Beginnersvraagje

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
titanium001
Toeschouwer
Toeschouwer

Beginnersvraagje

Bericht door titanium001 »

Hallo,

ik heb sinds donderdag een hele nieuwe LTZ-400 gekocht!

Nu had ik toch nog enkele vraagjes ivm met onderhoud en dergelijke ...

Het insmeren van de ketting, het vervangen van de olie en het vervangen van de remvloeistof, hoe vaak moet dit gedaan worden?

Zijn er nog andere dingen waar ik ZEKER op moet letten? Voor ik vertrek controleer ik altijd even de benzine (logisch toch :D), de koelvloeistof en het oliepeil (zoals beschreven in de manual: 3-4 minuten stationair laten draaien, 3-4 minuten laten afkoelen en controleren).

Ik heb gemerkt dat sinds gisteren als ik vertrek met de quad er een piepend geluid is, is dit normaal? Het is bijna hetzelfde geluid als piepende remmen bij een auto. Als ik iets harder rijd, of als ik al even gereden heb is dit weg... Als ik hem de garage induw (dus als hij uitstaat) hoor ik het niet, enkel als hij aan is... Kan ook helemaal niks zijn natuurlijk, maar wou het toch maar even controleren. Het is wel zo dat hij het niet altijd doet...

Als er nog iemand tips heeft ivm met onderhoud en toestanden had ik het zeer graag geweten omdat ik hier niet echt van op de hoogte ben!
nickon
Quadrider
Quadrider

Bericht door nickon »

ik zou zeker en vast volgende topic eens goed doornemen:

http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =onderhoud
:knikduim:
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

-Ketting smeren doe ik na elke rit. Om de paar maanden eens controleren op slijtage en juist aanspannen (moet een paar vingers speling hebben).
-Luchtfilter ook regelmatig controleren en als hij vuil is gewoon schoon maken & opnieuw invetten.
-Nieuwe olie kan je wat langer mee wachten, ik vervang deze om de 4-5 naftbakken maar dat kan je eventueel nog wat uitstellen.
-Ook regelmatig de smeernippels eens nagaan en vet inspuiten tot je het aan de scharnierpunten ziet uitkomen.
- De bandenspanning in het oog houden en als je andere wielen hebt gemonteerd ook eerst eens het spoor controleren.

Moest dat piepende geluid zich blijven voordoen en het begint je te storen dan zou ik toch eens terug naar de dealer gaan nu hij nog onder garantie is.

Ik lees net dat alles wat ik hier vermeld heb ook terug te vinden is in het topic van Ivoman, lees beiden dus maar zeker eens na!
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cyclonedriver »

en als je andere wielen hebt gemonteerd ook eerst eens het spoor controleren.

? de sporing verandert niet door andere wielen te monteren :?
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Elke band of velg is anders. Heb het zelf ook al moeten aanpassen, dus ik zou sowieso even kijken of het goed gedaan is.
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cyclonedriver »

de sporing verandert toch niet vanzelf ? hallo zeg :applaus:
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

het spoor bij men baanbanden/velgen is ook anders als de crossbanden/velgen (niet veel, maar genoeg om het te voelen).
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

In theorie lijkt het misschien vreemd maar er is inderdaad (een beetje) verschil tussen cross- en baanwielen.
titanium001
Toeschouwer
Toeschouwer

Eerst en vooral,
bedankt om zo snel te reageren :d

Welke olie is volgens jullie de beste voor een LTZ 400? Zijn er ook nog andere alternatieven (producten) voor de ketting te smeren dan die wat vermeld is in http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =onderhoud

Nog even over dat gepiep:
Heb vandaag nog eens goed geluisterd en gekeken :d Het is dus net alsof het de ketting is of de schrijf die er net naast staat (de rem veronderstel ik :d) Hij doet het dus enkel op bepaalde 'plaatsen'. Als ik dan voor of achteruit duw dan hoor ik het, duw ik even verder is het weer weg... Misschien dat er iets gesmeerd moet worden of dat de rem te vast staat aangespannen, zou dit kunnen?

Ik hoor jullie deskundige uitleg wel. Liefst niet in te technische termen want ben hier echt een leek in :d

Groetjes,
een Z400 freak :wink:
AlfA
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door AlfA »

Ketting niet te hard aangespannen? heb ik ook eens gehad, en als je dan 'n stukje gereden hebt, hoor je de lager een licht piepend geluid maken, niet echt gezond :)
Afbeelding
Dangerous Quadracing Team
http://www.dqt.be
titanium001
Toeschouwer
Toeschouwer

Neen, ketting is niet te hard aangespannen. Ik krijg er ongeveer 2 vingers tussen, zoals ze mij "geleerd" hebben bij het afhalen! Als ik even gereden heb is het piepen ook weg. Morgen ga ik sowieso terug naar de garage, moet een nieuwe helm hebben; mijn bon dus even gaan gebruiken :d

Vraag ik het daar wel even na. Zal jullie op de hoogte houden!
Groeten :wink:
Plaats reactie