gisteren uurteller geplaatst maar hij werkt niet zoals het moet.
Wat ik dus gedaan heb:
kabeltje rond de draad gewikkeld die naar bougie gaat (bobijn bij yfz?).
maar de teller doet nix als de motor draait, hij werkt alleen als ik de bougiekop eraf trek en dan op de motor doe rondgaan. als ik bougiekop dan terug op bougie zet is het niets meer.
kabeltje zit 5-8 rond de kabel gewikkelt.
Iemand idee hoe dit komt
Welk merk is het? Het draad moet er netjes omheen zitten voor zo'n 10 centimeter en natuurlijk aarde draad een goede aarde geven, zit er geen verf tussen misschien?
Op de site van Motominder: If the engine does not have a sparkplug HT lead (e.g. Yamaha YZF, Honda CRF, Suzuki RMZ or Kawasaki KZF with "pencil coil"), then the red sense wire can be connected to the kill-switch wire. See Direct Connection below.
Het gaat er bij de Motominder urenteller niet om wat voor signaal hij krijgt, als hij maar een signaal krijgt. Zoals je ziet kan het dus ook met dieselmotoren, er moet gewoon spanning op de rode draad staan en of dat nu inductie spanning is of gewoon vanuit een accu, dat maakt niets uit. Maar ik weet niet welke urenteller jij hebt...
Er mag wel wat tussen ruimte in zitten. Bijvoorbeeld een halve centimeter tussen iedere winding. Ik val weer terug op de Motominder, sorry hier voor. Maar deze heeft een spanning nodig van minimaal 5 volt (dit moet je natuurlijk wel kunnen creëren met je windingen) tot over 600 volt (AC). Je kan hem dus net zo makkelijk aan het contact hangen, dan hoef je niet te kl*ten met windingen. Maar nogmaals, ik weet niet hoe de urenteller werkt waar het nu om gaat.
volgens papiertje dat erbij mij zit (merk is DRD)
de teller zelf heeft geen spanning nodig, alleen maar rond de kabel winden en en andere kant in de teller.
Ik heb het ook niet over spanning voor de urenteller. De urenteller moet weten wanneer het voertuig aan is en wanneer het uit is. Zodra jij de sleutel omdraait krijgt de urenteller een spanning van 12 volt gelijkspanning (van je accu dus) als signaal dat hij moet gaan tellen, zodra je de sleutel weer omdraait (het voertuig dus uit zet) valt deze spanning weg, dit bemerkt de teller en hij weet dus dat hij moet stoppen met tellen.
Ik weet niet of je bij deze DRD teller ook spanning mag zetten op de pick-up wire. Dat zal misschien in de beschrijving staan. Hier staat een installatie handleiding: http://crfsonly.com/reviews/drd-hour-me ... -meter.php
Je kan hem uiteraard op 2 manieren uit zetten. Dan moet je maar het contact uit zetten als je de quad uit gaat zetten. Maar zo rond de bougie gewikkeld zou ook moeten werken.
vandeweek ook zo een probleepje gehad, maar dan wel bij een crossmoto 450, daar hebben we de oranje draad moeten strippen en de uurteller op vast getint. dan pas wou hij werken. ook moet je zien,bij sommige types zit het zwarte kabeltje van de uurteller in een gleufje geperst, als deze niet diep genoeg zit,of niet ver genoeg door naar achteren werkt die ook niet naar behoren.
greetz
Er staat me ook iets bij over een bougie-kabel met daarin de bobine verwerkt...ik zal het me waarschijnlijk niet helemaal goed herinneren, maar er was zo'n raar geval en ik weet niet of dat bij de YFZ zo is. Zoals Robbie zegt, je kunt ook een draadje nemen.
dit is het geval bij de yamaha 4takten, de nieuwere zoals ralph zegt, dan komen er 2 kabels op de bougiekop toe. de oranje moet je dan strippen en vasttinnen met het kabeltje van de uurteller, wel opletten dat je achteraf alles goed intaped.
greetz
ff ter info.ik heb hetzelfde probleem gehad.het probleem is dat de bobine in de bougiedop zit. je kunt de kabel die je om de bougiekabel moet wikkellen door het rubber doen die afsluit tussen de dop en het kleppendeksel. dat reeds gedaan wikkel je zo'n 7 a 10 cm rond de dop en plakt deze af met isolatie tape.het werkt perfect. ik heb eerst ook de oranje draad genomen om de urenteller aan te sluiten op de yfz. maar bij hogere toerentallen viel de uren teller uit nu heb ik hem aangesloten zoals hierboven beschreven,en nu blijft hij het doen. heb trouwens wel een motominder urenteller.kan zijn dat dat iets uitmaakt welk merk je hebt.
mvg fastrogeke
effe ander vraagje
ik ben van plan men uurteller achter/onder het koelvloeistof/condensatie vatje te hangen.
maar kunnen die uurtellers goed tegen water/modder stof, ik veronderstel van wel aangezien deze bij de motors aan het kader hangen.
laat ons zeggen, telt hij nog als hij is onderwater is geweest? (waarschijnlijk heel stomme vraag).