heeft er iemand verstand van tape drive's?

Wij zorgen voor de ruimte, zorg zelf voor het bier... (niet quadgerelateerde onderwerpen horen hier thuis)
Plaats reactie
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

hey allemaal.

ik moet weten waar de database( file met gegevens) komt te staan van de tape. ( dus wat er al allemaal op de tape staat ) wanneer er voor het eerst een backup gedaan is.

dit zodat wanneer een backup wordt gemaakt niet alles opnieuw gebackup wordt maar alleen dat geen wat er nieuw bij is gekomen.

hoop dat iemand me kan helpen...

Edit:

het gaat hier om een HP 320 dlt
op een Compaq proliant server 1600. ( voor nu wat backups te maken op stage )
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

niemand?
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

welk programma gebruik je voor de backup te maken ?
Normaal kan je in dat programma kiezen om een 'inventory' te maken van de tape die insteekt, dan leest hij dat allemaal terug in.

Als je niet wil dat hij telkens de hele boel backuped, maar enkel gewijzigde files, dan moet je kiezen voor een incremental of differential backup.

Maar ik zou af en toe toch een full backup doen ook.
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

ik gebruik ntbackup, of heeft iemand iets beters voor een windows 2000 en 2003 server?
AlfA
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Bij NTbackup wordt deze "cataloog" niet specifiek in één bestand weggeschreven, maar in een kleine database, en op het eind van de tape (dit in geval van een crash, dan heb je de cataloog natuurlijk niet meer)

Als je bij NTbackup kiest voor 'incremental', dan doet hij alleen de gewijzigde bestanden sinds de laatste backup.
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

dus laat staan,

ik heb dit van een netwerk drive gedaan,

ik heb bv na paar maanden nieuwe server omdat de andere gewoon te oud/ problemen heeft of wat dan ook.

ik stop hier de tape in, voeg de netwerk share weer toe en start ntbackup.

daarna wil ik hem bij werken,

werkt dan alles gewoon?
AlfA
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Als je dan NTbackup terug start, laat je hem de tape scannen, dan vind hij op die tape de cataloog terug.
In de restore opdracht kan je dan zetten WAT je wil terug hebben van die backup, en WAAR hij dat moet zetten, terug op de originele lokatie, of op een andere plaats.
Je moet dus zelfs die share niet meer opnieuw aanmaken, die data kan je op eender welke plaats zetten.
Dit kan je rustig eens testen, door een restore te doen van één bestandje, en niet op de originele locatie, maar ergens anders, zo zie je als het werkt.

Dit kan wel even duren. De data op een tape zal allemaal achter mekaar staan. Als je nu één bestand wil terugzetten, of een hele reeks, het gaat net evenlang duren. Eerst wordt naar het eind van de tape gespoeld, daar wordt uit de cataloog de plaats van het bestand gehaald, dan wordt terug naar het begin van de tape gegaan, en vervolgens verder gespoeld naar het bestand. Je zal de tape drive dus een heel tijdje horen zoemen :)
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

oke bedankt :)

nog 1 vraagje,

je zegt dat de data base ( index van wat er allemaal op de tape staat ) dat deze vooraan nu in de tape staat he? hoe kan ik deze bekijken? of openen
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

zoals hij zegt door de tape te scannen met nt backup.
Eens die gescand is krijg je automatisch het overzicht dat jij wil.
Plaats reactie