koelvloeistof?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Freek
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Freek »

Geen gedestileerd water gebruiken, dit water bevat geen bufferende stoffen, en is dus agressief.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Gedestileerd water agressief?
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

hoe zuiverder water (dus hoe minder ionen er in opgelost zitten), dus hoe beter het gedestilleerd is, hoe minder het geleidt. En water dat niet geleidt verhindert de oxidatie/aantasting ofte roestvorming. Vandaar ook dat stoffen veel sneller roesten in zeewater (door al de NaCl-ionen) dan in gewoon kraantjeswater.
Vandaar ook dat de fabrikant gedestilleerd water gebruikt als basis om de radiator te vullen.
Ik weet niet waar jullie dat halen dat gedestilleerd water aggressief (pH niet neutraal) is?
Ja regenwater kan aggressief zijn, hangt zeer sterk van de omgeving af (bv in de steden is regenwater vaak zurig), maar dan kan je dat moeilijk nog gedestilleerd water noemen aangezien na de natuurlijke destillatie (verdamping en condensatie) er weer andere ionen in opgelost zijn.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

ik ben het gaan vragen aan marco van jumpingjet, het kan niet kwaad volgens hem. wel gedest. water uiteraard.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Freek
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Freek »

Fré schreef:hoe zuiverder water (dus hoe minder ionen er in opgelost zitten), dus hoe beter het gedestilleerd is, hoe minder het geleidt. En water dat niet geleidt verhindert de oxidatie/aantasting ofte roestvorming. Vandaar ook dat stoffen veel sneller roesten in zeewater (door al de NaCl-ionen) dan in gewoon kraantjeswater.
Vandaar ook dat de fabrikant gedestilleerd water gebruikt als basis om de radiator te vullen.
Ik weet niet waar jullie dat halen dat gedestilleerd water aggressief (pH niet neutraal) is?
Gedestileerd water bevat, zoals ik voordien al vertelde, geen bufferende stoffen.
Dus zal de pH ook niet neutraal zijn.

Geleiding en corrosievrorming hebben trouwens ook niet met elkaar te maken.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Freek schreef:Gedestileerd water bevat, zoals ik voordien al vertelde, geen bufferende stoffen.
Dus zal de pH ook niet neutraal zijn.

Geleiding en corrosievrorming hebben trouwens ook niet met elkaar te maken.
pH>7 -> alkalisch milieu (bevat negatief geladen ionen: OH-)
pH<7 -> zuur milieu (bevat positief geladen ionen: H+)
pH=7 -> neutraal milieu

Corrosievorming is toch een redoxreactie, waarbij tussen de molecules ladingen worden uitgewisseld? Bv een loodaccu, het hele proces berust op geleiding en oxidatie van de cellen.

Ik wist niet dat er in kraantjeswater van die speciale bufferstoffen zaten?

Maar blijkt dat het al of niet neutraal zijn van de vloeistof minder belangrijk is dan het kalkgehalte, aangezien de vloeistof (bv kraantjeswater of gedestilleerd water) eerder zeer zwak zuur/basisch zijn.
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Ralph schreef:Gedestileerd water agressief?
Ja met bufferstoffen bedoelt freek neutrale stoffen die ervoor zorgen dat een kleine toevoeging van een zuur of een base geen (of uiterst weinig) effect heeft op de pH.
Water dat geen bufferende stoffen bevat zal dus bij de minste oplossing van H+ of OH- (bv uit de omgeving) basisch of zuur worden.
L.D.
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door L.D. »

Fré, the mad scientist :lol:
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

zot zijn doet geen zeer he LD :)
john trekels
Quadrider
Quadrider

Bericht door john trekels »

euh jullie weten tch wel wat koelvloeistof is? heb ook zo ooit eens een busje kant en klare gekocht, op de achterkant staat als inhoud-> gedest.water +antievries!!! :D
hell was full so I came back with a YFM660R!
I'm too fast 4 ya babe!!!!!
-yfm660R
-kodiak
-grizzly
-V-force
piet piraat

Bericht door piet piraat »

je hebt 3 soorten koelvloeistof,te weten:, rode koelvloeistof,blauwe.en groene. Groene is het beste gebruiken wij in de garage,blauwe is te koop in iedere winkel,rode is voor bepaalde tijpen auto en niet voor een quad.
koelvloeistof nooit mengen met water pomp en koeling gaan dusdanig achteruit dat je zeer snel een koker krijgt met alle gevolgen vandien.
Je kunt tenalle tijden koelvloeistof bijvullen met alle merken zit geen verschil in mits andere kleur en temperatuur,je hebt van 26 en 36 graden onder nul.koelvloeistof peil zakt altijd dit is echter heel normaal,als je veel hoge toeren en vol gas rijd gebeurt dit gewoon dus Teunie bijvullen voor dat je kfx in de soep loopt,beter zeker weten dat hij vol is dan een keer vergeten.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Je ziet continu de hoeveelheid koelvloeistof die erin zit en die verandert nauwelijks dus dat zal wel meevallen...
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door FOR FUN »

ik gebruik osmosewater,Fré komaan maat :D
Enjoy your ride...
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

FOR FUN schreef:ik gebruik osmosewater,Fré komaan maat :D
das biologie :p

Nee wat is dat juist?
blaster
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door blaster »

Omgekeerde osmose is gebaseerd op het fundamentele natuurkundige streven naar evenwicht. Twee vloeistoffen met verschillend concentratie aan opgeloste zouten die met elkaar in aanraking komen, zullen zich vermengen tot er een uniforme concentratie ontstaat. Wanneer we die twee vloeistoffen scheiden door een halfdoorlaatbare celwand (d.w.z. de vloeistof kan er wel door, maar de zouten niet), zal de vloeistof met lage concentratie zich door
de celwand naar de vloeistof met hoge concentratie verplaatsen. Na verloop van tijd zal het niveau van deze tweede vloeistof hoger zijn dan dat van de eerste vloeistof. Dit hoogteverschil noemt men de osmotische druk. Door op de hoogste vloeistofkolom een hogere druk uit te oefenen dan de osmotische druk, wordt het omgekeerde effect verkregen: de vloeistof wordt door de halfdoorlaatbare celwand teruggeperst, terwijl de zouten achterblijven. Op die manier kan water ontdaan worden van een groot gedeelte van de er in opgeloste zouten.

M.a.w. : omgekeerde osmose is het verwijderen van opgeloste zouten en mineralen uit het water om zuiver water te bekomen. Of de hoeverlheid totaal opgeloste zouten zijn een maat voor de hoeveelheid droogresten die achterblijven wanneer het water verdampt. (geleidbaarheid - µS/cm).
Plaats reactie