De Bashan bs200s-7
-
- Quadfanaat
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27
De Bashan bs200s-7
zoals de meeste op dit forum, is men nogal sceptisch over de quad's uit china. met nadruk op kwaliteit.
Ik heb voordat ik een Bashan bs200-s7 kocht uiteraard opgezocht hoe de kwaliteit van dit ding is o.a via fora's, en bezitters gemaild over mankementjes ect... Hier en daar komen dan al vlug mankementjes naarboven.
Toch weerhield dit mij er niet van om er 1 te kopen.
Aangezien de prijs zo scherp is, een quad goedkoop in de belasting en verzekering is En ik de quad beschouw als speelgoed en niet als dagelijks vervoer en de onderdelen kosten ook niet duur.
Goed...
Ik heb een 2ehandse gekocht met 1700 km.
Deze had al een nieuwe KM teller moeten vervangen. Er was een 2ehandse op gekomen, anders moets de eigenaar een paardagen/week wachten op een 100% nieuwe.
Na de 1e testrit wist ik meteen zeker dat ik niet met dat ding naar huis ging rijden! (cuijk naar arnhem)
met 35km/h door een bocht had ik het idee dat ik dood ging en het einde van de bocht nooit zou gaan halen.
dus de quad op de aanhanger.
Ik heb de quad nu een week, en ik heb al een hoop aangepast, en er moet nog wat aan gebeuren.
Problemen met de bashan bs200s-7
Alles trilt.
schoeven trillen los.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
sporing klopt niet.
camber klopt niet.
voorveren zijn ongelijk afgesteld
banden zijn niet gebalanceerd.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Achter kan je neit verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
fuseekogels zijn niet ingevet !
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ketting is niet ingevet !
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
splitpennen zitten verkeerd.
achterbrug heeft speling op bus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Achterrem klappert tijdens het remmen.
Remklauw bevestiging heeft speling.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
gasschuif kan niet volledig open.
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
standaart sproeier is te klein.
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
hier onder volgen de oorzaken,oplossingen en modificaties die nodig zijn om het onafgemaakte werk in china toch af te maken...
Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubbere ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.
schoeven trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)
sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)
camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fussee kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camer kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg
voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.
banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.
Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.
Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carberatuer nogsteeds niet 100% geopend kan worden.
fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.
Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.
In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is inwerkelijkheid Eivormig en heeft een paar gaatjes aan de ketting zeide. door de eivormige bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.
splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.
achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranders je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubbere afdicht ringen. achter deze afdricht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.
Het resultaat is een stuggeredraagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..
Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.
Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.
gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren neuken, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...
standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.
Er zullen vast wel meer mankementen naar boven komen.
Maar al met al zijn het allemaal kleine dingen die simpel opgelost kunnen worden.
voor het geld vind ik het toch redelijk te doen, als je dus niet bang bent om vieze handjes te krijgen.
Als je een bashan bs200s-7 wilt kopen, moet je dus niet bang zijn voor vieze handen, want de 1e weken zal je wel het een en het ander moeten doen.
zijn er mensen met nog andere mankementjes? ik hoor veel over kapotte fan's
Ik heb voordat ik een Bashan bs200-s7 kocht uiteraard opgezocht hoe de kwaliteit van dit ding is o.a via fora's, en bezitters gemaild over mankementjes ect... Hier en daar komen dan al vlug mankementjes naarboven.
Toch weerhield dit mij er niet van om er 1 te kopen.
Aangezien de prijs zo scherp is, een quad goedkoop in de belasting en verzekering is En ik de quad beschouw als speelgoed en niet als dagelijks vervoer en de onderdelen kosten ook niet duur.
Goed...
Ik heb een 2ehandse gekocht met 1700 km.
Deze had al een nieuwe KM teller moeten vervangen. Er was een 2ehandse op gekomen, anders moets de eigenaar een paardagen/week wachten op een 100% nieuwe.
Na de 1e testrit wist ik meteen zeker dat ik niet met dat ding naar huis ging rijden! (cuijk naar arnhem)
met 35km/h door een bocht had ik het idee dat ik dood ging en het einde van de bocht nooit zou gaan halen.
dus de quad op de aanhanger.
Ik heb de quad nu een week, en ik heb al een hoop aangepast, en er moet nog wat aan gebeuren.
Problemen met de bashan bs200s-7
Alles trilt.
schoeven trillen los.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
sporing klopt niet.
camber klopt niet.
voorveren zijn ongelijk afgesteld
banden zijn niet gebalanceerd.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Achter kan je neit verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
fuseekogels zijn niet ingevet !
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ketting is niet ingevet !
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
splitpennen zitten verkeerd.
achterbrug heeft speling op bus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Achterrem klappert tijdens het remmen.
Remklauw bevestiging heeft speling.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
gasschuif kan niet volledig open.
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
standaart sproeier is te klein.
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
hier onder volgen de oorzaken,oplossingen en modificaties die nodig zijn om het onafgemaakte werk in china toch af te maken...
Alles trilt.
Het trillen komt voornamelijk van het motorblok. het is een 1 cilinder, dus onbalans zal er altijd zijn.
het blok zit direct aan het frame bevestigd zonder in rubbers te hangen, en dit de grootste oorzaak waardoor het trillen zo goed te voelen is.
Door rubbere ringen of rubberen lappen met gaatjes tussen het blok en het frame te monteren wordt al een hoop trilling gedempt.
schoeven trillen los.
Doordat alles trilt trillen veel schroeven los, maar ook omdat ze niet allemaal goed zijn aangedraaid.
kwestie van alles schroeven controleren, en waar nodig extra aandraaien.
Elk boutje of moertje heeft speling in ring/steek/dop sleutels
Mij viel op dat elk boutje of moertje speling heeft. Is het een moertje voor een dop 13, dan is het voor mijn gevoel een 12,8 moertje (bestaat niet, maar je snapt wat ik bedoel)
sporing klopt niet.
bij mij stond 1 wiel recht, en de andere link naar buiten. de bedoeling bij een achterwiel aangedreven 4 wieler is om de voorste wielen toespoor te geven. Dit is een kwestie van afstellen. dit kan je zelf doen met uitlijn touwtjes en een meetlat. het beste is als je dit nog nooit gedaan hebt de quad laten uitlijnen door een bedrijf die dat doet. (zorg wel dat eerst alle speling weg is uit de draagarm bussen en fuseekogels)
camber/wielvlucht klopt niet.
Het camber is niet afgesteld bij de quad. het is wel af te stellen dmv de 2 bouten op de draagarm van de bovenste fussee kogel los te draaien en vervolgens in te draaien zodat je bovenkant van je wiel naar binnen komt te staan. het nadeel is dat je niet erg ver het negatief camer kan instellen en bij inveren van de quad het camber naar neutraal of positief gaat.
Negatief camber is wel zo fijn op een instabiele quad. Door negatief camber hierdoor heb je meer grip in de bochten maar je banden slijten wel schuin af. voor de gene die niet weten wat camber is: http://www.spitfire1500.nl/328fede0.jpg
voorveren zijn ongelijk afgesteld
dit is een kwestie van draaien aan de veren. hiervoor heb je wel een speciale 'haak' nodig. misschien kan het ook met een tang, maar je zal waarschijnlijk de mooie ringen beschadigen.
banden zijn niet gebalanceerd.
op de velgen zit geen slag/plak lood. dit kan betekenen dat de velg+band 0% onbalans heeft, of gewoon niet is gebalanceerd. Het laatste is helaas het geval. het balanceren kan bij een autobedrijf en kost tussen de 10 tot 20 euro.
door het verlagen aan de voorzijde komen de wielen naar buiten, waar door de voorkant breder is als de achter kant.
Door het verlagen komt het zwaartepunt van de quad lager te liggen. hierdoor is het kanteleffect kleiner. voor kan je de quad verlagen dmv de veerdempers in een lagere stand te monteren. Hierdoor komen de wielen iets verder naar buiten en de hoek van de draagarmen met het wegdek word kleiner. hierdoor veranderd ook je camber naar positief.
Achter kan je niet verlagen dmv de veerdemper in een ander vast te monteren.
Door achter te verlagen komen de achter wielen iets verder naar achter. helaas is er geen andere aansluiting voor de veerdemper, dus die moet zelf gemaakt worden.
Door het verlagen komt de ketting slapper te staan. en kan zelfs tegen het frame schaven. let hier dus op!
er zit een begrenzer in het gaspedaal.
De begrenzer zit er niet zomaar. tijdens het inrijden is het niet de bedoeling dat er meteen hoge toeren word gedraaid. vandaar de begrenzer.
de begrenzer is een schroef die er voorzorgt dat je gashendel niet vergenoeg kan komen. Door de schroef er uit te halen kan je al meer gas geven.
de schroef zelf zit in een plaatje met schroefdraad. deze zit aan de binnenkant van je gashendelmechanisme. door deze weg te slijpen kan je al weer meer gas geven. het nadeel is dat als alles weg is, de gasschuif in de carberatuer nogsteeds niet 100% geopend kan worden.
fuseekogels zijn niet ingevet !
onder het rubber van de kogels zag het er nogal droog uit. dit hoort vol met vet te zitten.
Met een vetspuitje kan je vet aan de binnenkant van het ruber spuiten.
Stuurkogels zijn niet ingevet !
Ook de stuurkogels waren droog.
Ook deze kunnen ingevet worden met lagervet.
Ketting is niet ingevet !
Omdat de ketting niet is ingevet slijt het tandwiel in. Door zo nu en dan de ketting in te vette loopt alles veel soepeler, en klinkt de ketting ook beter. gebruik hier voor geen lagervet. maar olie voor op kettingen. een goede optie is ook de ketting in een bak te leggen met warme motor olie. hierdoor komt de olie ook aan de binnenkant van de rollende delen van de ketting. Vervolgens de ketting laten uitlekken monteren en weer invetten met Olie voor op kettingen.
Ketting hangt te slap, en de ketting spanner staat op maximaal.
Bij mijn quad hangt de ketting erg slap, en met schakelen zwiept de ketting nogal. het is zelfs zover gegaan dat met het afslaan in de achteruit de ketting dwars door een beschermkap sloeg en de brokstukken daarvan weer dwars door de kabeltjes van de gearposistioner en krukassensor.
In je achterbrug zit een aluminium kleurige ronde buis van ongeveer een diameter 10 cm. Deze bus is inwerkelijkheid Eivormig en heeft een paar gaatjes aan de ketting zeide. door de eivormige bus te klemmen met een lange bout die je door het achterste tandwiel en de eivormige bus steekt kan je doormiddel van draaien aan het achterwiel je ketting spannen. draai wel eerst de 2 boutjes los die helemaal aan het einde zitten van je achterbrug.
Achterste wielnaven zitten niet goed vast.
Dankzij de split pennen zijn mijn achterwielen er niet afgedonderd met het rijden. De wielnaven zitten namelijk niet goed vast en hierdoor zit er speling op de as en de wielnaven. controleer dit dus ook! simpelweg de moederen aandraaien en de split pen er doorheen doen.
splitpennen zitten verkeerd.
De splitpennen moeten om de schroef heen zitten, en niet over de schroef.
achterbrug heeft speling op bus.
elke bus heeft geen goede passing bij deze quad. zo ook dus de bus/rubber van de achterbrug.
ik heb dit nog niet verholpen maar dat is de volgende klus.
bovenste draag armen hebben speling op de bussen
de bovenste draag armen hebben erg veel speling. meer als op de achter brug. door de speling veranders je sporing en camber. Erg gevaarlijk dus als je aan het rijden bent. Door met speling door te rijden wordt de speling alleen maar erger. Je kan de draagarmen vervangen, maar dan zal het waarschijnlijk weer terug komen omdat de draagarmen geen bussen hebben, maar slechts rubbere afdicht ringen. achter deze afdricht ringen zit een klein druppeltje vet. en dit moet de metale bus smeren die in het midden kan kantelen. Ik heb het vet en de rubbere ringen er uit gehaald, en de leegte opgevuld met vloeibaar rubber (35% rekbaar). vervolgens heb ik de rubberen ringen weer terug gezet. hierdoor zit de matale bus weer exact in het midden.
Het resultaat is een stuggeredraagarm bus waar geen speling op zit. en het stuurgedrag (wat eerst zoekerig was) is nu een stuk beter.
onderste draagarmen hebben speling op de bussen.
Het zelfde verhaal als hier boven. alleen moet ik dit nog doen omdat k gister al in het donker zat te klussen..
Remklauw bevestiging heeft speling.
Wat mij na 1 dag rijden op viel was dat de rem rare geluiden maakte. ik dacht eerst dat de blokken versleten waren, maar er was geen ijzer op ijzercontact op de remschijf. toen ben ik gaan kijken, en ontdekte dat de remklauw en de remklauwophanging speling had.
door de ophanging van de remklauw vast te zetten was het geluid weg. dus er moest een manier zijn om die plaat vast te zetten.
ik heb het opglost door een gaatje in de plaat te boren en hier een bout doorheen die geklemd(kan ook gelast worden) op de achter brug.
Het resultaat is geen klapperende remblokken, geen speling meer, en een beter gevoel in het rempedaal.
Kappen zitten zo gemonteerd dat het zadel tegen de kappen komt (lak slijt weg)
Het viel mij al op dat bij de aankoop van de quad dat de rand van het zadel aan de voorzijde op de kappen schuurde, en hierdoor de lak langzaam doet slijten. De kappen hebben allemaal ovale gaten zodat je toch iets speling kan creeren tussen het zadel en de kappen. simpelweg alles kappen los halen en weer goed terug zetten.
km teller display krijgt niet genoeg stroom als de koplampen aanstaan + knipperlicht.
Het stationair toerental is erg laag afgesteld. zolaag dat als de verlichting aanstaan en het knipperlicht wordt gebruikt, de koplamp ook mee knipperd.
op de carberatuer zit een draaischroef waardoor je het toerental iets hoger kan zetten. hierdoor is dit probleem meteen verholpen.
gasschuif kan niet volledig open.
Zoals al eerder gemeld, zit er een begrenzer in de gashendel. door deze weg tehalen kan je gasschuif al verder open, en kom je ineens een boel vermogen tegen:D door de begrenzings schroef weg te halen kan je 75% gas geven. door het plaatje weg te slijpen al wat meer. (ik heb nog niet gecontroleerd hoe veel meer)
Inlaatspruitstuk sluit niet netjes aan op de cilinderkop.
Nu gaan we mieren neuken, maar goed... bij elke motor sluit het spruitstuk niet goed aan. dus dit is te maken. hoewel het er op lijkt alsof er wel tijd aan is besteed door de maten exacte te draaien, zit het hart van het inlaatspsruitstuk niet op het hart van je inlaatkanaal.
dit heb ik nog niet opgelost. een oplossing is 1 boutgaatje iets uitboren waardoor je het spruitstukje iets kan verschuiven. een 2e oplossing is portmatchen...
standaart sproeier is te klein.
door de sproeier te vervangen voor een grotere zou je meer vermogen moeten krijgen. ik heb dit nog niet gedaan. ik zag dat er bij mij een sproer 89 of 68 in zat. ik ga er vanuit dat het 89 is. men zegt dat er sproeier 105 in kan op een standaart setup?
choke werkt, maar het is lastig om uit te vinden in welke stand hij moet staan met een koude start.
als ik de quad start slaat hij steeds weer af. ook als ik de choke gebruik. ik moet wat gas geven en dat is het ok. dit is wel irritant. ik heb nog niet door in welke stand de choke moet staan. maar misschien kan het ook liggen aan de kleine sproeier.
zekering onder de CDI unit zit niet goed vast waardoor het display soms niet aangaat.
Bij de aankoop werd verteld dat soms bij het contact aan zetten, het display niet aan gaat en dat ik dan effe aan de cdi moest rommelen.
dit wertke, maar niet altijd. Toen kwam ik er achter dat de CDI gewoon goed was, en dat de ronde glaze zekering onder de cdi niet goed geklemd zat in de fitting. de fitting is een U vorm. Door de U iets dicht te knijpen klemt de zekering beter. en het probleem was meteen opgelost.
Er zullen vast wel meer mankementen naar boven komen.
Maar al met al zijn het allemaal kleine dingen die simpel opgelost kunnen worden.
voor het geld vind ik het toch redelijk te doen, als je dus niet bang bent om vieze handjes te krijgen.
Als je een bashan bs200s-7 wilt kopen, moet je dus niet bang zijn voor vieze handen, want de 1e weken zal je wel het een en het ander moeten doen.
zijn er mensen met nog andere mankementjes? ik hoor veel over kapotte fan's
-
- Quadrunner
- Berichten: 685
- Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 11:57
- Locatie: Achterhoekse Halle
Super dat je dit hebt gemaakt voor je mede bashan rijders!
Koen; ook al is het een minder kwaliteits quad. sommige mensen hebben of willen het geld niet uitgeven aan een dikke suzuki yammie honda of wat dan ook.
Hier komt iemand met perfecte oplossingen. dus waardeer zijn hulp en lich niet steeds zo te zeiken...
het maakt niet uit met wat voor een quad je rijdt. van een krot naar een show model. we blijven allemaal quadrijders en hebt dan ook respect voor elkaar en elkaars quad.
( houd in je achterhoofd dat niet iedereen zich het duurste kan permiteren, of gewoon iets willen hebben om plezier te maken en te sleutelen! )
Koen; ook al is het een minder kwaliteits quad. sommige mensen hebben of willen het geld niet uitgeven aan een dikke suzuki yammie honda of wat dan ook.
Hier komt iemand met perfecte oplossingen. dus waardeer zijn hulp en lich niet steeds zo te zeiken...
het maakt niet uit met wat voor een quad je rijdt. van een krot naar een show model. we blijven allemaal quadrijders en hebt dan ook respect voor elkaar en elkaars quad.
( houd in je achterhoofd dat niet iedereen zich het duurste kan permiteren, of gewoon iets willen hebben om plezier te maken en te sleutelen! )
bashan
Beste,
Het is ten zeerste te betreuren dat er toch reacties komen op de Bashan-quad die steeds in het slechte daglicht wordt gesteld.
Wel, zelf rij ik met een bashan en mag niet klagen. Tevens leren wij heel veel over quads op dit forum. Zo kunnen we enkel de goedkopere quad een waardig bestaan geven.
Proficiat aan de bashan- en andere rijders die elkaar zo helpen. Inderdaad, niet iedereen kan zo'n dure machine aanschaffen maar ik ben in ieder geval blij dat ik toch een quad heb.
Hou het hier op dit forum toch een beetje deftig, we hebben er allen baat aan.
Het is ten zeerste te betreuren dat er toch reacties komen op de Bashan-quad die steeds in het slechte daglicht wordt gesteld.
Wel, zelf rij ik met een bashan en mag niet klagen. Tevens leren wij heel veel over quads op dit forum. Zo kunnen we enkel de goedkopere quad een waardig bestaan geven.
Proficiat aan de bashan- en andere rijders die elkaar zo helpen. Inderdaad, niet iedereen kan zo'n dure machine aanschaffen maar ik ben in ieder geval blij dat ik toch een quad heb.
Hou het hier op dit forum toch een beetje deftig, we hebben er allen baat aan.
-
- Quadfanaat
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 20:01
Koen heeft toch een eigen topic
Hoe kan ik een ander zo veel en zo vaak en zo grof mogelijk afzeiken omdat die gene geen yamaha heeft
Heb ook aan chineesje maar het fun gehalte is net zo hoog denk.
Toch wel erg dat iemand een topic heeft zoals deze.
Ik vind de oplossing voor de remklauw achter een super oplossing.
Keep up de good work...
Greetzzzzzzz:
Martijn
Hoe kan ik een ander zo veel en zo vaak en zo grof mogelijk afzeiken omdat die gene geen yamaha heeft
Heb ook aan chineesje maar het fun gehalte is net zo hoog denk.
Toch wel erg dat iemand een topic heeft zoals deze.
Ik vind de oplossing voor de remklauw achter een super oplossing.
Keep up de good work...
Greetzzzzzzz:
Martijn
-
- Quadfanaat
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma 21 jul, 2008 10:23
- Locatie: alphen nb
vindt ik ook
ik was eerst ook heel blij met mijn chinese loncin en heb er toch met plezier mee gereden
nu ik een echte yamaha heb weet ik wat het verschil is
maar kan me nog steeds goed inbeelden hoeveel plezier je ook met een chinees kunt hebben
en dat voor veel minder geld
ik was eerst ook heel blij met mijn chinese loncin en heb er toch met plezier mee gereden
nu ik een echte yamaha heb weet ik wat het verschil is
maar kan me nog steeds goed inbeelden hoeveel plezier je ook met een chinees kunt hebben
en dat voor veel minder geld
yamaha raptor 660R special edition 2005
-
- Quadfanaat
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 15:27
Ik heb het topic gemaakt, omdat ik tijdens het klussen aan mijn auto (toen ik een turbo kit maakte) ook erg veel aan write-ups en fora's had.
Nu wil ik het zelfde doen voor de mensen die een bashan 200s-7 hebben, of willen gaan kopen. Dan weet je iig wat je tegen kan komen en hoe het opgelost kan worden.
Nu wil ik het zelfde doen voor de mensen die een bashan 200s-7 hebben, of willen gaan kopen. Dan weet je iig wat je tegen kan komen en hoe het opgelost kan worden.
-
- Quadfanaat
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma 21 jul, 2008 10:23
- Locatie: alphen nb
nou zo hoort het toch ook lekker eerlijk en mensen die een lowbudget hebben weten wat ze unnen verwachten en hoe ze het e.e.a. kunnen oplossenCivicTurbo schreef:Ik heb het topic gemaakt, omdat ik tijdens het klussen aan mijn auto (toen ik een turbo kit maakte) ook erg veel aan write-ups en fora's had.
Nu wil ik het zelfde doen voor de mensen die een bashan 200s-7 hebben, of willen gaan kopen. Dan weet je iig wat je tegen kan komen en hoe het opgelost kan worden.
yamaha raptor 660R special edition 2005
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Ik heb zelf zo'n Bashan gehad, en eigenlijk best goeie ervaringen met dat ding. Een hoop fun voor weinig.
Wat de zwabberende wegligging betreft, hoor ik iedereen over toespoor en camber praten. Wat je echter moet aanpassen om de rechtuitstabiliteit te verbeteren is de naloop.
Dat vereist wel een aanpassing aan de bovenste draagarm, maar dan kun je met losse handen rijden!
Ook is het verstandig de koelfan te vervangen door die van een motorfiets. (Honda 600 cc past redelijk). De opgevoerde pc-fan die gebruikt wordt, is geen lang leven beschoren. Hij hoort overigens gelijk te draaien als je de motor gestart hebt. Daar wordt de levensduur ook niet beter van, natuurlijk. Misschien dat hier nog wat winst valt te behalen met een thermoschakelaar.
Ik vind het dus wél leuk om de Bashan topics door te lezen!
Wat de zwabberende wegligging betreft, hoor ik iedereen over toespoor en camber praten. Wat je echter moet aanpassen om de rechtuitstabiliteit te verbeteren is de naloop.
Dat vereist wel een aanpassing aan de bovenste draagarm, maar dan kun je met losse handen rijden!
Ook is het verstandig de koelfan te vervangen door die van een motorfiets. (Honda 600 cc past redelijk). De opgevoerde pc-fan die gebruikt wordt, is geen lang leven beschoren. Hij hoort overigens gelijk te draaien als je de motor gestart hebt. Daar wordt de levensduur ook niet beter van, natuurlijk. Misschien dat hier nog wat winst valt te behalen met een thermoschakelaar.
Ik vind het dus wél leuk om de Bashan topics door te lezen!
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Ik blijf toch slecht gevoel hebben wij die quads. Als je de lijst doorneemt zitten er toch wel heel veel probleempjes in. Sommige mensen kunnen dit wat oplossen maar voor vele mensen zonder technische kennis is dat dan gewoonweg een miskoop en vaak gekocht bij iemand die er ook zelf niet kan aan werken. In veel gevallen stel ik mij zelfs vragen bij de veiligheid en hoe zoiets ooit COC keuring krijgt.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quadrunner
- Berichten: 685
- Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 11:57
- Locatie: Achterhoekse Halle
ik ben gewoon van mening dat ze die dingen gewoon te vaak kopen.
je leest heir niks over access xl 100 of andere die ietswat betrouw baardere merken1
Ik snap het gewoon niet dat ze er zoveel aan moeten klussen da's toch weg met de plezier?
tja dat mensen geen yamaha kunnen veroorloven snap ik donders goed (zo rijk ben ik ook niet) maar er zijn toch echt betere opties!
Ik vind wel dat als bashan zo rijker word als bedrijf dat ze over paar jaar misschien nog goeie quads leveren (zoals toycota met auto) maar ik wil egwoon mensen het afraden maar ze doen het toch.
mijn zorgen ook niet maar ik zou ze het gewoon zo afraden omdat ik er niks positiefs over hoor.
tja eigen risico ook een kawa en yamaha kan kapot gaat (accu kapoet kawa ) maar als je dit leest word je toch echt moe van al die problemen.
kunnen ze beter na de garage gaan die topics (dat lees ik eigenlijk niet:P kheb de balle verstand van de motor als geheel tja ik ben niet zo handig ... doe wel wat dingetjes zelf maar ga toch snel na een (zwarte) monteur)
en ik snap een forumbezoeker nou eenmaal niet khoopte dat ze t juist een goeie vonden gewoon als grap bedoeld maar krijg alweer commentaar:p Hoe je het ook doet je doet t toch nooit goed.
je leest heir niks over access xl 100 of andere die ietswat betrouw baardere merken1
Ik snap het gewoon niet dat ze er zoveel aan moeten klussen da's toch weg met de plezier?
tja dat mensen geen yamaha kunnen veroorloven snap ik donders goed (zo rijk ben ik ook niet) maar er zijn toch echt betere opties!
Ik vind wel dat als bashan zo rijker word als bedrijf dat ze over paar jaar misschien nog goeie quads leveren (zoals toycota met auto) maar ik wil egwoon mensen het afraden maar ze doen het toch.
mijn zorgen ook niet maar ik zou ze het gewoon zo afraden omdat ik er niks positiefs over hoor.
tja eigen risico ook een kawa en yamaha kan kapot gaat (accu kapoet kawa ) maar als je dit leest word je toch echt moe van al die problemen.
kunnen ze beter na de garage gaan die topics (dat lees ik eigenlijk niet:P kheb de balle verstand van de motor als geheel tja ik ben niet zo handig ... doe wel wat dingetjes zelf maar ga toch snel na een (zwarte) monteur)
en ik snap een forumbezoeker nou eenmaal niet khoopte dat ze t juist een goeie vonden gewoon als grap bedoeld maar krijg alweer commentaar:p Hoe je het ook doet je doet t toch nooit goed.
YAMAHA BREEZE 125cc
-
- Quadfanaat
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 27 aug, 2008 20:01
nou over de rdw keuring hier in nl kan ik wel ff wat vertellen
Heb dus maandag de mijne bij de rdw in waddinxveen ter keuring aangeboden en hij/zij werdt bijna niet goed gekeurd
Het blijkt dat in de tijd dat deze quad een type keuring kreeg dat er extra spatbordjes op zaten.
Nu begon de keurmeester in kwestie daar dus over te klagen tegen mij,en ook vertelde deze dat een partucilier eigelijk deze ook niet zelf in elkaar mag zetten ook al komt deze bijna helemaal kant en klaar aan.
Ik vertelde deze man dat ik wel degelijk technische kennis heb van motervoertuigen omdat ik zelf eerste monteur en al 4 jaar werktuigbouwer ben.
Maar vind het wel een raar verhaal over die spatborden,omdat deze nu dus onbeschermd uitsteken kan en mag de rdw op deze feiten geen kenteken verschaffen.
ik heb deze keurmeester verteld dat er zo al genoeg rondrijden en dat ik nou onder zijn keuring de eerste moet zijn die afgekeurd wordt
Naar veel 1en en 0en toch gekeurd zei het met veel gemor van de keurmeester.
Mvg;
Martijn
Heb dus maandag de mijne bij de rdw in waddinxveen ter keuring aangeboden en hij/zij werdt bijna niet goed gekeurd
Het blijkt dat in de tijd dat deze quad een type keuring kreeg dat er extra spatbordjes op zaten.
Nu begon de keurmeester in kwestie daar dus over te klagen tegen mij,en ook vertelde deze dat een partucilier eigelijk deze ook niet zelf in elkaar mag zetten ook al komt deze bijna helemaal kant en klaar aan.
Ik vertelde deze man dat ik wel degelijk technische kennis heb van motervoertuigen omdat ik zelf eerste monteur en al 4 jaar werktuigbouwer ben.
Maar vind het wel een raar verhaal over die spatborden,omdat deze nu dus onbeschermd uitsteken kan en mag de rdw op deze feiten geen kenteken verschaffen.
ik heb deze keurmeester verteld dat er zo al genoeg rondrijden en dat ik nou onder zijn keuring de eerste moet zijn die afgekeurd wordt
Naar veel 1en en 0en toch gekeurd zei het met veel gemor van de keurmeester.
Mvg;
Martijn
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Daarom zou ik ook altijd de keuring door het verkopende bedrijf laten regelen.
Het klopt dat ze voor de eerste typegoedkeuring nogal wat aan de quads hebben moeten veranderen.
Zo is het bijvoorbeeld belachelijk dat deze quads in Nederland geleverd worden met "Not for Highway use" banden. Daar zou hij dus al als eerste op afgekeurd moeten worden.
Overigens worden veel duurdere quads ook vaak via een omweg (Italie vaak) in Nederland op de weg toegelaten.
Het klopt dat ze voor de eerste typegoedkeuring nogal wat aan de quads hebben moeten veranderen.
Zo is het bijvoorbeeld belachelijk dat deze quads in Nederland geleverd worden met "Not for Highway use" banden. Daar zou hij dus al als eerste op afgekeurd moeten worden.
Overigens worden veel duurdere quads ook vaak via een omweg (Italie vaak) in Nederland op de weg toegelaten.