Stroker Kit
moet ook he teun!
eens je blok open is dan is het het moment en moet je niet besparen op 1 dichtingske van bv 20 cent omdat er niets aan is.
Om even mensen in te lichten:
De krukas lagers zijn belangrijk maar ook de balancer lagers! ! ! Die zien ook serieus af en daar was bij mij een speling opgemeten die in mijn gedacht al aan het inlopen was op zijn brugpensioen.
eens je blok open is dan is het het moment en moet je niet besparen op 1 dichtingske van bv 20 cent omdat er niets aan is.
Om even mensen in te lichten:
De krukas lagers zijn belangrijk maar ook de balancer lagers! ! ! Die zien ook serieus af en daar was bij mij een speling opgemeten die in mijn gedacht al aan het inlopen was op zijn brugpensioen.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
Ben wel benieuwd naar het resultaat van de testbank. Das naar mijn aanvoelen de grote test. Al hoewel je bij het "inrijden alla andries" ook al kunt weten hoe het loopt. Al eens gedacht wanneer je nog eens naar holland gaat voor alles uit te meten. Wss na de "inrij" periode?
Denk dat het niet slecht ga zijn, hij klonk zondag enorm goed. Time will tell.
Denk dat het niet slecht ga zijn, hij klonk zondag enorm goed. Time will tell.
‰ Quadracing Team
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Super werk geleverd mannen !
Twee kleine vragen/opmerkingen ?
- Waarom ben je niet voor CP piston gegaan ipv JE ? Kun je nog wat extra's bij laten doen : hittecoating bovenop, smering piston pin (weet niet of dat standaard op JE zit)
- Die compressie vind ik al wat op het randje hoor. Ik hoor vaak van startproblemen met 13:1 piston en daar zitten jullie heel dicht bij. Ik hou het liever op 12.5:1 daar hadden we op yfz heel goede ervaringen mee en nooit startproblemen. Mocht je (bvb in winter) startproblemen krijgen dan raad ik aan om indien mogelijk zwaardere batterij te steken of de quad in de garage aan batterijwaker/druppellader te hangen (bestaan er met fiche die je gewoon kan inklikken, dus niet met klemmen)
Twee kleine vragen/opmerkingen ?
- Waarom ben je niet voor CP piston gegaan ipv JE ? Kun je nog wat extra's bij laten doen : hittecoating bovenop, smering piston pin (weet niet of dat standaard op JE zit)
- Die compressie vind ik al wat op het randje hoor. Ik hoor vaak van startproblemen met 13:1 piston en daar zitten jullie heel dicht bij. Ik hou het liever op 12.5:1 daar hadden we op yfz heel goede ervaringen mee en nooit startproblemen. Mocht je (bvb in winter) startproblemen krijgen dan raad ik aan om indien mogelijk zwaardere batterij te steken of de quad in de garage aan batterijwaker/druppellader te hangen (bestaan er met fiche die je gewoon kan inklikken, dus niet met klemmen)
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Wat betreft die JE piston: de reden hiervoor is dat de guru's op Thumpertalk de JE aanraden en ook succesvol gebruiken, hier hebben we dus niet te veel over nagedacht. Smering piston pin is bij mijn weten bij de JE gelijk aan de standaard smering, weet niet of hier iets anders voor de drz400 motor bestaat.
Wat betreft die 13:1 : dat is de reden dat we indertijd op de Hotcams gewacht hebben die met een automatic decompression release dingetje uitgerust waren, zo hebben we niet de minste startproblemen. Los daarvan is het 13:1 verhaal vrij lang en als volgt:
De Hotrods krukas met 5 mm extra slag (2,5mm meer naar boven en 2,5mm meer naar beneden) heeft een piston bijgeleverd die 2,5 mm (afhankelijk van de compressie) lager zit op de pistonpen. Dit is dus een speciale zeldzame piston en geeft ons niet de keuze om zomaar een andere piston van een ander merk te steken, die 2,5mm te lang/hoog is. Om meer keuze te hebben werd beslist om in plaats van met een speciale kortere piston te werken met een verhoogde cilinder te werken.
Dit laatste is een spacer plate van 2,5mm min de dikte van 1 pakking (dus eigenlijk iets van een 2,25mm dikke plaat), en zo hebben we meer keuze wat betreft pistons (Wiseco, Je, standaard, ...).
Deze onderdelen waren bij iemand van Thumpertalk (zeer gereputeerd persoon Eddie Sisneros) te bestellen, wat dus gemakkelijk was voor ons.
Deze cilinderverhoging brengt met zich mee dat de cams gedegreed moesten worden (nokkenassen verhogen, dus ketting krijgt minder slack). Dit zorgt er ook voor dat de nokkenasketting op zijn kortst wordt, zodat de nokkenassen er heel wat moeilijker in gaan.
Er werd dus een 12:1 piston besteld (standaard maten), maar pas later is uitgekomen dat een 12:1 piston die meer slag naar onderen dan standaard maakt na omrekenen eigenlijk een 12,98:1 compressieverhouding heeft. De stukken waren al gemonteerd, dus jammer maar helaas. Aan de andere kant vonden we dit het proberen wel waard, en dat maakt dat we nu met die 13:1 (afgerond) zitten terwijl wij in eerste instantie een 12:1 voor ogen hadden.
Oplossingen hiervoor zijn op het eerste zicht evident, maar bij nader inzien toch oppassen geblazen:
- nog verhogen van de cilinder (door de dikkere ltz-pakking te installeren) zal ervoor zorgen dat we onze nokkenassen er waarschijnlijk totaal niet meer in krijgen
- andere piston, bijvoorbeeld een niet standaard 11:1 piston die dan met de verhoogde slag rond de 12:1 zal uitkomen, maar het aanbod aan deze pistons is beperkt, omdat je normaal indien je een 11:1 wilt je een 12:1 koopt en de dikkere pakking installeert.
- in extremis kunnen we de piston affrezen. Persoonlijk zie ik dat als de eenvoudigste oplossing, maar dit klinkt nogal verregaand
.
We zitten zeker op de grens en flirten met detonatie, maar tot we niet zeker zijn dat we een probleem hebben, laten we het zo. Temeer omdat de motor dan nog eens open moet (nu moet er gereden worden!
). We luisteren goed, houden temperatuur in de gaten, testen met racefuel versus pompfuel 98 octaan. Dus voorlopig is er nog geen besluit genomen en tuffen we lekker door. Plannen zijn om met een knocksensor te gaan experimenteren.
Wat betreft die 13:1 : dat is de reden dat we indertijd op de Hotcams gewacht hebben die met een automatic decompression release dingetje uitgerust waren, zo hebben we niet de minste startproblemen. Los daarvan is het 13:1 verhaal vrij lang en als volgt:
De Hotrods krukas met 5 mm extra slag (2,5mm meer naar boven en 2,5mm meer naar beneden) heeft een piston bijgeleverd die 2,5 mm (afhankelijk van de compressie) lager zit op de pistonpen. Dit is dus een speciale zeldzame piston en geeft ons niet de keuze om zomaar een andere piston van een ander merk te steken, die 2,5mm te lang/hoog is. Om meer keuze te hebben werd beslist om in plaats van met een speciale kortere piston te werken met een verhoogde cilinder te werken.
Dit laatste is een spacer plate van 2,5mm min de dikte van 1 pakking (dus eigenlijk iets van een 2,25mm dikke plaat), en zo hebben we meer keuze wat betreft pistons (Wiseco, Je, standaard, ...).
Deze onderdelen waren bij iemand van Thumpertalk (zeer gereputeerd persoon Eddie Sisneros) te bestellen, wat dus gemakkelijk was voor ons.
Deze cilinderverhoging brengt met zich mee dat de cams gedegreed moesten worden (nokkenassen verhogen, dus ketting krijgt minder slack). Dit zorgt er ook voor dat de nokkenasketting op zijn kortst wordt, zodat de nokkenassen er heel wat moeilijker in gaan.
Er werd dus een 12:1 piston besteld (standaard maten), maar pas later is uitgekomen dat een 12:1 piston die meer slag naar onderen dan standaard maakt na omrekenen eigenlijk een 12,98:1 compressieverhouding heeft. De stukken waren al gemonteerd, dus jammer maar helaas. Aan de andere kant vonden we dit het proberen wel waard, en dat maakt dat we nu met die 13:1 (afgerond) zitten terwijl wij in eerste instantie een 12:1 voor ogen hadden.
Oplossingen hiervoor zijn op het eerste zicht evident, maar bij nader inzien toch oppassen geblazen:
- nog verhogen van de cilinder (door de dikkere ltz-pakking te installeren) zal ervoor zorgen dat we onze nokkenassen er waarschijnlijk totaal niet meer in krijgen
- andere piston, bijvoorbeeld een niet standaard 11:1 piston die dan met de verhoogde slag rond de 12:1 zal uitkomen, maar het aanbod aan deze pistons is beperkt, omdat je normaal indien je een 11:1 wilt je een 12:1 koopt en de dikkere pakking installeert.
- in extremis kunnen we de piston affrezen. Persoonlijk zie ik dat als de eenvoudigste oplossing, maar dit klinkt nogal verregaand
We zitten zeker op de grens en flirten met detonatie, maar tot we niet zeker zijn dat we een probleem hebben, laten we het zo. Temeer omdat de motor dan nog eens open moet (nu moet er gereden worden!
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ik zat met mijn 440 bigborekit ook op 13.1 compressie met gewone hotcams zonder decompressie-systeem en had geen problemen met starten maar je hoorde wel dat ie soms meer power moest geven om hem door de compressie in gang te duwen 
Op z400central forum heb ik nog gelezen dat er iemand met 14.1 compressie reed, denk ik.
Ik zou me niet veel zorgen maken, zeker nu je de betere hotcams hebt.
Op z400central forum heb ik nog gelezen dat er iemand met 14.1 compressie reed, denk ik.
Ik zou me niet veel zorgen maken, zeker nu je de betere hotcams hebt.
KFX540
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Zou idd kunnen dat je minder problemen hebt op Z400 omdat die waarschijnlijk grotere batterij heeft dan het prutsding op de YFZ 
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
Blaster-boy
- Quadracer

- Berichten: 1276
- Lid geworden op: ma 04 apr, 2005 09:34
- Locatie: Bree-Tongerlo
mijn yfz heeft last van dat startprobleem dat jullie zeggen , ofwel is de batterij gewoon aan vervanging toe
maar hij moet vaker aan de startkabels gehangen worden , dan start hij meteen en soms start hij meteen als ik aan de startknop kom, batterij vervangen of niet ?
edit: sorry dat ik dit in jou topic vraag Andries
maar hij moet vaker aan de startkabels gehangen worden , dan start hij meteen en soms start hij meteen als ik aan de startknop kom, batterij vervangen of niet ?
edit: sorry dat ik dit in jou topic vraag Andries
yfz450 '04,vls chrome a arms,full leovince exhaust,dt one filter,+2 axle,polisport handguards,quadracing nerfs,steel brakelines,pro design killswitch,race cut fenders,one stickerset, axp bumper & frame guards , w tec nr plate (rear),Pro Taper bars,ProTaper barpad,Reiger stuurdemper,Holeshot HD & Duro Excavator op Douglas velg achteraan,...
Schitterend antwoord frederik!
@ joachim:
Wat van benzine deed je in de tank? 98 of met iets bij?
Op 13:1 rijden is gn probleem bij me. Ik maak me enkel zorgen om het pingelen die niet hoorbaar is doordat ik met een compressie van 13:1 rij. De mannen in de states kunnen een iets hoger octaan gehalte kopen aan de pomp.
Ik wacht nog op verdere info hierover. Een knock sensor is een goed alternatief om te weten hoe of wat enkel dat bij een crossbrom- quad nogal veel storingen zijn die de knock sensor kunnen beinvloeden en dus een foute meetwaarde kunnen geven. Aangezien ik nu met stroker kit rij zal die dus ook wat meer gaan 'ruttelen' dan de normale z400.
Alleszins voor de moment heel tevreden over de prestatie! Plaatsen waar ik voordien vitesse moest afkomen kan ik nu gewoon de klink open trekken en doorgaan.
@ joachim:
Wat van benzine deed je in de tank? 98 of met iets bij?
Op 13:1 rijden is gn probleem bij me. Ik maak me enkel zorgen om het pingelen die niet hoorbaar is doordat ik met een compressie van 13:1 rij. De mannen in de states kunnen een iets hoger octaan gehalte kopen aan de pomp.
Ik wacht nog op verdere info hierover. Een knock sensor is een goed alternatief om te weten hoe of wat enkel dat bij een crossbrom- quad nogal veel storingen zijn die de knock sensor kunnen beinvloeden en dus een foute meetwaarde kunnen geven. Aangezien ik nu met stroker kit rij zal die dus ook wat meer gaan 'ruttelen' dan de normale z400.
Alleszins voor de moment heel tevreden over de prestatie! Plaatsen waar ik voordien vitesse moest afkomen kan ik nu gewoon de klink open trekken en doorgaan.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
Heb altijd gewone 98 getankt.
Ooit wel 1 keer octaan booster geprobeerd.
De toename in power is moeilijk te beschrijven zonder exacte cijfers en toch is er een mooie toename die je niet meer kan missen eenmaal je ze ter beschikking hebt.
Ooit wel 1 keer octaan booster geprobeerd.
Je moet dat wat interpreteren hé. Hij wil zeggen dat hij vroeger op sommige plaatsen al rap naar bv 3de vitesse gaat om vlot genoeg te gaan optrekken en dat hij nu veel rapper in vierde blijft en toch nog even hard weg trekt... (meer koppel/pk)JR schreef: En vroeger niet ?![]()
De toename in power is moeilijk te beschrijven zonder exacte cijfers en toch is er een mooie toename die je niet meer kan missen eenmaal je ze ter beschikking hebt.
KFX540
