Luchtfilter schoonmaken

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
kees
Quadrunner
Quadrunner

Luchtfilter schoonmaken

Bericht door kees »

Ey,

Ik wil dadelijk mijn luchtfilter eens schoon gaan maken. Nu wil ik hem in een badje leggen met wat afwasmiddel erin. Hoelang moet ik hem laten drogen voordat ik luchtfilter olie erin kan doen?
Of kan dat direct?

Gr Kees.
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Na het wassen (nooit wringen, alleen duwen) laat ik een luchtfilter altijd een nachtje drogen omwikkeld met krantenpapier in een warme ruimte. Het is belangrijk dat de mousse goed droog is en dat alle zeep eruit is voor je hem gaat behandelen met olie.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Je kan hem voorzichtig uitschudden. Een nacht drogen in een 'warme' ruimte moet genoeg zijn. Je kan zelf voelen of hij droog is als je er in knijpt.
Tom#11
Quad Master
Quad Master

Bericht door Tom#11 »

Gewoon eerst een tijdje in dat spul laten liggen, en dan met compressor goed schoon spuiten en 10 minuten in de zon en hij is weer toppie. Moet je wel een warme zon hebben, met dit weer gaat dat niet goed komen :D
Zoals het klokje thuis tikt, tikt ie waarschijnlijk bij de buren ook.
kees
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door kees »

Oke, en na de olie behandeling zeg maar, moet dat ook nog inwerken voordat je de quad start of is dat in een uurtje gereed? Oja, moet ik nog ergens opletten bij luchtfilter olie?
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Met een oude borstel ofzo kan je je filter inoliën. Zeker niet té veel gebruiken want dan kan er niet voldoende lucht meer door.

Normaal kan je de filter meteen gebruiken als hij correct geolied is.
JR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JR »

Jullie gebruiken afwasmiddel :shock: Nog nooit van gehoord :oops: . Wij doen het met benzine of met luchterfilterreiniger van Denicol.
‰ Quadracing Team
svenspeed450turbo
Quadrider
Quadrider

luchtfilter kuisen

Bericht door svenspeed450turbo »

ik heb 8 luchtfilters ... als ze vuil zijn .. dan doen ik de filters in en grote emer ( zie wel dat er op de bodem en zeefje zit voor het zand tegen te houden ... anders roer je de filter vol met het zand .. )

nr 1 ik heb 2 emers 1 voor de eerste keer te cleanen +- 2 dagen later door trekken

nr 2 2de emer om de filters uit te spoelen en dan goed uit wringen ...
nr 3 dan een emer met HEET water (klein druppel ) dreft erin en goed uitspoelen ... zo doe je alle filters ...

nr4 emer uitspoelen terug HEET water erin filters na spoelen en goed uit wringen...

nr 5 terug en emer met KOUD water voor de laaste spoeling en klaar ...

nr 6 de filters goed laten drogen en af en toe gaan zien en uit wringen ...

voor de mensen die er tegen zijn ... gebruik de wasmachien zet hem op 30 graden en laat hem goed spoelen en zwieren ... :tongduim:

in de zomer doe ik dat veel als het nodig is en weinig tijd heb
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

JR schreef:Jullie gebruiken afwasmiddel :shock: Nog nooit van gehoord :oops: . Wij doen het met benzine of met luchterfilterreiniger van Denicol.
benzine is toch niet echt goed voor je schuimfilter hoor, want daar zitten namelijk bijtende stoffen in.
Die gaan dus heel de mouse van je filter kapot bijten, waardoor na een paar schoonmaak beurten, je mouse gewoon gaat afbrokkelen.
het voordeel is wel dat het zeer goed reinigd :D maar benzine is wat te agressief voor een luchtfilter te kuisen.
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
fastrogeke
Quadrider
Quadrider

Bericht door fastrogeke »

benzine is toch niet echt goed voor je schuimfilter hoor, want daar zitten namelijk bijtende stoffen in.
Die gaan dus heel de mouse van je filter kapot bijten, waardoor na een paar schoonmaak beurten, je mouse gewoon gaat afbrokkelen.
het voordeel is wel dat het zeer goed reinigd :D maar benzine is wat te agressief voor een luchtfilter te kuisen.

Dat is wat ze mij ook verteld hebben. Op langere termijn zal je luchtfilter beschadigen.
Ik gebruik denicol voor mijn luchtfilters schoon te maken. Heb eerst ook gewoon afwasmiddel gebruikt. Maar met denicol was het behaalde resultaat beter vond ik.
Twin-air reiningsmiddelen zijn ook goed. Wat belangrijk is, is dat je filter goed droog is voor je hem in olied. De olie goed inwrijven en verdelen over het filter en goed in masseren. Belangrijk is dat je het dmv kneden inwrijft. Wat je zeker niet moet doen is het filter uit wringen.
Wat ik na het in olien doe is de filters in een krant draaien, zodat de overtollige olie in de krant trekt, zo heb je niet iedere keer een laagje olie in je luchtfilterbak staan.
http://twinair.com
hier staat een duidelijke uitleg hoe je een filter kunt schoonmaken
mvg fastrogeke
http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=404

http://www.demodderberen.be/forum/garag ... le&CID=408

mijn vriendin zei,de quad eruit of ik. soms mis ik haar

voor de MODS, kijk maar ff in de garage
Randy Yamaha
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Randy Yamaha »

wij doen het ook met bezine dat gaat perfect :evil: :evil:
JR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JR »

Filter worden na elke training vervangen. Als het stoffig is na elke oefenreeks.
Van dat afbrokkelen nog maar weinig (lees "niets") gemerkt. Ondanks de vele kuisbeurten... Mss moet dat nog komen...
‰ Quadracing Team
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

JR schreef:Filter worden na elke training vervangen. Als het stoffig is na elke oefenreeks.
Van dat afbrokkelen nog maar weinig (lees "niets") gemerkt. Ondanks de vele kuisbeurten... Mss moet dat nog komen...
Mijn filter van mijn honda xr 250cc ( crossmoto dus ) begint na ongeveer 5 beurten aftebrokkelen met benzine. :duimlaag:
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
peet107
Quadrider
Quadrider

Bericht door peet107 »

Ik doe dat zoals mijn broer zegt dus al heel den tijd met benzine waar een beetje mazout in zit(krijg ik gratis van het werk van mensen die verkeerd tanken) .Ik heb nog géén enkel luchtfilter die beschadigd is.Ik laat die natuurlijk geen half uur in de benzine zitten ik drenk ze eerst en dan wring ik het er meeste uit en draai die in het papier voor te drogen of laat deze bij goed weer gewoon zo drogen... Is wel een pak vlugger dan met dreft enzo denk ik...
FAILURE IS NOT AN OPTION
MEMBER OF ‰ QUAD RACING TEAM
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Op den duur schijnt het toch slecht te zijn, mss niet zo zeer voor de mouse, maar wel voor de lijmlaag waar deze mee aan elkaar zit.
Als ik ingevet heb (gewoon wel met vloeibaar spul, niet mer de spuitbus) dan ff in papier wikkelen en een beetje 'knijpen' dan kan die ook niet te vet zijn.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
Plaats reactie