Alternator grizzly 660 / elektrisch circuit probleem
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Alternator grizzly 660 / elektrisch circuit probleem
Sinds een maand of 2 heb ik te maken met hetvolgende probleem:
bij ritten van + 50 à 100 km offroad gebeurt het dat bij het starten ik merk dat de batterij niet genoeg stroom meer levert. Dit probleem stak samen de kop op met het niet meer normaal werken van mijn pinkers. Soms doen ze het perfect, soms 1 keer langs 1 kant, dan weer totaal niet.
Geprobeerd met nieuwe batterij, terug uitgemeten... resultaat: bij stationair draaien meet ik op batterij 11.50 tot 11.75, zonder lichten of andere stroomgebruikende onderdelen. Door hem in toeren te brengen stijgt hij naar 12.75 maximaal. Gevolg: bij het aanleggen van mijn standaard lichten zakt hij onder de 12V.
Ik heb hem toen binnengebracht, waarbij men me vertelde dat door combinatie van handvatverwarming (op stand2) en mijn standaard lichten/pinkers mijn alternator verbrandt. Boeltje opengelegd, alternator eruit, verbrande fiche(n) vervangen, koolkes vervangen.
Eerst opzicht leek het ok, tot de eerste rit (+- 2u) ik achteraf merkte dat het weer gedaan was.
Heeft er iemand al gehoord van zo'n situatie of een idee hoe dit écht op te lossen valt / oorzaak is?
bij ritten van + 50 à 100 km offroad gebeurt het dat bij het starten ik merk dat de batterij niet genoeg stroom meer levert. Dit probleem stak samen de kop op met het niet meer normaal werken van mijn pinkers. Soms doen ze het perfect, soms 1 keer langs 1 kant, dan weer totaal niet.
Geprobeerd met nieuwe batterij, terug uitgemeten... resultaat: bij stationair draaien meet ik op batterij 11.50 tot 11.75, zonder lichten of andere stroomgebruikende onderdelen. Door hem in toeren te brengen stijgt hij naar 12.75 maximaal. Gevolg: bij het aanleggen van mijn standaard lichten zakt hij onder de 12V.
Ik heb hem toen binnengebracht, waarbij men me vertelde dat door combinatie van handvatverwarming (op stand2) en mijn standaard lichten/pinkers mijn alternator verbrandt. Boeltje opengelegd, alternator eruit, verbrande fiche(n) vervangen, koolkes vervangen.
Eerst opzicht leek het ok, tot de eerste rit (+- 2u) ik achteraf merkte dat het weer gedaan was.
Heeft er iemand al gehoord van zo'n situatie of een idee hoe dit écht op te lossen valt / oorzaak is?
Heb ooit iets gelijkaardig gehad, was toen het de stator waarvan windingen doorgebrand waren, ik had die dag mijn grizzly veel stationair met de verlichting aan laten draaien en verschillende malen de winch gebruikt in zeer zwaar terein.
Kijk ook eens alle aansluitingen op batterij na en kuis alles eens op en zie tevens dat alle verbindingen vaststaan.
Kijk ook eens alle aansluitingen op batterij na en kuis alles eens op en zie tevens dat alle verbindingen vaststaan.
-
- Quadrunner
- Berichten: 933
- Lid geworden op: ma 28 nov, 2005 19:53
- Locatie: zelzate
- Contacteer:
Re: Alternator grizzly 660 / elektrisch circuit probleem
ik ken veel mensen met dergelijke combinatie (hoewel handvatverwarming voor woesies is )Wizzzard schreef:
Ik heb hem toen binnengebracht, waarbij men me vertelde dat door combinatie van handvatverwarming (op stand2) en mijn standaard lichten/pinkers mijn alternator verbrandt. Boeltje opengelegd, alternator eruit, verbrande fiche(n) vervangen, koolkes vervangen.
Eerst opzicht leek het ok, tot de eerste rit (+- 2u) ik achteraf merkte dat het weer gedaan was.
Heeft er iemand al gehoord van zo'n situatie of een idee hoe dit écht op te lossen valt / oorzaak is?
en heb dit probleem nog nooit gehoord (wat nie wil zeggen dat het niet kan, maar meestal is dat opgelost na hertselling/vevanging altrnator
probeer s met een batterij van 22 of 25 Ah
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Merci voor de feedback gasten.
Ik ga zondag alles nog es in detail checken, anders zal het een taakje voor Marnix Schiettecatte worden.
@ brutus: haha, die handvatverwarming staat echt maar op in extreme condities, het mag al goed vriezen.
@ poesaart, bedankt voor je bericht
Ik laat zeker weten hoe het afloopt, machien moet tiptop zijn tegen 17/02 voor rit in de Ardennen.
Ik ga zondag alles nog es in detail checken, anders zal het een taakje voor Marnix Schiettecatte worden.
@ brutus: haha, die handvatverwarming staat echt maar op in extreme condities, het mag al goed vriezen.
@ poesaart, bedankt voor je bericht
Ik laat zeker weten hoe het afloopt, machien moet tiptop zijn tegen 17/02 voor rit in de Ardennen.
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Gisteren samen met mico en wh het geheel in detail uitgemeten in alle mogelijke situaties (lichten - handvatverwarming - piaa's - pinkers-contact)
Al snel vonden we dat dat alternator wel zijn werk deed (in droge omstandigheden), en de batterij ook tiptop zijn kracht behoudt. Het volledige elektrische circuit werd opengelegd (zekeringen - bedradingen - fiches). Wat een zootje was dat! Slecht gesoldeerde stukken, kapotte bedrading, weinig/slechte krimpkousen..., slechte plaatsing van zekeringen/pinkerdoos etc
We hebben alles vernieuwd en waterdicht gemaakt, getest en het resultaat mag er wezen!
Ook de pinkerdoos was door het water niet meer 100% betrouwbaar. (soms wel/soms niet)
Volgende zondag gaan we het boeltje es testen in de praktijk.
Greets!
Al snel vonden we dat dat alternator wel zijn werk deed (in droge omstandigheden), en de batterij ook tiptop zijn kracht behoudt. Het volledige elektrische circuit werd opengelegd (zekeringen - bedradingen - fiches). Wat een zootje was dat! Slecht gesoldeerde stukken, kapotte bedrading, weinig/slechte krimpkousen..., slechte plaatsing van zekeringen/pinkerdoos etc
We hebben alles vernieuwd en waterdicht gemaakt, getest en het resultaat mag er wezen!
Ook de pinkerdoos was door het water niet meer 100% betrouwbaar. (soms wel/soms niet)
Volgende zondag gaan we het boeltje es testen in de praktijk.
Greets!