Een oude schoolvriend van me studeert in Valencia en nodigde ons uit om tijdens Fallas langs te komen in Valencia, dit is vanaf 15 t/m 19 maart ieder jaar.
Wat is Fallas (ook wel Falles in het Valenciaans)?
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met carnaval zoals we het in Nederland kennen. Maar daar lopen ze niet als idioot rond verkleed als toiletrol of wat dan ook en wordt er op de feesten normale muziek gedraaid, in plaats van dat gehoempapa hier in Nederland. Je leest het al, ik haat het Nederlandse carnaval, sorry, maar het is zo en zo zijn er vele met mij.
Een vliegticket was makkelijk te regelen, we gingen met z'n 3en en betaalden ongeveer 135 euro per persoon.
Op donderdagavond kwamen we er aan en dat was gelijk de eerste dag van Fallas, wat meteen opviel zijn de prachtige beelden die overal door de stad staan, deze zijn gemaakt van hout, papier-mache en piepschuim. Het is uiteraard een wedstrijd wie de mooiste heeft, de winnaar van vorig jaar koste 600.000 euro. Hier wat foto's:
Om 12 uur was er een vuurwerk show waar duizenden mensen op af komen. Dit was geweldig, de show duurt ongeveer 20 minuten tot een half uur en in al die 4 dagen dat ze het doen wordt er zo'n 10 miljoen euro aan vuurwerk doorheen gepompt.
Hier is een filmpje met een klein stukje, hierbij is de show al op z'n einde, op het einde deden ze heel veel vuurwerk in 1 keer. Op een filmpje is het wat minder indrukwekkend, daar voelde je de klappen en de kleuren zijn uiteraard beter. Maar dit geeft een idee:
http://www.youtube.com/watch?v=7BSX-cIe ... ed&search=
Verder was er van donderdag t/m zondag door de hele stad op allerlei pleintjes feest, duizenden jongeren (ongeveer leeftijd 18 t/m 30) feesten van ongeveer 11 uur 's avonds tot 5 uur 's ochtends. Je loopt een steegje in, dat blijkt uit te komen op een pleintje en er staat een dj met honderden mensen die uit hun dak gaan.
Iedereen is super aardig, je voelt je net een grote familie soms. De politie is aardig werkloos geweest, zo ver als ik heb kunnen zien hebben ze niets hoeven te doen behalve patroulleren. Er wordt gedronken en geblowed, maar ik heb in die 5 dagen maar 1 meisje gezien die te ver in het glaasje had gekeken.
Op maandag is het feest redelijk over, het is nog wel druk in de stad dan, maar dat is voornamelijk voor de crema. Rond 12 uur worden alle creaties in de fik gestoken, ook weer onder begeleiding van vuurwerk.
Ik zie dat het al een heel verhaal is geworden, eigenlijk wilde ik alleen zeggen dat het een aanrader is voor wie van gezellige feesten houd. Boek wel ongeveer een half jaar van te voren een hotel of iets dergelijks, want anders zit alles vol en houd er rekening mee dat de meeste mensen bijna geen Engels spreken, een paar woordjes Spaans kunnen is dus wel handig.
Misschien ga ik volgend jaar weer met wat vrienden, ik zal dan een oproep hier plaatsen voor meer gegadigden.
Valencia (Spanje) Fallas 2007
-
- Quad Master