quad op autosnelweg

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Brutus zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar vind het toch een verregaande interpretatie van de wet : http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&nod ... 28:40#21.1

In elk geval vind ik het zottenwerk om met quad op snelweg te gaan !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
smevie
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door smevie »

bij kbc moest ik ook extra betalen voor aanhangwagen ik geloof +/- 40 euro :duimlaag:
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

@no limit dju :mrgreen: ik ging juist wedden ...

ik heb controle gehad op het klaverblad in gent met een CF duo en maat met Rhino (Gent centrum opgereden en afgereden aan Gentbrugge)

na enig over en weer getelefoneer bleek : EU COC met vermelding 2personen MAG WEL op de autosnelweg (en ja absurd want met een Raptor 700 zal je beter met verkeer meekunnen maar deze quad mag NIET op de snelweg)

op secundaire wegen mag je sowieso (bv R4 - of de N34 antw/knokke ...)

baaidewee : belgische wetten zijn altijd vaag :mrgreen:
Artikel 21: Verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Quad

en dat doet het hem : een voor 2p gehomolog quad of sbs heeft op COC een passagiersruimte !
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Via Frankrijk zijn ook Raptors en dergelijk met 2 pers homologatie te verkrijgen. Dat zou dan een achterpoort zijn om toch op snelweg te rijden.

Ze kunnen trouwens een Rhino in 2 pers COC wel verbieden op snelweg op basis van min snelheid van 70 per uur, want dat haalt ie standaard niet.

Waar haal je het trouwens dat je op autoweg (2x2 rijstroken gescheiden) wel zou mogen ??? Bij mijn weten mag het niet (al wordt het makkelijker door vingers gezien dan autosnelweg).

Zie hier : http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&nod ... 2003:25:36
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

No Limit YFZ schreef:Via Frankrijk zijn ook Raptors en dergelijk met 2 pers homologatie te verkrijgen. Dat zou dan een achterpoort zijn om toch op snelweg te rijden.

Ze kunnen trouwens een Rhino in 2 pers COC wel verbieden op snelweg op basis van min snelheid van 70 per uur, want dat haalt ie standaard niet.

Waar haal je het trouwens dat je op autoweg (2x2 rijstroken gescheiden) wel zou mogen ??? Bij mijn weten mag het niet (al wordt het makkelijker door vingers gezien dan autosnelweg).

Zie hier : http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&nod ... 2003:25:36
van die raptor via fraénkrijk weet ik het niet

maar wat secundaire wegen betreft :

opgereden expressweg Antw Knokke in zelzate en tot in kaprijke gereden wederom controle en wederom zelfde uitleg

en wat je link betreft :
Artikel 22: Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
alweer tzelfde regelke , zonder pass ruimte mag niet met pass ruimte wel ;)

if you can't break the rules, bend them :mrgreen:
karl
Quadrider
Quadrider

Bericht door karl »

:duimhoog:

-De KFX van de zoon heeft COC attest gekeurd voor 2 personen

-Op de Duitse papieren van mijn King Quad staat ook dat hij gekeurd is voor 2 personen.
Op mijn validaitieattest staat dat mijn voertuig moet beantwoorden aan de beschrijving opgenomen in het gelijkvormigheidsattest van het land van oorsprong.
Dus is mijn KQ ook gehomologeerd voor 2 pesonen :?:

Kan soms wel eens van pas komen als je ff de autostrade op moet.

grt.
Tramonto
Quadracer
Quadracer

Bericht door Tramonto »

karl schreef::duimhoog:

-Op de Duitse papieren van mijn King Quad staat ook dat hij gekeurd is voor 2 personen.
Op mijn validaitieattest staat dat mijn voertuig moet beantwoorden aan de beschrijving opgenomen in het gelijkvormigheidsattest van het land van oorsprong.

grt.
Idd ok is gevaarlijk op de snelweg, maar je moet geen 100 + rijden hé :wink:

Gwn lkkr bollen aan 90 zal wel meevallen denk ik, je moet er dan wel tegen kunnen dat er anderen je voorbijsteken, ken er die dat haten :roll:.

Thx Brutus nu weten we hoe de vork in de steel steekt :duimhoog:
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

karl schreef::duimhoog:

grt.
jep uw KQ mag dat ook ;)

@tramonto no prob
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

voor degenen die een aanhanger achter de quad mogen hebben heb ik een vraag.
Hebben julllie een aanhanger stekker aansluiting, zodat er verlichting op de aanhanger zit?
baekelandt
Toeschouwer
Toeschouwer

info

Bericht door baekelandt »

merci voor de info als ik het goed versta mag een outlander max gekeurt voor 2pers op de snelweg , remork is toegelaten maar je neemt best een verzeking voor je remork.

en om nog even te antwoorden normaal voor een aansluiting voor de verlichting van je remork ga je best even naar je dealer om te weten als je battery het aan kan , zou wel eens raar kunnen op kijken als je je stekker van je remork insteekt je quad start en je battery begint te roken ! ( al gezien maar wel niet bij mijn quad ! gelukkig maar )

grz jonathan
Sharky #3
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sharky #3 »

Om misverstanden te vermijden heb ik effe informatie gevraagd bij mensen die met dit soort dingen dagelijks bezig zijn.

Een rolkooi is dus wel verplicht!
Met andere woorden, geen quads toegelaten op de autosnelweg.
Beste,

Het ligt iets complexer dan dat.
Een quad is een vierwieler met motor en is dus NIET toegelaten tot de auto(snel)wegen, UITGEZONDERD indien de quad uitgerust is met een passagiersruimte. De politierechtbank van Turnhout heeft een tijdje geleden nog een vonnis geveld waaruit duidelijker blijkt wat we onder het begrip "passagiersruimte" dienen te verstaan.
Een "passagiersruimte" is een soort kooi die de inzittenden beschermt bij ongevallen waarbij het voertuig eventueel overkop gaat.
Is er géén kooichassis aanwezig, dan zijn quads niet op auto(snel)wegen toegelaten.

Met vriendelijke groeten,

Dirk Deckx
dirk@wegcode.be
www.wegcode.be
Dus een buggy mag wel? :afgestudeerd:
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

Sharky #3 schreef:Om misverstanden te vermijden heb ik effe informatie gevraagd bij mensen die met dit soort dingen dagelijks bezig zijn.

Een rolkooi is dus wel verplicht!
Met andere woorden, geen quads toegelaten op de autosnelweg.
Beste,

Het ligt iets complexer dan dat.
Een quad is een vierwieler met motor en is dus NIET toegelaten tot de auto(snel)wegen, UITGEZONDERD indien de quad uitgerust is met een passagiersruimte. De politierechtbank van Turnhout heeft een tijdje geleden nog een vonnis geveld waaruit duidelijker blijkt wat we onder het begrip "passagiersruimte" dienen te verstaan.
Een "passagiersruimte" is een soort kooi die de inzittenden beschermt bij ongevallen waarbij het voertuig eventueel overkop gaat.
Is er géén kooichassis aanwezig, dan zijn quads niet op auto(snel)wegen toegelaten.

Met vriendelijke groeten,

Dirk Deckx
dirk@wegcode.be
www.wegcode.be
Dus een buggy mag wel? :afgestudeerd:
buggy sowieso en sbs ook

maar quad ook ! ;)

ten eerste is een trike (genre chopper) ook kooiloos en ten tweede is een politierechter bevoegd noch onderlegd om een "kooi" te definieren, dergelijk precedent (als het zo is, vraag het vonnis s op ) is door een advokaat in no-time brandhout !
ik zou wel een passagier kunnen meenemen maar het niet mogen indien ik geen kooi heb ? tarara ik zie ze bij canam of andere merken die duo's verkopen ze al reklame maken voor iets wat niet mag :roll:

trust me, van regelkes plooien ken ik iets ;) en sinds het Europese regelkes zijn betreff de coc's maak ik mij geen zorgen

en ja met uw OUTLANDER MAX MAG DUS JE WEL op de autosnelweg ! (of het verstandig is laat ik aan u over, voor max 10 - 20km doe ik het ook)

nen bak bier naar keuze voor het eerste vonnis dat mij tegenspreekt want van horen vertellen is de wereld al 3 keer groter geworden :roll: :mrgreen:
Sharky #3
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sharky #3 »

Brutus een regels plooien gaan goed samen :mrgreen:

Ik vind het zoiezo te gevaarlijk.

Heb al een paar keer op de R4 gereden en vond het eerder schrikwekkend.

De spoorvorming is ook nog eens levensgevaarlijk...

Op zo'n snelheid stuurt de quad ook enorm snel, dus de middenberm of zijkant is er sneller dan je denkt :p
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

Sharky #3 schreef:Brutus een regels plooien gaan goed samen :mrgreen:

Ik vind het zoiezo te gevaarlijk.

Heb al een paar keer op de R4 gereden en vond het eerder schrikwekkend.

De spoorvorming is ook nog eens levensgevaarlijk...

Op zo'n snelheid stuurt de quad ook enorm snel, dus de middenberm of zijkant is er sneller dan je denkt :p

plooide uwe prijs maar een beetje :mrgreen:

ik zou er nu niet mee naar de zee rijden via de E40, maar bvb wel via de expressweg naar Knokke

:wink:
karl
Quadrider
Quadrider

Bericht door karl »

voor degenen die een aanhanger achter de quad mogen hebben heb ik een vraag.
Hebben julllie een aanhanger stekker aansluiting, zodat er verlichting op de aanhanger zit?

Hoi,

Ik heb een stekker op mijn quad geplaatst zodat de verlichting van de aanhanger werkt. Geen probleem de bat. kan het aan.
Zou je geen stekker voorzien op je quad mag je ook niet met de aanhanger de straat op omdat deze dan geen verlichting heeft.
Bij landbouwquads zit het denk ik anders omdat deze normaal gezien een zwaailicht moeten hebben :?:

grt.
Plaats reactie