Zwaardere Batterij bij Winchen / Verwarmde handvaten

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Timvanisolim
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 10:31
Locatie: Tongeren

Zwaardere Batterij bij Winchen / Verwarmde handvaten

Bericht door Timvanisolim »

Hey mannen,

Heeft er iemand een zwaardere batterij voor te winchen? Zo ja en indien nodig, waar kan ik die vinden in Belgie?

En heeft er iemand Verwarmde handvaten? (ja ik weet dat dit voor watjes is maar, dat is voor als die van ons vanvoor zit.) :oops:

Greetings
Bijna een Grizzly 700 4x4 & een Warn
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ik ben wel van plan om een zwaardere accu te monteren voor het winchen, ik zit te denken aan een Varta. Welke weet ik nog niet, iniedergeval een met voldoende koudstartstroom. Waarschijnlijk een ULTRA dynamic versie als die niet al te duur en te groot is.
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Bericht door Léon »

Maar waarom een zwaardere accu :?: zo gaat het toch ook anders was die van mij er allang mee gestopt :p
maar als je toch een andere wil gaan plaatsen zou ik voor een gel accu gaan heeft ook veel beteren prestaties en gaat langer mee :D
en voor je verwarmde handvaten daar kan ik je niks over zeggen, ik gebruik die dingen niet.
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
Timvanisolim
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 10:31
Locatie: Tongeren

Bericht door Timvanisolim »

Bij het 4x4 rijden steken we altijd een zwaardere accu, meestal gel. ik heb optima steken voor het moment.

De reden is dat we als we lang aan het winchen zijn op een TT route of Trial, al regelmatig de accu leeggezogen hebben terwijl de auto aanstaat. + hoe meer reserve je hebt, hoe minder dat de batterij afziet.

Maar ik zal nog effe moeten wachten ,want ik heb de afmetingen nog niet van de Grizzly accu.

Groeten, en :) Dank u wel
Bijna een Grizzly 700 4x4 & een Warn
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Het wordt ook aangeraden vanaf Warn. Een lier trekt enorm veel stroom, dat kan de quad zelf niet leveren (niet genoeg) en zeker niet de piekstroom, dus gebruik je een accu (bij voorkeur groot) om dat op te vangen.
Timvanisolim
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 10:31
Locatie: Tongeren

Bericht door Timvanisolim »

Beste Ralph,

Dat was wat ik wou weten, dit is mij een paar keer in het begin overkomen, en dit is niet aangenaam.
Nu zal ik nog effe verder moeten zoeken naar de juiste batterij en dan zijn we vertrokken.

Groeten
Bijna een Grizzly 700 4x4 & een Warn
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Wat de juiste accu is durf ik niet te zeggen, zo'n gel accu klinkt wel goed omdat die in iedere positie werkt en bestand is tegen een complete ontlading, maar er kleven ook wat nadelen aan volgens deze beschrijvingen. Maar wat is een goede gel accu...

Wikipedia:
Voordelen van gelaccu’s t.o.v. natte accu’s zijn:

in elke stand bruikbaar
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gel accu’s zijn hierdoor onderhoudsvrij, er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
Nadelen van gel accu’s t.o.v. natte accu’s zijn:

kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
er kan geen water bijgevuld worden als t.g.v. overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs

ABG Campertechniek:Deze wordt steeds meer toegepast. Een belangrijk deel van de bezwaren die aan de natte accu kleven zijn ondervangen. De belangrijkste voordelen van gel accu's zijn:

geringere zelfontlading;

diepere ontlading mogelijk;

de accu kan vaker worden ontladen;

hoge productkwaliteit;

accu's beter geschikt voor serie- en parallelschakeling;

onderhoudsvrij en gesloten bouwwijze;

geen ventilatie noodzakelijk bij juiste lading.



Geen zuurschade

Gel accu's hebben een langere levensduur dan semitractie accu's. Zuurschade aan de kampeerauto en kleding is nauwelijks mogelijk. Er zitten ook enige nadelen aan de toepassing van gel accu's, hoewel die door gebruik van een juiste laadinrichting geheel zijn te ondervangen:

de laadinrichting mag de maximum spanning van 2,38 Volt per cel bij 20 °C niet overschrijden;

bij omgevingstemperatuur boven 20 °C moet de laadspanning naar beneden worden afgeregeld,

om gasvorming in de batterij te voorkomen;

er moet een temperatuur bewaking aanwezig zijn;

bij transport is meer zorg nodig i.v.m. beschadiging aan de accubak.
albrecht
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 03 jun, 2005 11:09
Locatie: De kustlijn van Ramsel

Bericht door albrecht »

je gaat met je quad NOOIT zoveel moeten winchen als met je 4x4,, een zwaardere batterij is niet nodig :applaus:
Laatst gewijzigd door albrecht op vr 23 mar, 2007 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dat weet je nooit, ligt er aan waar je rijd.
albrecht
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 03 jun, 2005 11:09
Locatie: De kustlijn van Ramsel

Bericht door albrecht »

Dit is mijn ervarimg Ralph,
Ik heb 14 jaar 4x4 gereden en met de 4x4 eigenlijk hadden we meer winchwerk dan dat we reden :oops:
De quadjes hangen we als we vast zitten aan elkaar en trekken we deze eruit :wink:
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dat valt dan nog mee, had ik niet gedacht. Maar ik ga een 4.0 gebruiken en er hangt zo'n 600 kilo aan, dus dat is meer te vergelijken met een auto.
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 28 nov, 2005 19:53
Locatie: zelzate
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

@ralph een 4.0 gaat je frame scheeftrekken als je heel vast zit

@tim ik heb een Superwinch 3000 voor en een 2300 achter, ik gebruik 1 batt voor de quad en 1 voor beide winches

beide batterijen zijn 20Ahen voorlopig doen die dat goed (heb er nog staan à €50 t stuk v 20Ah en onderhoudsvrije met 18AH voor €46)

:wink:
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
Timvanisolim
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 10:31
Locatie: Tongeren

Bericht door Timvanisolim »

Beste Brutus32,

Heb je eenig idee over de afmetingen? Ik heb al wat zitten te surfen, maar ik vind niets?
Het probleem is dat ik mijn quad nog niet heb,
Ps ik ga hem vandaag toch maar al bestellen, dan heb ik hem nog met papieren en alles,
voor het weekend van Paasen.!

hehe
:tongduim:
Bijna een Grizzly 700 4x4 & een Warn
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Een 4.0 moet op een Rhino toch wel gaan, een 3.0 lijkt mij te weinig.
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 28 nov, 2005 19:53
Locatie: zelzate
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

Ralph schreef:Een 4.0 moet op een Rhino toch wel gaan, een 3.0 lijkt mij te weinig.
easy lbs/kg truukje :

3000 lbs - 10% / 2
=
3000 - 300 = 2700 / 2 = 1300 kg

en om het even simpel te houden , de winch die je nodig hebt is de winch die 3 maal het totaalgewicht van het voertuig pakt (dus bvb. 425kg "quad/atv" x 3 = 1275 kg)

weet ook als je dubbel liert (double line) je ook het dubbele kan "trekken"

een 4.0 is niet echt nodig, maar tis jouw portemonnee ;)

@tim deze batt's passen in de grizz660 :wink:
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
Plaats reactie