Lagers vervangen achteras Raptor 700
Lagers vervangen achteras Raptor 700
Hello quadfreaks,
ik ben mijn lagers van mijn achteras aan het vervangen. (Raptor 700)
Er zitten 4 lagers in de achterbrug en heb er al 2 uitgekregen (van dezelfde kant).
De lagers aan de andere kant waren kapot en de buitenste ring van die 2 lagers
zit er nog in.
Iemand een idee hoe ik die er makkelijk uit krijg ?
Greetz,
D.
ik ben mijn lagers van mijn achteras aan het vervangen. (Raptor 700)
Er zitten 4 lagers in de achterbrug en heb er al 2 uitgekregen (van dezelfde kant).
De lagers aan de andere kant waren kapot en de buitenste ring van die 2 lagers
zit er nog in.
Iemand een idee hoe ik die er makkelijk uit krijg ?
Greetz,
D.
Als je met een dopsleutel eraan kan die dezelfde maat heeft als de buiten ring, die er tegen zetten en dan zo eruit kloppen.
Als die dopsleutel er niet in past zal je iets anders moeten zoeken, een stuk draadstang of zo. Is niet ideaal voor de achterbrug zelf, maar als je voorzichtig te werk gaat krijg je de lager er wel uit zonder achterbrug te beschadigen.
Als die dopsleutel er niet in past zal je iets anders moeten zoeken, een stuk draadstang of zo. Is niet ideaal voor de achterbrug zelf, maar als je voorzichtig te werk gaat krijg je de lager er wel uit zonder achterbrug te beschadigen.
Het probleem met 'uitkloppen' is dat het enkel de buitenste ring van de lager is die er nog in zitJohnBeton schreef:Als je met een dopsleutel eraan kan die dezelfde maat heeft als de buiten ring, die er tegen zetten en dan zo eruit kloppen.
Als die dopsleutel er niet in past zal je iets anders moeten zoeken, een stuk draadstang of zo. Is niet ideaal voor de achterbrug zelf, maar als je voorzichtig te werk gaat krijg je de lager er wel uit zonder achterbrug te beschadigen.
en aangezien er vlak achter de lagers een versmalling is om te voorkomen dat dat lagers te diep
geplaatst worden, is er bijna geen vrije rand om tegen te kloppen. :S
Greetz,
D.
blijkbaar hebben jullie niet veel ervaring met buitenringen uit te krijgen. gewoon op de halve ronding tikken tot die lichtjes verschuift. Eens een kleine opening kan je op de buitering zelf gaan kloppen met doorslag. Nadien neem je een grote buis om die op de ronding van de buitenring te tikken. Zoiets moet ik regelmatig doen maar dan met een as van 1m20 lang en die te gaan mikken op die halve ronding. Werkje om geduld te hebben. Al dat lassen en toestanden zou ik niet direct gaan doen tenzij je in bezit bent van tig. Met halfautomaat kunde nogal snel een spetter inbranden in de alu. Heren die beweren dat antispatter helpt wel bewijs mij dit maar eens op alu.
Nog een vraag. Hoe zijn die lagers zo in frutten vaneen gegaan?
Nog een vraag. Hoe zijn die lagers zo in frutten vaneen gegaan?
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
Goei vraag! Als ik dat eens wist...Sg6 schreef: Nog een vraag. Hoe zijn die lagers zo in frutten vaneen gegaan?
Tijdens onze rit naar de ardennen hoorde ik soms iets schuren,
dacht eerst dat het van de motorblok kwam, dus lichte paniek.
Paar dagen later was het geluid er ineens constant en aangezien
ik nog altijd dacht dat het van de motorblok kwam, direct uitgezet.
Later bleek het de lagers te zijn van de achteras die kapot was.
Bij het uitnemen van de as vielen de kogeltjes er zo uit.
Greetz,
D.
dubbelcheck je as maar eens. het zou goed kunnen dat die sporen vertoond van inslijting. Denk ook dat je lagers in het lagerhuis zullen gedraaid hebben. Ook tegoei controleren als die eruit zijn. Die sporen vertonen lijnen in de draairichting. Is soms niet altijd goed voor de passing van het lager.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
De nieuwe lagers steken er eindelijk in.
Het was idd een heel prullenwerk en mikwerk om de kapotte lagers eruit te kloppen
want enkel de buitenring zat er nog in en er was niet veel ruimte om op te kloppen.
Maar ze zijn er uiteindelijk toch ingeraakt en het lagerhuis erna ook nog gecontroleerd
en dat zag er nog heel in orde uit.
Nieuwe lagers ingevet en er lichtjes moeten inkloppen.
Nu nog zoeken naar zo'n rubberen ring rond het lagerhuis, want daar was er eentje van kapot.
Greetz,
D.
Het was idd een heel prullenwerk en mikwerk om de kapotte lagers eruit te kloppen
want enkel de buitenring zat er nog in en er was niet veel ruimte om op te kloppen.
Maar ze zijn er uiteindelijk toch ingeraakt en het lagerhuis erna ook nog gecontroleerd
en dat zag er nog heel in orde uit.
Nieuwe lagers ingevet en er lichtjes moeten inkloppen.
Nu nog zoeken naar zo'n rubberen ring rond het lagerhuis, want daar was er eentje van kapot.
Greetz,
D.


