Blaster motorprobleem!

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
lsd

Blaster motorprobleem!

Bericht door lsd »

Gisteren was ik op volle snelheid(6e)aan het rijden,toen plots alles uitviel.
De motor heeft nog compressie maar is niet meer aan de praat te krijgen,toen heb ik de bougie er uit gehaald.
Die sloeg helemaal wit geoxydeerd uit.
Waarschijnlijk is de bougie stuk?
Nu ga ik proberen met een nieuwe bougie,laat ons hopen.
Wel is het de 1e keer dat eens heb gereden zonder luchtfilterdeksel,omdat ik met een toomey uitlaat zit wilde ik dit eens testen
Misschien ligt het daaraan dat de motor te arm stond,tandwiel 14?,te grote sproeier?
Kan iemand me wat raad geven om mijn blaster weer aan de praat te krijgen?
Groeten,Lsd
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

Ik denk dat je motor te arm stond. Dat zou ook de lichte kleur van de bougie verklaren. Te grote sproeier is het in ieder geval niet (dan zou er een olieachtig laagje op je bougie zitten) en tandwiel staat verder los van je jetting.
Probeer het nog eens met een nieuwe bougie en vertel ons de resultaten.
Succes.

P.S.
Wat voor maat hoofdsproeier heb je er nu in zitten? Heb je verder nog modificaties naast de Toomey?
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Ik hoop dat je je motor wel gejet hebt voor de Toomey? Anders kun je dikke problemen hebben. Als hij wel goed gejet was voor de Toomey maar enkel filterdeksel eraf dan zal het wel meevallen.

Het is misschien vergezocht maar check of je Reeds (tussen carburateur en cilinder) nog in orde zijn. Bij mij zijn er ooit 2 klepjes kapotgegaan en dan doet ie ook niks meer.

Ik zou even andere bougie erin steken en kijken wat ie doet. Check ook of ie normaal benzine krijgt.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
B@ckBone
Quadrider
Quadrider
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 20 jan, 2003 20:24
Locatie: Genk
Contacteer:

Bericht door B@ckBone »

Ik denk dat je je een gat in je piston hebt gebrand of je zuigerveren verbrand zijn ! :shock:
Dit omdat je vertelt dat je bougie wit uitsloeg - te arm mengsel - blok te heet ! :shock:

hou ons op de hoogte!

Kenny
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

He je maakt hem wel snel bang B@ckbone :lol:
Ik heb ook weleens gehad dat ik hard wilde wegrijden en dat hij er toen opeens mee stopte (ook op m'n Blaster) Toen was m'n bougie kapot, andere bougie er in gedraaid en hij liep weer als een zonnetje. Maar bij jou is hij helemaal wit en bij mij was hij nog gewoon dus ik vrees dat het wel aan je jetting ligt.
bansheefreak
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 576
Lid geworden op: zo 01 jun, 2003 10:51

Bericht door bansheefreak »

wat b@ckbone zegt zou nog wel eens waar zijn.
daarom haal ik mijn luchtfilterkap er niet af.want anders slaat mijn bougie ook wit achtig
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Het vooroordeel dat de filterkap slecht is voor je motor moet maar eens de wereld uit geholpen worden. Het is NIET slecht MITS je je jetting ervoor aangepast hebt!

Maar ik ben het met Blasterfreak eens dat B@ckbone gelijk kan hebben.

We wachten af.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Daan
Quadrider
Quadrider
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 19:10
Locatie: Omgeving Ede

Bericht door Daan »

Precies. Filterkap verwijderen is alleen slecht als:
A: je jetting er volkomen naast zit
B: je in water rijd dat hoger komt dan de onderste rand van je buddyseat.
Dat het sowieso slecht is, is absoluut een fabeltje.

lsd, hoe lang heb je volgas gereden. Een gat in de zuiger in de zuiger kan ontstaan als je een tijd lang onder volle belasting (vol gas) met een veels te arm mengsel rijd.
Andere redenen kunnen een veels te hoge compressie of een totaal verkeerde ontstekingstiming zijn. Maar ik ga er van uit dat je daar niks aan veranderd hebt.
We willen je niet opklooien. Misschien is het helemaal geen gat in je zuiger. Maar het kan inderdaad het geval zijn.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
lsd

Bericht door lsd »

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
Ik heb dus een nieuwe bougie geplaatst en na enkele keren trappen,deed hij het weer,wel blijft hij niet stationair draaien.
Als ik hem in neutral zet ,val hij ogenblikkelijk stil.
Ik ben dus verplicht met het gas te spelen om dit te voorkomen,toch aardige situatie...
Ook heb ik mijn carburatie helemaal uitgekleed+de membramen(klepjes) nagekeken ,niets aan...
Wat kan ik nog zelf doen indien backbone zou gelijk hebben.
Filterdeksel eraf heeft me allezins niets goed gedaan.
Heb zo'n 10 vol gas gereden,met sproeier 310
B@ckBone
Quadrider
Quadrider
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 20 jan, 2003 20:24
Locatie: Genk
Contacteer:

Bericht door B@ckBone »

Het probleem stelt zich aan jouw uitleg te horen inderdaad aan verbrande zuigerveren en dat is zeker niet goed ...

Test eerst indien je compressie nog wel optimaal is met een compressietestmeter die je in elke goede autozaak vindt .

En Teun heeft gelijk ... Luchtfilterkap kan geen kwaad zolang je de jetting aan past ...

Ook wat ik denk dat gebeurd is , en als dat zo is , dan kan je je blok opengooien ...

Je reed met volle gas open , moest remmen of wou uitbollen en zette het gas direct toe ( gashendel in nulpositie ) . Wat gebeurt er nu ? Je snijdt door dit te doen de smering van piston af . Door het hoge toerental en de arme jetting word je blok te warm en begint hij vast te lopen . je kan dus beter als je dit doet de koppeling inhouden en een paar keer goed gas geven .

Ik denk persoonlijk dat je geluk hebt en je zuigerveren verbrand zijn ...Kosten ? Max 100 eur als je alles zelf doet

groeten

Kenny
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

dus dit kan allemaal gebeuren als je jetting verkeerd is???
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

porcelein wit van bougie.......... DETONATIE ! VEEL TE ARM MENGSEL.

bij het veranderen van brandstof en uitlaatkomponenten altijd van een rijkere sproeier naar een armere (kleinere)

met andere woorden het is tijd voor een koprevisie.
trek je cylinder eraf en inspecteer cylinderwand. indien glad...gelukkig!
zuiger met zelfde maat vervangen.
indien gekrast..... pech laten boren en hohnen naar volgende of eerste overmaat.
nu je er toch bent vervang small end bearing (toplager) en kontroleer big end play (speling op lager van krukas/drijfstang)
koppakking kun je uitgloeien en opnieuw gebruiken, monteer deze met wat copperslick (kopervet) alleen op de pakking en niet op de tapeinden.

alle drie de lagers (2 x krukaslager en 1 x bigend) worden door je mengsel gesmeerd het zou kunnen zijn dat flink op hun donder hebben gehad omdat ze gedurende de laatste rit onvoldoende zijn gesmeerd.

verstandig is om een lektest te doen want je keerringen (koppelingskant) is waarschijnlijk zeer warm geweest en beschadigd, dit levert op korte termijn absoluut problemen op.

ik heb hier veel ervaring mee, dus als je vragen hebt ?

succes.

mark :D
lsd

Bericht door lsd »

Ik kan wel gemakkelijk starten en rondrijden in ieder versnelling,
lang heb ik dit wel nog niet gedaan.
Beetje bang dat ik weer hetzelfde zou voor hebben.
Wel is het geluid van de uitlaat ietsje doffer.
Maar de cylinder eruithalen,hoe doe je zoiets,kan er mij iemand wat Manuele/technische instrukties die ik op papier kan afprinten doormailen?
Ik heb geen manualboek hoe je zoiets doet.
K'zie het wel zitten om het zelf te doen,als ik tenminste de nodige gedetaileerde uitleg heb
Dank bij voorbaat.
B@ckBone
Quadrider
Quadrider
Berichten: 305
Lid geworden op: ma 20 jan, 2003 20:24
Locatie: Genk
Contacteer:

Bericht door B@ckBone »

eh mark :

ik denk toch dat dit andersom moet zijn
bij het veranderen van brandstof en uitlaatkomponenten altijd van een rijkere sproeier naar een armere (kleinere)
Dit moet zijn van een armere ( klein ) naar grotere ( rijker ) mengselsproeier.
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Nee, je moet rijk beginnen en omlaag werken tot hij precies goed loopt.
Als je het andersom doet loop je kans op beschadigingen.

Beter iets te rijk als te arm.

Trouwens, hoe is de power van de motor als je rondrijdt, als je hem bijna kapot gereden hebt zal er ook niet veel power meer inzitten denk ik.

Ik zou je wel aanraden een manual te kopen, anders zal het nogal tegenvallen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Plaats reactie