Scheurtje in motorblok

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Swoosh4
Toeschouwer
Toeschouwer

Scheurtje in motorblok

Bericht door Swoosh4 »

Hi all,

Even voorstellen: Mijn naam is Pieter Janssens (België). Heb twee maand geleden een Yamaha blaster gekocht (2de hands) en was hier uiterst tevreden over (ben eigenlijk een leek op het gebied van Quads --> technisch dan toch). Nu zit ik met een groot probleem:

Ik heb onlangs de olie van mijn motorblok ververst. Alles verliep prima tot we de vijs er terug wouden indraaien. Toen ik de vijs terug wou vastdraaien, bleek dit niet te lukken. Deze draaide gewoon door en kwam dus niet vast te zitten.

Nu heb ik gezien dat er een klein scheurtje in het motorblok zit, juist aan het begin van de opening. Zou dit de reden kunnen zijn of is het gewoon de draad die versleten is? Doordat de vijs niet vastzit, verlies ik natuurlijk olie.

Is er iemand die hier een oplossing voor kent? Nu begin ik stilaan te denken dat ik een miskoop heb gedaan.

Alvast bedankt voor het aanbrengen van jullie kennis.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

leg je quad eens op zen zijkant en trek een fotootje,is simpeler voor ons allemaal, laat ook je vijs eens zien.
greetz
Swoosh4
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Swoosh4 »

Afbeelding

Nu heb ik gehoord dat ik waarschijnlijk een nieuwe carterpan (juiste benaming?) moet installeren. Klopt dit?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

die is inderdaad stukgedraaid. je hebt hier enkele mogelijkheden hoor.
de kostelijkste is natuurlijk een carterhelft.
wat ik persoonlijk zou doen is een alu stukje draaien.
ergens een diameter van 30 of 40mm met een dikte van ergens 10mm(eventueel wat dikker) daarin schroefdraad met een passende bout en deze mooi over het gat lassen of laten lassen. laat dat lassen wel over aan iemand die er goed begaan mee is. je carter mooi zuiver maken dat je stukje er mooi op insmelt en toe is.
greetz
Swoosh4
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Swoosh4 »

Robby, bedankt voor de snelle reactie!

Indien lassen niet zou lukken; hoeveel kost zo een carterhelft ongeveer?
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

nieuw heel wat geld, gok op 3a400€ per kant en ze gaan je dit waarschijnlijk per set verkopen. dan ben je beter af met een occazie blokje. maar het alu van een yamaha is zeer goed te lassen,dus moet zeker kunnen.
Ik zie dat je van zaventem bent, kan je een adresje geven waar ze dit voor jou kunnen fiksen, zul je wel je blok moeten uitbouwen.
greetz
Swoosh4
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Swoosh4 »

Is het mogelijk om de scheur met silicone te dichten?
airwolf
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door airwolf »

je kan dat proberen dicht te maken met alulijm maar dat gaat je probleem van je schroefdraad niet oplossen!
het beste is te doen wat robby voorsteld.
ofwel carter laten lassen ofwel nieuw carter
aan jou de keuze :wink:
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

met silicone zou ik noet beginnen prutsen. weet niet wat je bedoelingen zijn met die blaster, maar in hoogste nood hebben we is een gaatje in een originele bout geboord daar schroefdraad van m6 met een vijsje in en dan de bout met debrasel (vloeibaar metaal) eringezet.
was wel in zuiden van frankrijk voor toch het weekend door te komen (bout afgereden op een rots)
maar zou het ineens te goei maken als ik jou was een tubeke debrasel zal al evenveel kosten als wat het zou kosten om te lassen.
greetz
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

idd, lassen zal +/- 15 à 20 euro kosten
Dan zou ik eventueel de draad er nog uitboren en een helicoil inzetten, tenzij de draad nog goed is natuurlijk.
Een helicoil kost je nog geen euro.
Swoosh4
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Swoosh4 »

Zeer goeie tips! Ik moet de hoop dus nog niet opgeven :)

Probleem is alleen dat er niemand van mijn vriendenkring kan lassen en ikzelf al zeker niet. Kennen jullie iemand, in de omgeving van Brussel, die mij verder kan helpen?
Plaats reactie