Relatie koppel/toerental/vermogen ?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
obrian
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 18:57

Relatie koppel/toerental/vermogen ?

Bericht door obrian »

Als ik het als leek goed voor heb, is het vermogen van de quad afhankelijk van het koppel en het toerental. Daarbij zou het belangrijk zijn dat er een zo groot mogelijk koppel is over een zo groot mogelijk toerengebied, als ik me niet vergis ? Het lijkt logisch dat dan het vermogen per kg gewicht van de quad ook een belangrijke rol speelt ? Mijn vraag is of er een formule bestaat die de directe relatie beschrijft tussen cilinderinhoud en vermogen, m.a.w. zoveel cc komt overeen met zoveel Kw of PK ? Omdat het vermogen van de quads niet altijd vermeld wordt op sites of brochures. Of zit ik hier ergens in de mist ...?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Dat ligt aan de bouw van de motor. Compressie, aantal kleppen, etc...
Prodigy
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 124
Lid geworden op: do 09 mar, 2006 18:53

Bericht door Prodigy »

als je de druk in de cilinder weet kan je mss volgende formule gebruiken.
formule voor het vermogen bij een bepaald toerental

Verbrandingsdruk = p (zoals Ralph zegt, deze word gedeeltelijk bepaald door de vullingsgraad afh. van de kleppen en mengsel)
Boring oppervlak = A = (boring (in m)² x Pie) / 4
slaglengte = s (in m)
Moment op krukas (koppel) = M (in Nm)
toerental = n (RPM)
hoeksnelheid= w (rad/s)
vermogen = P (in kW)

Met A en P kunnen we de kracht berekenen op de zuiger p=F/A => F=p x A

Hierna kan je het moment op de krukas berekenen M = F x s
en met het moment kunnen we nu het vermogen berekenen maar dan moete eerst nog de hoeksnelheid weten
die krijgde door => (2Pie x n) / 60 en dan P=M x w dan hebbe we het vermogen in kW

als we die dan x 1.36 (m juist te zijn x 1.35916) om het om te zette naar pk

kW x 1.36 = pK
pK / 1.36 = kW

Pas op! is het vermogen aan de krukas! deel gaat verloren in de overbrengingen, de versnellingsbak tandwielen ketting enz

ook de rede waarom sommige constructeurs het omzette naar pk zijn grotere getalle trekke de mensen :shock:


hopelijk is het juist wa ik hier neerschrijf anders gaat het exaam voertuigtechnologie tegenslagen :D

hier ziede ook waarom hogedrukpiston of een langere slag meer vermogen geven :)
s word groter of p word groter

greetz Prodigy!
Sponsored by: Passion and Profession

quads
W-tec
MX en QX toebehoren
Scherpenheuvel
info@passionandprofession.be
obrian
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 18:57

Bericht door obrian »

Amaai, een hele boterham !
Succes met de examens en

alvast bedankt voor de info !
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Dit is voer voor simulatiepaketten, niet in formuletjes te verwoorden...
Het verband tussen cc en vermogen is als het verband tussen de breedte van de banden en de lengte van je auto: soms ver te zoeken.


@prodigy:
verbrandingsdruk is geen constante, evenals het moment op de kruk, ...

Hetgeen je hier berekend hebt is het gepresteerde vermogen van een constante druk achter een piston in een cirkelvormige buis, die een as aandrijft/meeneemt.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Krukas PK's zeggen ook weinig, zeker bij een quad waarbij veel vermogen verloren gaat in de overbrenging naar de wielen.
Prodigy
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 124
Lid geworden op: do 09 mar, 2006 18:53

Bericht door Prodigy »

@obrian: Thx!


Is inderdaad voor een gemiddelde druk
maar geeft gewoon een theoretische waarde, niet de effectieve en zoals vermeld gaat er een pak van
de kW aan de krukas verloren door overbrengingen en wrijving enz.
Was de enigste formule die ik wist die een klein beetje in de buurt kwam
Denk dat er niet een formule bestaat waar je zonder een gekend moment of vermogen de effectieve waardes kan berekenen, vandaar dat die testbanken zo handig zijn :D
Zoals Fré zegt simulatiepaketten zijn hier voor.

Gebruiken we als eenvoudige oefening voor koppels en vermogen te bereken theoretisch voor vebrandingsmotoren.


greetz Prodigy
Sponsored by: Passion and Profession

quads
W-tec
MX en QX toebehoren
Scherpenheuvel
info@passionandprofession.be
Plaats reactie