Eindopdracht 1e BA Product Design

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Eindopdracht 1e BA Product Design

Bericht door Mika »

Ik volg sinds dit jaar de studierichting Product Design aan de KHLIM in Genk.

We hebben in school onze laatste opdracht gekregen voor dit jaar. Deze telt als eindwerk voor de 1e bachelor.

De opdracht bestaat erin een hulpmiddel dat dient tot zitten te ontwerpen en later ook te realiseren. Het moet als voorwerp verplaatsbaar en indien niet gebruikt te reduceren zijn in grootte (vouwen, buigen, inschuiven, openklappen).

Er mag een willekeurige doelgroep gekozen worden. Uit een persoonlijke selectie van een 5-tal ontwerpvoorstellen worden er uiteindelijk 1 of 2 voorstellen gekozen en verder uitgewerkt.
Naast de traditionele doelgroepen als ouderen, jongeren, etc. dacht ik meteen aan jullie quad- of motocrossers.

Zelf heb ik een aantal wedstrijden mee gedaan in het verleden bij verschillende bonden.
Naast de uitrusting van de rijder, reserve-onderdelen en een pits-tent bestaat de benodigde bagage ook uit een aantal (vouw)stoelen of ligzetels. Ook toeschouwers brengen vaak kleine stoeltjes mee om tussen reeksen in wat te rusten naast het parcours.

Nu wil ik in het kader van één van de marktonderzoeken die ik dien te verrichten graag jullie voorstellen of opmerkingen i.v.m. dit onderwerp horen.

Rekening houdend met verschillende functionele en ergonomische gebruiksaspecten maar ook met de constructie en kostprijs wordt er een model op werkelijke schaal verwacht tegen dinsdag 20 mei 2008 (onder voorbehoud van wijziging).

Zowel positieve als negatieve ervaringen met bestaande producten en voorstellen tot verbetering zijn meer dan welkom. Het product mag ook meerdere functies bezitten, dit is altijd een pluspunt.

Groeten, Mika.
vdm88
Quadrider
Quadrider

Bericht door vdm88 »

Ah nog ne khlimmer. :)

Betreffende het onderwerp,
De zithouding in dergelijke stoeltjes zou nog verbeterd kunnen worden. Als ik enige tijd in zo een stoeltje zit krijg last van mijn rug en ook van mijn benen omdat die voorkant zo snoert na een tijd, want je zit met je lichaam lager dan de rand.
Misschien ook eens denken aan de uitbreiding van de blikhouder in zo een stoeltje naar ruimere aspecten.

Ik hoop dat ik u hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Groetjes Bart
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

Comfort is heel belangrijk, en bovenal, het makkelijk en goed uitklappen van de stoelen, ik heb er gehad die half uitklappen en als je erin gaat zitten dan val je om, en dan klapt de stoel in. (gevaarlijk voor de vingers)
boss Adly
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door boss Adly »

- Stevigheid (niet zo wegzakken in het gras)
- Niet te klein (dat je je hoofd moet ondersteunen)
- Niet te groot als die ingeklapt is
Groetjes thuis!

:D
Quadracer 74
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Quadracer 74 »

Ik heb graag van die vouwstoelen waar je doorgezakt kan inzitten. Het is misschien niet goed voor je rug, maar als je na je reeks wat kunt uitrusten op een stoel is dat toch leuker om wat doorgezakt te zitten. Meestal gebruik je die vouwstoelen in de zomer als het warm is, dan is het toch wel leuker om er bijna in te liggen en te 'chillen', dan daar stokstijf in te zitten zoals we vroeger op onze stoel moesten zitten in de lagere school.
2 Quads gestolen!!
viewtopic.php?f=41&t=29468
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik vind het idee van de ingebouwde flessenopener wel leuk. Natuurlijk daarbij ook een houder en misschien een uitneembaar en te wassen 'bakje' voor dingen als nootjes of chips.
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ja, want we moeten natuurlijk wel wat te snaaien hebben... :D
Wat ik haatte aan de stoelen is dat ze snijden in je benen, onder je knieholtes zeg maar. En dat die 'netjes' die in die klapstoelen zitten vaak snel kapot gaan.
Ik vind zon lig/hang stoel ook wel lekker om gewoon in te chillen.
Denk ook inderdaad eens aan dat het niet zomaar het gras in kan zakken, zodat je niet aan het einde van de dag 10 cm lager zit...
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Bedankt voor de input mensen!

Ik ga mijn idee en jullie argumenten dinsdag voorleggen aan de docent, dan zullen we zien of het project zou passen in de opdracht.

Jullie horen zeker meer!
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Morgen heb ik hier presentatie van & heb het idee van de cross-stoeltjes opgenomen in één van de 5 ontwerpvoorstellen.

Jullie staan ook allemaal met naam in de verantwoording. :)
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Ik ben zeer benieuwd naar het definitieve ontwerp. Laat je het ons zien? Wel oppassen dat je ontwerp niet gejat wordt :)
Plaats reactie