bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Bericht door Paul Snip »

Het doodvallen bij snel gasgeven is een kwestie van een te arm mengsel. De carburateurs van deze quads hebben geen acceleratiepomp (die spuit een straaltje benzine in de carb bij gasgeven).
Om dit op te vangen kun je de naald wat hoger zetten. Het ringetje moet dan naar beneden! Dus in een van de onderste gleufjes doen.
Ook moet je je stationaire mengsel redelijk rijk afstellen. Dit doe je met de mengselschroef op de carburateur.
Bij het plaatsen van een sportluchtfilter en -uitlaat is het sowieso nodig dat je carburateur opnieuw afgesteld wordt.

Mijn eerste quad was een Bashan. Ik heb hier veel plezier aan beleefd. Deze 200 cc uitvoeringen (met dat groene motortje) zijn zeer degelijk. Natuurlijk zijn er wat kleinere onvolkomenheden, maar die zijn allemaal makkelijk op te lossen.

Op het Duitse Forum ( www.bashan.de ) staan veel tips enzo. Hier staan ook mensen op die al 16.000km met een Bashan of Shineray quad gereden hebben. De motoren kunnen het in ieder geval aan.

Momenteel heb ik een TGB. Mijn vorige quad was een Masai. Hier heb ik zoveel problemen mee gehad, daar kan geen China quad tegenop. Na de Bashan heb ik nog een Sym Trackrunner gehad. Dit was kwalitatief wel een heel goed quadje. Masai en Dinli zijn, wat mij betreft, nog slechter dan China quads. Alleen je betaalt er 3 keer zo veel voor.

Ik vind die nieuwe Shineray 250 cc (met die koplampen onder elkaar) wel een gaaf dingetje. Ik zit er zelfs over te denken om deze naast de TGB te kopen. Zodat mijn vriendin op de TGB (automaat) kan rijden, en ik op die Shineray.

Zo'n 200 cc Bashan zou ik zo weer durven kopen. Hij is mij erg goed bevallen.

http://www.quad-parts-online.de/index.html Hier staan veel nuttige Bashan en Shineray onderdelen te koop. Bijvoorbeeld moeren om de naloop te vergroten. Je hoeft dan niet te lassen aan je draagarmen. De Bashan loopt dan veel stabieler rechtuit.
Hendrik1985
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 nov, 2008 23:47

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door Hendrik1985 »

erg leuk project! ik volg hem al een tijdje en zit er zelf ook over na te denken om een Bashan 200cc aan te schaffen!

zijn er nog updates? en ben je al aan de motor tuning begonnen?
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit Forum. Ik heb ook nog geen quad maar ik wil wel heel erg graag de bashan 250cc kopen.
Nu heb ik al wel gezien dat er het een en ander aan gesleuteld moet worden ( wat helemaal niet erg is ). Maar wat zijn de kosten voor al die kleine aanpassingen?

BTW: echt super dat je dit allemaal post om andere te kunnen helpen.

Misschien nog een lompe vraag: Ik wil het als wegquad gaan gebruiken om b.v elke dag naar school te rijden(optie).
Is dit met een volledig nieuwe Bashan te doen ( of na al deze aanpassingen)?
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Hendrik1985 schreef:erg leuk project! ik volg hem al een tijdje en zit er zelf ook over na te denken om een Bashan 200cc aan te schaffen!

zijn er nog updates? en ben je al aan de motor tuning begonnen?

Wat zijn jou bevindingen tot nog toe als ik als nieuweling vragen mag??
bjorn200
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 18 sep, 2008 12:12
Locatie: West-Vlaanderen

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door bjorn200 »

Hey,

Ik heb zelf een Bashan en toch een leuk ding. Voor op de weg is deze goed maar de originele banden gelijken aan niets voor op de weg.

Er hangt natuurlijk veel van af hoe je er gaat mee rijden.

In het bos zijn ze zeer goed maar niet te veel in zware modder rijden. Onlangs zat er slijk in de carburator maar het was extreem hoor.

Doen zou ik zeggen.
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Misschien nog iemand anders???
Léon
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 832
Lid geworden op: za 09 dec, 2006 22:14
Locatie: nbr

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door Léon »

Zo te lezen is het erg goed gelukt met bashan opvoeren + probleempjes oplossen, mooi mannen dat jullie zo elkaar goed kunnen helpen.zo kom je nog is iets te weten
ga zo door en blijf je :idea: vernieuwingen, veranderingen en foto's doorgeven superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
****^*****YFZ-450-R-2009*****^*****
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Als ik zo een kijk naar die bashan of shinerai is het een goedkope quad.
Er zullen wat dingen aan gedaan moeten worden maar zelfs met al die modificaties blijft de qaud goedkoper als b.v een yamaha of iets dergelijks. Volgens andere informatie blijkt de quad ook best stevig te zijn en is de moter erg degelijk.

Waarom zijn er dan toch zoveel mensen die deze quad volledig afkraken. Met koopt toch zo een ding voor de fun.
Of is er iets wat ik volledig over het hoofd zie met deze Bashan??

Als ik zo kijk naar degene die hier op dit forum zijn quad heeft getuned dan lijkt me dit een uitdagende en leuke klus.
Maar verder maak je je quad net zo goed als elk ander heb ik het gevoel.

Klopt dit???
SergioBelgium777
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 26 okt, 2008 10:59
Locatie: Kortrijk

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door SergioBelgium777 »

ik heb zo het gevoel als je met een bashan/shineray rijdt en je hebt een probleem dat willen de mensen je lijk niet helpen op het forum,terwijl je een yamaha,suzuki,.. rijdt ze direct gaan helpen

ik rijd zelf met een shineray 250stixe in algemeen zijn dat goeie quads hier en daar wat kleine defecten,zoals mijn remmen die komen vast te zitten na een aantal km rijden die moet ik dan telkens ontluchten en kan ik weer weg voor paar km,
ik zit nu te denken voor een project te doen en er een andere honda,suzuki zwaardere motor in te leggen .want volgens mij is de chassis van mijn quad even sterk als die van een yamaha en hij staat al origineel op een breed achteras ,en heb die al verlaagd enz vrienden van mij zeggen dat ik gewoon een zwaardere moet kopen ,ten eerste heb ik het geld er niet voor ten tweede ik werk liever zelf dan kan ik achteraf er trots op zijn dat ik met eigen zweet en bloed een heel andere motor erin heb gelegd en qua looks ziet hij er oook heel goed uit.
natuurlijk is er een verschil als je met bv een raptor rijdt en een bashan , wat ik wil zeggen is wat je krijgt voor de prijs kwaliteit vind ik dat het nog goed meevalt. :)
Burn the rubber ,not your soul
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Thanks mate,

Ik heb nog geen quad maar wil er een aanschaffen. Ik wil er wel elke dag op kunnen rijden en dan op de gewone weg.
Ik ben geen off road rijder. Zijn er nog grote verschillen tussen de bashan en de sineray?

Ik vind dit wel een mooi forum maar idd Bashan rijders lijken op zo een beetje alle forums een ondergeschoven kindje te zijn.
SergioBelgium777
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 26 okt, 2008 10:59
Locatie: Kortrijk

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door SergioBelgium777 »

sammie schreef:Thanks mate,

Ik heb nog geen quad maar wil er een aanschaffen. Ik wil er wel elke dag op kunnen rijden en dan op de gewone weg.
Ik ben geen off road rijder. Zijn er nog grote verschillen tussen de bashan en de sineray?

Ik vind dit wel een mooi forum maar idd Bashan rijders lijken op zo een beetje alle forums een ondergeschoven kindje te zijn.
ik kan je alleen de verschillen zeggen tussen een shineray 250 stixe en een bashan bs200s want ik rijd met de shineray en een maat van mij met een bashan, wat er direct opvalt is dat de shineray veel breder is;

shineray: heeft standaard bredere achteras,chrome velgen met baanbanden,heeft draaigas(zoals bij een moto), en is veel baanvaster dan een bashan,maar qua prestaties kan de bashan mee zelf als ist een 200cc,heeft ook een grotere benzinetank,en persoonlijk vind ik hem mooier afgewerkter dan de bashan zitcomfort is ook veel beter
terwijl bij de bashan: standaard niet zo breed,offroad banden met mat zwarte velgen meestal, duimgas,carnage is niet zo breed als die van shineray of raptor, beide modellen hebben wel eeen probleem met de batterij iedere chinese quad denk ik maar eens je die vervangt door een goeie is het opgelost, grootste verschil in rijgedrag is de baanvast heid een shineray krijg je niet direct overkop met een bashan kan je heel gemakelijk op je zijwielen rijden en moet je oppassen in de bochten.
voila hoop dat je hiermee een beetje meer weet,natuurlijk vergelijk ik hier 2 modellen van de chinese collectie van de andere modellen weet ik niet veel..

grts
Burn the rubber ,not your soul
Gebruikersavatar
Tiesko
Quadrider
Quadrider
Berichten: 471
Lid geworden op: wo 14 mei, 2008 14:19

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door Tiesko »

sammie schreef:Als ik zo een kijk naar die bashan of shinerai is het een goedkope quad.
Er zullen wat dingen aan gedaan moeten worden maar zelfs met al die modificaties blijft de qaud goedkoper als b.v een yamaha of iets dergelijks. Volgens andere informatie blijkt de quad ook best stevig te zijn en is de moter erg degelijk.

Waarom zijn er dan toch zoveel mensen die deze quad volledig afkraken. Met koopt toch zo een ding voor de fun.
Of is er iets wat ik volledig over het hoofd zie met deze Bashan??

Als ik zo kijk naar degene die hier op dit forum zijn quad heeft getuned dan lijkt me dit een uitdagende en leuke klus.
Maar verder maak je je quad net zo goed als elk ander heb ik het gevoel.

Klopt dit???
Hey, als jij die Bashan wilt kopen dan koop je hem toch...
Het is jouw geld, jouw quad, dus ook jou keuze he.. :wink: Als anderen daar hun mening over hebben is dat toch hun mening!

Ik heb die Chinese quads persoonlijk ook helemaal niet hoog zitten, maar iemand met wat minder budget is er blij mee...daar kun je toch alleen maar respect voor hebben.. :|

Groeten! :D
2takt
Scratch
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 802
Lid geworden op: do 05 jul, 2007 17:49

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door Scratch »

Hey, als jij die Bashan wilt kopen dan koop je hem toch...
Het is jouw geld, jouw quad, dus ook jou keuze he.. :wink: Als anderen daar hun mening over hebben is dat toch hun mening!

Ik heb die Chinese quads persoonlijk ook helemaal niet hoog zitten, maar iemand met wat minder budget is er blij mee...daar kun je toch alleen maar respect voor hebben.. :|

Groeten! :D[/quote]

Helemaal mee eens. De shineray is ook duurder dus mag je ook wel iets meer van verwachten.

greetz
sammie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 12 nov, 2008 22:15

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door sammie »

Voor mijn gebruik ist nu dus duidelijk dat ik geen bashan moet hebbem maar eerder een shinerai.
Ik heb heel veel gehad aan deze info want idd ook op internet staan er mooiere reviews over als de bashan.

Tja ook thanks voor de minder geld minder qualiteit steun. MAAR ik zie ook dat de shinerai na wat aanpassingen een mooie goede ( bijna net zo als die duurdere ) quad is. Ik doe er ook niet gek mee ik wil alleen maar op de weg rijden met dat ding.


Vriendelijk bedankt voor de info gevers. Die snappen waarom ik naar een FORUM ga. THANKS
SergioBelgium777
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 26 okt, 2008 10:59
Locatie: Kortrijk

Re: bashan opvoeren + probleempjes oplossen

Bericht door SergioBelgium777 »

sammie schreef:Voor mijn gebruik ist nu dus duidelijk dat ik geen bashan moet hebbem maar eerder een shinerai.
Ik heb heel veel gehad aan deze info want idd ook op internet staan er mooiere reviews over als de bashan.

Tja ook thanks voor de minder geld minder qualiteit steun. MAAR ik zie ook dat de shinerai na wat aanpassingen een mooie goede ( bijna net zo als die duurdere ) quad is. Ik doe er ook niet gek mee ik wil alleen maar op de weg rijden met dat ding.


Vriendelijk bedankt voor de info gevers. Die snappen waarom ik naar een FORUM ga. THANKS
persoonlijk vind ik een shineray mooier en als je zoals je zegt geen zotte dingen mee doet dan gaan die niet zo rap kapot
wat je wel hebt is de batterij zoals ik reeds vermeld heb,maar mss heb je voor de prijs dat je betaald voor een shineray een yamaha warrior of een blaster maar die dingen zijn dan wel oerlelijk vind ik é! ne shineray heeft standaard mooie kappen en vooraal breed dat je bij geen enkel quad zo breed vind standaard ! en qua prestaties valt dat mee ze voor op de weg te rijden
als je graag met quads bezig bent en durft je handen beetje vuil maken dan moet je zeker een shineray kopen want je betaald voor shineray stixe ga je nooit hetzelfde krijgen bij geen andere merk als je hetzelfde wil ga je al tegen de 5000 euro moeten opleggen.
Burn the rubber ,not your soul
Plaats reactie