Waterpomp misschien kapot (opgelost)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Vaiger
Toeschouwer
Toeschouwer

Waterpomp misschien kapot (opgelost)

Bericht door Vaiger »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag de thermostaat uit mijn quad gehaald omdat ik dacht dat deze niet meer functioneerde, nu heeft dit niks verbeterd en eigenlijks wordt de motor nog sneller warm dan eerst (in 5 minuten rijden van 40 graden naar 94-100 granden).

Nu heb ik getest om de slang die op het kastje van de thermostaat zat eraf te halen (zie foto, rood omcirckeld welke slang ik bedoel) en kijken of er wel koelvloeistof uitkomt wanneer de moter aan staat, nu komt er als hij stationair draaid geen vloeistof uit, als ik hem volop in de toeren gooi dan komt er pas een miezerig straaltje uit.
Het hele systeem heb ik goed aangevuld met koelvloeistof en ik heb hem ontlucht voordat ik deze test had gedaan.

Nu voordat ik de hele waterpomp eraf ga halen was ik eerst benieuwd of deze situatie normaal is of niet.

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik denk zelf dat de thermostaat defect is, maar een beetje feedback is natuurlijk wel prettig.

Afbeelding

Allemaal alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Vaiger op vr 27 mar, 2009 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
dieseltank
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Re: Waterpomp misschien kapot

Bericht door dieseltank »

hee, de termostaat kun je zelf testen... leg hem in een pannetje met water en verwarm deze, ong als het water gaat dampen moet je eens kijken, dan gaat er een klepje open zo ongeveer bij de 80-90 graden... als hij vol open is kun je het af laten koelen en zie je dat hij weet dicht gaat. :wink:

het lijkt er op dat de water pomp niet zijn werk doet, maar kan ook zijn dat hij verstopt zit? :roll: ( kan he )
Yamaha Blaster & Yamaha Blaster {gestolen}
chinese loncin {onding!, verkocht}
Yamaha Blaster {verkocht}
Yamaha Blaster { opgeknapt,verkocht}
Adly rs50 { gehobby't, geleerd en nooit een bromquad meer, verkocht}
Yamaha Blaster { the beast! lovely verkocht}

somthing comming soon...:roll:
QUADLOOS :shock: ( op 't moment)
Vaiger
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Vaiger »

Dat van de thermostaat ga ik zeker ff doen, maar ik haal denk ik toch morgen de waterpomp eraf om te kijken of deze nog goed is.
Dat hij verstopt is lijkt me niet want als ik de slang van de thermostaat eraf haal en ik gooi er extra koelvloeistof bij dan stroom het er op den duur wel uit (en goed ook) het probleem is alleen dat er niks (of bijna niks) uit stroomt als de motor aan staat.

Groeten Gerjan
z400_racer
Quadracer
Quadracer

Bericht door z400_racer »

is ook geen pomp die 50bar levert hé
is enkel een CIRCULATIEPOMP dat zorgt dat het water rond circuleert in je motor en koelsysteem
zorgt er dus niet voor dat je onder hoge druk koelt
LTZ-400 #26
4 wheels 4 more fun!
garage_vehicle.php?mode=view_vehicle&VID=514" onclick="window.open(this.href);return false;
dieseltank
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door dieseltank »

klopt, krijgt geen hoge druk.... maar het zou wel "soepel"rond moeten stromen dan toch?

tenminste als hij zegt een miezerig straaltje uitkomt, lijkt me gek...
Yamaha Blaster & Yamaha Blaster {gestolen}
chinese loncin {onding!, verkocht}
Yamaha Blaster {verkocht}
Yamaha Blaster { opgeknapt,verkocht}
Adly rs50 { gehobby't, geleerd en nooit een bromquad meer, verkocht}
Yamaha Blaster { the beast! lovely verkocht}

somthing comming soon...:roll:
QUADLOOS :shock: ( op 't moment)
Vaiger
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Vaiger »

Vandaag de waterpomp deksel eraf gehaald en daar zag ik dat de waaier los zat, het lijkt erop dat het schroefdraad van de waaier niet goed is waardoor deze geen grip heeft, ik heb de waaier even vast gezet (heel amateuristisch met ductape) en zo is gegeken of er een doorstroming is, nu deze vast zit komt er nu heel mooi koelvloeistof uit.
Net even een nieuwe waaier besteld en nu is het even afwachten tot die binnen is en dan kan ik verder gaan knutselen

Allemaal nog bedankt voor de reacties
Plaats reactie