog een plaatje van maken. Het is nu nog rommelig, maar ik zal later vandaag nog wat plaatjes maken om het duidelijker te maken.
Laatst gewijzigd door Ralph op zo 12 mar, 2006 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Easy Quadrider
- Contacteer:
Re: Wat is het Throttle OveriRde System
[
Bij de blaster moet je het doorkoppelen...heb het pas gedaan bij mn zoontje!
Makkelijkste is onder de voorkap..daar zit de stekker!
Bij de blaster moet je het doorkoppelen...heb het pas gedaan bij mn zoontje!
Makkelijkste is onder de voorkap..daar zit de stekker!
-
- Toeschouwer
- Contacteer:
RAPTOR 660 zie topic werkplaats
Ralph,
alles goed kan dit ook mijn rpobleem zijn denk je, zie mijn topic in de werkplaats?
laat me even weten want ik ben al een tijdje bezig met dit probleem.
ik hoor het graag van je
alles goed kan dit ook mijn rpobleem zijn denk je, zie mijn topic in de werkplaats?
laat me even weten want ik ben al een tijdje bezig met dit probleem.
ik hoor het graag van je
Yamaha Raptor 660 2005 special edition
Subaru Impreza 2004 WRX Turbo
Chrome + Polish + design airbrush painting + all tuning parts + tires / montage.
www.quickandbrightperformance.nl
Chrome + Polish + design airbrush painting + all tuning parts + tires / montage.
-
- Toeschouwer
- Contacteer:
denk je dat het iets is waar ik bij je voor langs kan komen?
ik heb nog 2 low profile straatbanden (achter) nodig en eventueel een set velgen want ik heb een slag in mijn voorvelg.
ik heb nog 2 low profile straatbanden (achter) nodig en eventueel een set velgen want ik heb een slag in mijn voorvelg.
Yamaha Raptor 660 2005 special edition
-
- Quadfanaat
Re: Wat is het Throttle OveriRde System
Bij mijn blaster heb ik het onlangs ook eens afgekoppeld(dus het stekkertke uitgetrokken) en toen ik die wilde starten kreeg ik er geen leven in gestamd,dus terug dat stekkertje erin 1trap en draaide,maar als ik dat nu oplos met een doorverbinding dan moet het wel lukken volgens mij,maar mijn vraag is dezelfde(wat doet die schakelaar) en afgekoppeld? reageert de motor dan beter op't gas of wat? Welk nut heeft die schakelaar omdat ik dat nog nooit op een moto heb gezien weet ik ook niet wat nut het heeft,kan ik die afsluiten zonder problemen te krijgen?En die stekker op de carburator wat is dat?