slepen van lasten

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
tommy88
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 nov, 2008 13:21

slepen van lasten

Bericht door tommy88 »

goeiedag,

ik zal me even voorstellen, ik ben tommy en woonachtig te Mechelen. Nu ik ben op zoek naar een 4x4 quad waarmee ik ook lasten zou kunnen trekken. Nu had ik men oog laten vallen op 3 quads. Een yamaha kodiak 450 van 2006, een yamaha grizzly 450 en een yamaha grizzly 660. Met deze quad ben ik van plan om wat mee rond te rijden, wat mee te offroaden maar ook het slepen van een aanhangwagen op de weg en ook in bossen omdat ik als bijberoep brandhout verkoop. Welke quad raden jullie aan? Is zo een 450 krachtig genoeg om bijvoorbeeld een aanhangwagen van een kleine ton te trekken? Of toch maar beter voor de 660 opteren?

met vriendelijke groet

tommy
Gebruikersavatar
Denus
Quadrider
Quadrider
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 07 sep, 2008 12:44
Locatie: Grootebroek (West Friesland)
Contacteer:

Re: slepen van lasten

Bericht door Denus »

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en voor de Grizzly 660 gaan.
Dan zit je zeker goed.

Ps: Welkom op de forum! :)
tommy88
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 nov, 2008 13:21

Re: slepen van lasten

Bericht door tommy88 »

bedankt, van die grizzly 660 had ik ook al een hoop goede reacties gezien. Maar de 2de hands prijs is nog altijd wat hoog vind ik. Waar kan ik het beste eens gaan zien voor een tweedehands grizzly?
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Re: slepen van lasten

Bericht door Léon »

Ja hier kan ik je wel mee helpen(denk ik)ik zit namelijk ook in de bosbouw
Ik heb een kodiak 450 gehad maar das niks voor wat jij wil(houthakker :p )
toen en nieuwe polarissportsman800 gekocht en dat is toch wel de top van de ijsberg
houd er wel rekening mee dat als je iets van bomen of zware takken gaat slepen je een sleepplaat koopt want anders heb je er zo alles uit liggen.
als je nog wat dingen zoekt ik heb nog een leuk koffer en een leuke zaagsteun liggen die je achter in het gat van de trekhaak kan zetten of wat meer info kan je ook altijd een pm sturen
nou veel succes ermee en ik hoop er nog iets van te horen wat je keuze is geworden
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
tommy88
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 nov, 2008 13:21

Re: slepen van lasten

Bericht door tommy88 »

heb eens wat rondgekeken naar zo een sportsman als 2dehands maar zijn echt wel wat duur vind ik. Daarentegen de grizzly 450 en 660 vond ik nog wel goed van prijs. Kan de 450 een last trekken van ongeveer 1 ton?

:edit: heb op de site van krypajet een grizzly 660 zien staan voor een aangename prijs. Heeft iemand ervaring bij deze winkel?
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Re: slepen van lasten

Bericht door Léon »

tommy88 schreef:heb eens wat rondgekeken naar zo een sportsman als 2dehands maar zijn echt wel wat duur vind ik. Daarentegen de grizzly 450 en 660 vond ik nog wel goed van prijs. Kan de 450 een last trekken van ongeveer 1 ton?

:edit: heb op de site van krypajet een grizzly 660 zien staan voor een aangename prijs. Heeft iemand ervaring bij deze winkel?
ga dan zeker voor de 660 want zo'n 450 daar ga je niet genoeg aan hebben ik spreek uit ervaring :p
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: slepen van lasten

Bericht door cyclonedriver »

ik denk niet dat je aanhangwagen mag trekken op de openbare weg :?:
toet
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 103
Lid geworden op: za 08 jan, 2005 08:16
Locatie: sint niklaas

Re: slepen van lasten

Bericht door toet »

cyclonedriver schreef:ik denk niet dat je aanhangwagen mag trekken op de openbare weg :?:
Ik heb da nog gedaan met mijne kodiak in den tijd.
Mocht wel maar 250 kg trekken of zoiets, was ingeschreven als landbouwvoertuig.
Maar echt ne aanrader is da niet zulle, da was meer voor de schouw naar containerpark.

Als ge echt remorken van 1 ton wil trekken raad ik ne suzuki jimny(jeepke) aan.
Verbruikt even veel als ne quad en is ook heel wendbaar en ook handig om gerief in te gooien.
ter info. :mrgreen:
Belgium's Toughest ATV team
karl
Quadrider
Quadrider
Berichten: 308
Lid geworden op: za 25 nov, 2006 07:33

Re: slepen van lasten

Bericht door karl »

@ cyclonedriver;
In België is het toegelaten om een aanhangwagen met je quad te trekken,mits de lichten van de aanhangwagen ook werken.
Het gewicht dat je mag trekken is afhankelijk van de quad die je hebt,kun je navragen hoeveel dat is.
@toet .
Op de openbare weg is het zeker beter om 1 ton te trekken met een Jimny,maar in het bos doet de beste Jimny toch onder tegen een degelijke 4x4 quad,dit is althans mijn ervaring die ik al gemaakt heb,het was wel geen suzuki jimny maar een LJ 80 en deze is nog kleiner en wendbaarder dan een jimny.
Ik heb vorig jaar zelf een paar aanhangwagens hout uit de bos gehaald(gekocht) en op de openbare weg de aanhangwagen ahter mijn vitara gehangen.

grt.
Charger69
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2879
Lid geworden op: ma 12 feb, 2007 13:12

Re: slepen van lasten

Bericht door Charger69 »

Ik zou toch minimum voor de Grizzly 660 gaan of iets anders. De extra power die ge tegenover een Kodiak of dergelijke hebt, zult ge u nadien niet beklagen in tegendeel ge gaat er zelf ook zo over gaan denken.
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Re: slepen van lasten

Bericht door Léon »

cyclonedriver schreef:ik denk niet dat je aanhangwagen mag trekken op de openbare weg :?:
Ik heb altijd met een polaris sportsman800 een tandemasser getrokken gewoon over de weg hoor, en is nogwel in nederland :p
waarom zou dat niet mogen, er zaten alle aansluitingen op dus alles werkte op de aanhanger.ik zetten er zelfs mijn fendt 510 caravan mee op de oprit en die gaat schuin omhoog.
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
Gebruikersavatar
PeRReWePS
Quadrider
Quadrider
Berichten: 309
Lid geworden op: do 23 jun, 2005 22:10
Locatie: From Holland

Re: slepen van lasten

Bericht door PeRReWePS »

Staat op het kentekenbewijs dat je wel of niet iets mag trekken.
Meestal mag je dus niks trekken. 9Dat hij het wel kan is wat anders maar zelfs dan schrijven ze max 500kgs voor)
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 97
Lid geworden op: do 12 jan, 2006 20:42
Locatie: West-Vlaanderen

Re: slepen van lasten

Bericht door Matthieu »

als je echt zware lasten wil trekken kan het interessanter zijn om een 4x4 quad te nemen met versnellingen of semi-automaat.
Wij hebben een Kodiak 400, een semi-automaat (schakelen zonder koppeling) en op de papieren staat er dat we 1250kg! mogen slepen. Maar we kunnen er nog meer mee trekken. Het is wel niet aangeraden om zo'n lasten te trekken op de openbare weg, toch zeker niet in het verkeer.
Er zit geen vario in onze quad, daardoor kan er veel meer gesleept worden. Maar het is totaal niet te vergelijken met een grizzly wat comfort enzo betreft. Ik weet wel niet in hoeverre dat nog te vinden is in 2de hands.
Wizzzard
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
Locatie: aan de schelde OVL
Contacteer:

Re: slepen van lasten

Bericht door Wizzzard »

Ik trek ook mijn 2-asje met mijn quad. (grizz660)
De kilo's zijn over het algemeen geen probleem in 4x4, maar als ik op de weg kom -goed geladen-
dan moet vooral het remmen geconcentreerd gebeuren, en daar schuilt nu net het probleem denk ik.
280kg (droog) tov 1000kg, dan weet je ook wel dat er iets duwt he :wink:
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: slepen van lasten

Bericht door cyclonedriver »

karl schreef:@ cyclonedriver;
In België is het toegelaten om een aanhangwagen met je quad te trekken,mits de lichten van de aanhangwagen ook werken.
Het gewicht dat je mag trekken is afhankelijk van de quad die je hebt,kun je navragen hoeveel dat is.
grt.
in de handleiding van mijn kymco 500 staat er dat het verboden is om een aanhangwagen te trekken op de openbare weg. ik veronderstel dat de invoerder wel op de hoogte zal zijn van de wetgeving.
Plaats reactie