Quad als landbouwvoertuig

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Gerjan
Toeschouwer
Toeschouwer

Quad als landbouwvoertuig

Bericht door Gerjan »

Ik ben van plan om op mijn 16e een quad te kopen en hem te registreren als landbouwvoertuig. Maar wat zijn nou de voor- en nadelen daarvan?
En hoe zit dat nou met de wet? Ik heb wel gezocht maar ik kon niet veel bijzonders vinden.

Ik woon in Nederland
Gerjan
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Gerjan »

Niemand? :(
Twanneke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Contacteer:

Bericht door Twanneke »

Tegenwoordig zijn de verzekeringsmaatschapijen daar wat allert op.
Het kan nog wel maar dan moet je aan wat eisen voldoen:

Allereerst moet je op een agrarisch gebied wonen, een boerderij bijvoorbeeld, en kunnen aantonen dat je hem voor agrarische doeleinden gebruikt.
De koeien watergeven, een kar trekken etc... Vaak moet je zelfs een trekhaak hebben, en daardoor krijg je vaak ook alleen de 4 takt 4x4 machines onder de landbouwvoertuigen verzekerd.

Daarnaast moet je je tractorrijbewijs hebben of halen, weet niet of je die al hebt.
Plaat van max 25 km'h of 3 hoek achterop geloof ik.

Ik heb zelf een aantal jaren een honda fourtrax 400 als landbouwvoertuig verzekerd bij Unive (+/- 6 jaar geleden)
Toen deden ze er niet moeilijk over.

Ik heb het 2 jaar geleden nog eens geprobeerd en toen moest je een kenteken op je Quad hebben, typegoedkeuring etc...

Het is dus nog niet zo makkelijk... Maar niet onmogelijk.

Informeer eens bij de verzekeringmaatschappij en welke Quad wil je verzekeren?
YFZ 450
Gerjan
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Gerjan »

Twanneke schreef:Tegenwoordig zijn de verzekeringsmaatschapijen daar wat allert op.
Het kan nog wel maar dan moet je aan wat eisen voldoen:

Allereerst moet je op een agrarisch gebied wonen, een boerderij bijvoorbeeld, en kunnen aantonen dat je hem voor agrarische doeleinden gebruikt.
De koeien watergeven, een kar trekken etc... Vaak moet je zelfs een trekhaak hebben, en daardoor krijg je vaak ook alleen de 4 takt 4x4 machines onder de landbouwvoertuigen verzekerd.

Daarnaast moet je je tractorrijbewijs hebben of halen, weet niet of je die al hebt.
Plaat van max 25 km'h of 3 hoek achterop geloof ik.

Ik heb zelf een aantal jaren een honda fourtrax 400 als landbouwvoertuig verzekerd bij Unive (+/- 6 jaar geleden)
Toen deden ze er niet moeilijk over.

Ik heb het 2 jaar geleden nog eens geprobeerd en toen moest je een kenteken op je Quad hebben, typegoedkeuring etc...

Het is dus nog niet zo makkelijk... Maar niet onmogelijk.

Informeer eens bij de verzekeringmaatschappij en welke Quad wil je verzekeren?
Volgens mij mag de constructiesnelheid niet hoger zijn dan een 40 km/h en je moet inderdaad een afgeknotte driehoek achterop hebben.
Ik was van plan om een Yamaha Bruin 250 (2006) te kopen. Ikzelf kom uit een boerendorp (Staphorst) en een paar familieleden zijn boer.
Ik heb nog bijna een jaar om achter al die vage wetten aan te gaan. (en om mijn vader en moeder te overtuigen :p )

Linkje naar de Bruin 250
Plaats reactie