karl schreef:Hallo charger 69
Eerst praat je over een temp. van 20à25° en dan is het plots maar 15 à 17°
Maar ik heb één vraagje

als de quad gestald staat waar er een constante temp.van 15 à 17° is hoe kan je motorolie dan maar een 3 tal graden zijn,alle materialen nemen de temp. op van de omgeving waar ze zich bevinden dus ook de olie in je motorblok
ook al komen ze niet direct in aanraking met de buitenlucht.
Grt.
Karl
De meter staat op 20 a 25 graden, de omgevings temperatuur waar de quad staat is 15 a 17 graden. Goed lezen wat ik schrijf.
De temperatuur van de motorolie neemt nooit de buiten temperatuur aan doordat hij in een metalen blok zit. Dit kan gewoonweg niet doordat de olie omhuld is door metaal en de quad in een ( lees goed ) omgevingstemperatuur staat van 15 a 17 graden. Hoe kan dan de temperatuur van de olie in het blok warmer zijn dan 25 graden. Als het zo zou zijn dat de olie de buitentemperatuur aanneemt dan zou deze op het minimum moeten staan ( in het geval van Kevin zijn meter 20 graden ).
Nu heb ik het nog eens even nagemeten met de lasergun en ik heb natuurlijk verkeerd afgelezen het is dus geen 3 graden maar iets meer. Maar als ge dan kijkt dat de laagste schaalverdeling op de meter 25 graden is hoe kan deze motorolie dan deze temperatuur aannemen en zelfs iets meer. Ik heb hetzelfde ook nagekeken bij de Charger, daar staat een geijkte bijgeplaatste olietemperatuur, olidrukmeter en watertemperatuurmeter in.
Hoe komt het dan dat deze olie NIET de de buitentemperatuur aanneemt en de meter gewoon op nul staat ?
Als ge op de foto kijkt van de meter van de KFX ziet ge dat de meter reeds een temperatuur tussen de 25 en 30 graden aangeeft en dit gewoonweg doordat deze op zijn kop gehouden wordt.
Ik heb dit ook nog eens uitgeprobeerd, en vanaf het moment ge deze meter in een omgevingstemperatuur legt van ongeveer 20 graden en hem op zijn kop legt gaat de meter reeds bewegen. Dit komt gewoonweg doordat deze meter in een gel achtige vloeistof zit en deze vloeistof doet dus ook de wijzer bewegen. Zo simpel is het eigenlijk
Met een digitale meter is dit niet, of ge er nu mee ramelt of schud het maakt niet uit.
Maar in ieder geval Kawa700 heeft reeds gepost dat zijn meter een betere versie zou zijn dan die van ons, dus is het probleem toch opgelost of niet soms ? En zodus hebben wij een slechte meter alhoewel ik het betwijfel want op zijn foto staat de meter op zijn kop en deze geeft ook al een temperatuur van bijna 30 graden aan.
Het is nog altijd een olietemperatuurmeter en geen thermometer hé