Gebruikt kopervet voor vijzen/moeren/bouten van uitlaat !
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Gebruikt kopervet voor vijzen/moeren/bouten van uitlaat !
Gisteren weer wat bijgeleerd...
Wou een TEC kit (extra dempertje) in mijn Yoshimura steken. Normaal is dat op 1-2-3 geklaard, gewoon drie inbusvijzen lossen, erin stoppen en klaar is keer, maar deze keer dus niet...
Door de grote warmte en de lichte corrosie van het aluminium, kon ik de inbussen niet lossen, geen mm.
Dus dan maar alle inbussen die het volledige achterdeel aan de buis houden (een 8-tal, verwijder je ook voor repacking) verwijderd zodat ik van de achterkant WD40 in de draad kon spuiten. Wat laten intrekken, maar geen beterschap.
Dan maar de bouten opgewarmd met een brander, en zo 2 van de 3 verwijderd. De derde de inbus kapot gedraaid...
Noodoplossing : kop van vijs met boormachine wegdraaien zodat kap eraf komt en vervolgens met een visegrip het resterende deeltje verwijderd.
Kortom, een goed uur werk voor niets eigenlijk. En dan wetende dat de oplossing op mijn rek staat : een bus kopervet (Copper anti-seize). Is verkrijgbaar in een pot met een borsteltje of recent ook in een spuitbus, in elke goede autozaak te krijgen.
Kopervet zorgt ervoor dat bouten en moeren niet vast komen te zitten, ook niet bij grote warmte. Ideaal voor de moeren van je voorpijp aan het motorblok en ook alle moeren en bouten van de uitlaat zelf.
Een verwittigd man/vrouw is een goede uitlaat waard
Wou een TEC kit (extra dempertje) in mijn Yoshimura steken. Normaal is dat op 1-2-3 geklaard, gewoon drie inbusvijzen lossen, erin stoppen en klaar is keer, maar deze keer dus niet...
Door de grote warmte en de lichte corrosie van het aluminium, kon ik de inbussen niet lossen, geen mm.
Dus dan maar alle inbussen die het volledige achterdeel aan de buis houden (een 8-tal, verwijder je ook voor repacking) verwijderd zodat ik van de achterkant WD40 in de draad kon spuiten. Wat laten intrekken, maar geen beterschap.
Dan maar de bouten opgewarmd met een brander, en zo 2 van de 3 verwijderd. De derde de inbus kapot gedraaid...
Noodoplossing : kop van vijs met boormachine wegdraaien zodat kap eraf komt en vervolgens met een visegrip het resterende deeltje verwijderd.
Kortom, een goed uur werk voor niets eigenlijk. En dan wetende dat de oplossing op mijn rek staat : een bus kopervet (Copper anti-seize). Is verkrijgbaar in een pot met een borsteltje of recent ook in een spuitbus, in elke goede autozaak te krijgen.
Kopervet zorgt ervoor dat bouten en moeren niet vast komen te zitten, ook niet bij grote warmte. Ideaal voor de moeren van je voorpijp aan het motorblok en ook alle moeren en bouten van de uitlaat zelf.
Een verwittigd man/vrouw is een goede uitlaat waard
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrider
- Berichten: 421
- Lid geworden op: di 24 feb, 2004 13:21
- Locatie: De Kust (België)
- Contacteer:
Hartelijk dank voor uw tip!
Mijn quad en aanhangwagen staat te koop op http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
-
- Quadrunner
- Berichten: 576
- Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51
ik gebruik al jaren practisch op alle moeren kopervet tot die ene keer ook aan men demper van het merk Supertrapp waar je ringen binnenin kunt veranderen om zo tot een juiste afstelling te komen, na een goede test toch de ringen willen veranderen en de 3 imbusboutjes gewoon (nog al een geluk) afgebroken en dan begint de miserie om de resterende draadeindes er uit te krijgen. Kopervet heeft mij altijd goede dienst bewezen tot die ene keer.
Enjoy your ride...
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
der bestaan misschien nog (betere?) alternatieven voor kopervet?
kheb ne keer gegoogled achter "anti-seasure" maar kheb weinig of niks gevonden
ook nog een tip: hoog afgewerkte roestvrij stalen bouten zijn ook een aanradertje als ze in aluminium getapte gaten moeten.
kheb ne keer gegoogled achter "anti-seasure" maar kheb weinig of niks gevonden
ook nog een tip: hoog afgewerkte roestvrij stalen bouten zijn ook een aanradertje als ze in aluminium getapte gaten moeten.
White LTZ-450 - powered by MSD -