bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door CivicTurbo »

hoi, ik zal me meteen maar voorstellen.
Ik ben Timo.
Woon in arnhem.
24 jaar.
Rijd een Civic 1.6 met een zelf ontworpen turbo kit :D
sinds zaterdag ben ik eigenaar van een bashan 200s-7

ik beschouw het ding als speelgoed. maar wel speelgoed waar ik dan veel mee speel.

als ik het geld had haalde ik natuurlijk een yamaha raptor, dus dat hoeft niet meer door iemand gemeld te worden :)


ik heb een aantal mankementen gevonden aan het ding.
1 de sporing is als een zwabber in een emmer op wielen.
2 de remklauw heeft speling en de ophanging er van ook.
3 volgensmij treed er detonatie op.
4 wielbouten zijn niet conisch.
5 remverdeling is achter meer als voor.

1 sporing is al opgelost. ik heb het camber afgesteld. en nu heb ik veel meer grip in de bochten

2 de remklauw achter heeft speling op de 2 pennen.
en de ophanging van de remklauw zelf ook.
is dit op een manier op te lossen? ik heb gecontroleerd of alles goed vast zat van de remklauw en dat was wel het geval.

3 evt de oorzaak van een te arm mengsel. ik lees overal dat er een grotere sproeier in moet.
welke maat sproeier iss origineel, en welke zou er in moeten?

4
bijeen auto zitten er altijd conische bouten of moeren bij de wielen, zodat de wielen precies in het midden komen te zitten. bij de quad zitten gewone boutjes. lijkt me niet echt slim van meneer Foe-jong-hai. het schroefdraad is ook dunner als dat van een auto.
zijn er conishe moeren verkrijgbaar voor quads?

5 als ik de rem in trap blokkeren de achterwielen. het is volgensmij beter als de voorwielen beter remmen.
hoe is dat bij jullie quadrijders?


ohja en ik ga natuurlijk meteen tunen als ik deze probleempjes heb op gelost.

Ik zat te denken aan

Kop vlakken.
Kop inwendig polijsten.
Intake polijsten.
Ontsteking aanpassen
carb met de jusite sproeier.
nieuwe bougie.
hogere topsnelheid dmv een kleiner tandwiel achter.
Custom uitlaat maken.
achter verlagen.
Laatst gewijzigd door CivicTurbo op do 18 sep, 2008 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Scratch
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 802
Lid geworden op: do 05 jul, 2007 17:49

Bericht door Scratch »

al die problemen die jij noemt kom je niet vaak tegen.

Meestal zijn het de accu en de startmotor die problemen geven.

verder zou het wel gaaf zijn als jij die motor een beetje kan oppeppen :applaus:

ik wil wel is weten wat er uit z'n chinees blokkie te halen is.

succes :afgestudeerd:

greetz
Gebruikersavatar
jdrulez
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: za 13 sep, 2008 22:56

Bericht door jdrulez »

Hey,

Ik heb vorige week een bashan gekocht, ik heb dat verhaal met die achterrem ook, dus klauw klakt mee naar voren als ik rem, en heb alles nagekeken, maar alles zit vast, lijkt wel of hij binnen in de naaf los zit ofzo.
Grizzly700
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 818
Lid geworden op: za 23 sep, 2006 16:30
Locatie: Midden nederland
Contacteer:

Bericht door Grizzly700 »

Remklauw is een bekent probleem ja, zit speling bij de ankerplaat.

Is wel op te lossen maar is redelijk arbeidsintensief :chagarijn:
Gebruikersavatar
jdrulez
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: za 13 sep, 2008 22:56

Bericht door jdrulez »

Grizzly700 schreef:Remklauw is een bekent probleem ja, zit speling bij de ankerplaat.

Is wel op te lossen maar is redelijk arbeidsintensief :chagarijn:
Maar het kan geen kwaad, want het is nogal een naar geluid.
Grizzly700
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 818
Lid geworden op: za 23 sep, 2006 16:30
Locatie: Midden nederland
Contacteer:

Bericht door Grizzly700 »

Zolang ie nog remt gaat het goed :)
Is alleen erg vervelend geluid, en hoe langer je er mee rijd hoe erger de speling wordt.
bashan200cc
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 14:32

andwoord

Bericht door bashan200cc »

hey hallo ik werk tussen de chineese Quad's

speling op de remklaw is rap opgelost je verwijdert rem en remschijf

en dan haal je de plaat waar de rem opzit er ook af dan heb je daar een staafje (pinetje zitten )bij de nieuwere modellen zit et een blokje op dat haal je er ook af en draai klijn beetje ducktape rond zet er dan een dikke rubber ring tussen of een kleine olie keerring rond het blokje ook een beetje ducktape alles monteren en zie alles is opgelost


sproeier 100/105 zal beter zijn maar kan verschillen van motor tot motor



kijk maar eens op deze site daar sta ik ook op en heb veele goede reacties van mijn oplosingen


http://www.scooter-power.nl/forums/inde ... opic=21089



grtz rocky ben ook zelf een bashan 200cc rijder zal je wel zien op de site :crossercool: :ster:
Grizzly700
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 818
Lid geworden op: za 23 sep, 2006 16:30
Locatie: Midden nederland
Contacteer:

Bericht door Grizzly700 »

Met duck tape?
Dat lijkt mij een tijdelijke oplossing ?
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

hoi bedankt voor alle reactie's

Ik had ook al van iemand een mail gekregen uit belgie waar jij (bashan200cc) het gemaakt had.

bij mij zit echter geen dop, en ducktape vind ik niet een goede oplossing aangezien er veel krachten op de schijf komen te staan.

Inmiddels heb ik het opgelost.
Ik heb een gaatje in de plaat geboord.
Hier komt een bout door die weer geklemt zit op de achterbrug. met een moer kan ik het aandraaien.
met een schuifmaat heb ik gecontroleerd of de plaat niet scheef komt te staan door het aandraaien van de moer tenopzichte van de remschijf.

hij remt nu perfect. geen geluiden meer en geen speling!
wel voel ik nog minimalespeling die op de paspennen zit van de remklauw. maar dat is niet zo erg.

Ik heb de quad ook aan de achterkant verlaagd.
Ik zal morgen eens fotos maken van de dingen die ik gemaakt heb.

morgen ga ik rubberen plaatjes tussen de boutjes en moertjes van de motor ophanging zetten, want ik tril zowat van mn quad af als ik 70km/h rijd.
Gebruikersavatar
jdrulez
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 64
Lid geworden op: za 13 sep, 2008 22:56

Bericht door jdrulez »

Yippie, ik heb het ook opgelost, heb gewoon een nieuw busje gemaakt, maar dan iets dikker, zodat hij goed strak erin zit. Voor de ckerheid een rubber tussen brug en plaat voor eventuele trilling. Perfect! :D
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

hier de pics van de aanpassing.

Afbeelding

Afbeelding

het is van RVS, maar ik moet het nog zwart spuiten...


hieronder de aanpassing om de plaat vast te zetten
Afbeelding
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Bericht door airwolf »

schoon aanpassingskes!
maar hoe heb je die plaat van je achterveer vastgemaakt?
want dit moet heel stevig vaststaan daar komt heel veel druk op.
post is wa foto's van je auto+motor :mrgreen: ik hou van turbomotorkes :mrgreen:
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

de plaat is een soort L vorm en steunt op de onderkant op de achterbrug. Je kan zien dat er iets uit is geslepen aan de onderkant, dit is om dat er op de achterbrug lasnaadjes zitten. Hierdoor werd de plaat niet goed op de brug gedrukt. Door het wegslijpen is er 100% contact met de achterbrug. Toen heb ik het originele boutgat afgetekend, geboord, en bevestigd met een busje er tussen. Vergvolgens extra gaten gemaakt.


ik wilde effe controleren welke sproeier er in zat. nou kon ik niet goed zien of het hou 98 of 86 was.
toen ik de carb loshaalde vielen mij een aantal dingen op
1 rotzooi in het vlotterbakje
2 inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de kop
3 als ik volgas geef gaat de gasschuif maar 50% open


Afbeelding

Afbeelding
het spruitstuk sluit wel precies aan op de kop, maar dan komen de boutgaten niet meer overeen. jammer... de boutgaten een beetje uitboren heeft geen zin, want dan is er niets meer om het spruitstukje vast te schroeven.

Afbeelding
2 flink ruwe gietnaden...veel portflow potentie. er zitten niet veel hoeken dus dat is al gunstig.

Afbeelding
de restrictie bout heb ik al verwijderd. als je volgas geeft opent de gasschuif in de carburateur zoals hier onder.
door de vrijeslag weg tehalen doormiddel van de gaskabel te stellen komt de gasschuif ook al hoger.
echter nog niet tot 100% open. ongeveer 75% waardoor hij al een stuk harder optrekt !

Afbeelding

als je de gaskabel zo stelt dat je wel volgas kan geven blijft de gasschuif open staan als je gas los laat.. Niet goed dus.

Afbeelding

hier is te zien dat aande binnenkant een plaatje zit gelast met schroefdraad voor de bout van de begrenzer.. in het rode circeltje (niet zo duidelijk)
Deze ga ik wegslijpen, en moet het mogelijk zijn om de gasschuif nog verder open te krijgen.

Afbeelding

Helaas is gister avond mijn quad stuk gegaan. iemand reed er op en liet m afslaan doordat hij de kopopeling te snel los liet. daarna wilde de quad niet meer aanslaan. we dachten dat ie verzopenwas dus effe gewacht. maar het blijkt dat hij niet meer vonkt. het was donker dus ik kon niet zien of er een kabeltje los lag.

ik ga zo effe kijken of ik iets kan vinden. hopelijk is er geen krukas sensor stuk ofzo (als ie die heeft)
misschien de CDI unit?
iemand een idee?


---EDIT---

in middels heb ik ontdekt wat het is.

Nadat ik de bobine heb doorgemeten, en dacht dat de CDI stuk was, wilde ik toch effe de krukas sensor doormeten.

toen draaide ik de kap los, en daar vielen 3 stukken uit.

Zie fotos;

Afbeelding

1 stuk metaal is dwars door de kabels gevlogen en heeft de boel flink geplet...
Afbeelding

3 kabels zijn doormidden
Afbeelding

afthermath...
Afbeelding

Kabels gestript en gesoldeerd + krimpkousjes
Afbeelding

weer terug gezet
Afbeelding
bjorn200
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 18 sep, 2008 12:12
Locatie: West-Vlaanderen

tandwielen

Bericht door bjorn200 »

hey,

Je hebt dat probleem, en dat is bij vele bashan's zo, met die rembeugel die trilt goed opgelost.

Mooie contructie.

Bij mij is dat opgelost met een rubber er tussen te steken en voorlopig geen problemen meer. Mocht het weer gebeuren maak ik hetzelfde van jou.

Prachtig werk. Hou ons op de hoogte.

Misschien vandaag nog een ander tandwiel vooraan zetten aangezien de eerste en tweede versnelling wat kort zijn.

Iemand een idee welke ik zou plaatsen. 16 of 17 tanden. Nu nog origineel maar heb nog niet geteld hoeveel er juist zijn.

alvast bedankt

Toegevoegd na 2 minuten:

K'heb net geteld en het blijken er 15 te zijn. Zie bovenstaande foto.

Denk naar een 17 te gaan.

Iemand ervaring?
CivicTurbo
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27

Bericht door CivicTurbo »

ik wil ook een groter tandwiel aan de voorkant, want ik draai te veel toeren op de top.
(zit er een toeren begrenzer? of kan ik zoveel toeren draaien totdat ik de klepen krom sla met de zuiger?)

als ik de tandwielverhoudingen van de versnellingsbak weet en de band diameter, dan kan ik de snelheid uitrekenen in elke versnelling bij elk toerental.
hier kan k dan een tabel van maken voor verschillende tandwielen.
Plaats reactie