Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
kees
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 18 nov, 2005 19:26
Locatie: Almere

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door kees »

Ja ik weet wie je bedoeld. Maar ik koop toch liever speciaal ketting vet voor oringkettingen. Ik raad je aan dat ook te gebruiken, is er niet voor niks he.
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door sjmallie94 »

neu gaa niet doen , hoezo speciaal alles , het gewonen spul werkt even goed , maar soms niet , dat geeft ik toe , maar voor ketting smeer voor o-ring gaa niks speciaals aan uit geven de jongen van de inde , buur heeft wel speciaale o ring smering , het is precies het zelfde aleen staat er o ring op :P en kost het 4 dubbelen :roll: maarjha dat is niet mijn geld , hij heeft nu ook die wat ik heb , maarjha als je meer wilt uit geven terwijl niet nodig is , licht niet aan mij :D
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
kees
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 18 nov, 2005 19:26
Locatie: Almere

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door kees »

Als het precies hetzelfde was, kostte het niet 4x meer. In een 4 takt motor ga je ook geen tts 2 takt olie gooien en zeggen olie is olie. Nee je hebt 4 takt motor dus moet je ook 4 takt olie gebruiken (SPECIAAL gemaakt ervoor) voor 2 takt zelfde verhaal.
Gewone ketting of o/xring ketting hebben ook weer speciaal vet nodig om de oringetjes te beschermen (oring safe). Maarja je zult er ook niks van merken zo 1 2 3 maar ik wil wel eens zien na 10.000km die 2 kettingen. Goedkoop = duurkoop en dat is niet meestal maar altijd :) En als ik een ketting van 100euro heb, doen die 4euro op een jaar extra het ook niet. Wel als ik 100euro voor nieuwe moet neerleggen.
o-ring ketting:
Een duurdere ketting, maar ze gaat langer mee. Hiervoor moet je wel speciaal kettingvet kopen omdat er rubberen o-ringetjes in de ketting zitten en deze anders beschadigd kunnen worden.

Reinig een o-ring ketting met een borstel. (GEEN STAALBORSTEL!) Ook niet met Mazout of Petrolium want o-ringen zorgen ervoor dat het vet wat erin zit er ook in blijft zitten om zo stof en water buiten te houden.
Spuit deze dus ook best nooit met een hogedrukreiniger af.
Je kan eventueel WD40 tegen roestvorming gebruiken, waarna je de ketting invet met (speciaal) kettingspray .
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
craptor
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1602
Lid geworden op: wo 25 feb, 2004 23:36
Locatie: heerlen
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door craptor »

geen hele bus per keer :lol:
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door sjmallie94 »

kees schreef:Als het precies hetzelfde was, kostte het niet 4x meer. In een 4 takt motor ga je ook geen tts 2 takt olie gooien en zeggen olie is olie. Nee je hebt 4 takt motor dus moet je ook 4 takt olie gebruiken (SPECIAAL gemaakt ervoor) voor 2 takt zelfde verhaal.
Gewone ketting of o/xring ketting hebben ook weer speciaal vet nodig om de oringetjes te beschermen (oring safe). Maarja je zult er ook niks van merken zo 1 2 3 maar ik wil wel eens zien na 10.000km die 2 kettingen. Goedkoop = duurkoop en dat is niet meestal maar altijd :) En als ik een ketting van 100euro heb, doen die 4euro op een jaar extra het ook niet. Wel als ik 100euro voor nieuwe moet neerleggen.
o-ring ketting:
Een duurdere ketting, maar ze gaat langer mee. Hiervoor moet je wel speciaal kettingvet kopen omdat er rubberen o-ringetjes in de ketting zitten en deze anders beschadigd kunnen worden.

Reinig een o-ring ketting met een borstel. (GEEN STAALBORSTEL!) Ook niet met Mazout of Petrolium want o-ringen zorgen ervoor dat het vet wat erin zit er ook in blijft zitten om zo stof en water buiten te houden.
Spuit deze dus ook best nooit met een hogedrukreiniger af.
Je kan eventueel WD40 tegen roestvorming gebruiken, waarna je de ketting invet met (speciaal) kettingspray .

wil jij me dan het verschil zeggen tussen SPEICIAAL O-RING KETTING SPRAY en die van de valovoline ?? want dat zou ik dan wel graag wille weten

en die ketting was ook niet goedkoop dat is ook een merk !! zeg morgen wel ff welk moet ik ff kijken . en dan zeg ik ook het merk en type ketting spay wat ik gebruik erbij , en dan wil ik het verschil wel eens weten !!
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door Boncari »

@kees: Heb jij zelf een O-ring ketting op je nieuwe quad gelegd(en waarom??), of is dit standaard??
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
kees
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 18 nov, 2005 19:26
Locatie: Almere

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door kees »

Raptor 700 is standaard. Zijn er nog een paar waar het standaard is ik dacht ook de z400's maar weet het niet 100% zeker...

Ohja lex, weet je wat nog beter is? Kopervet maar dat ga je toch ook niet erop doen. Patrick is een verkoper die wil alleen verkopen verkopen geloof mij nou maar dat je het beste o ring vet kan gebruiken wat ook je rubbers beschermt ipv alleen te smeren.
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
aldertm
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 01 jun, 2008 14:05
Locatie: De Wilgen (Friesland)
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door aldertm »

je kan ook hele dikke vet nemen en dat uit gaan smeren (neem dat vet wat ook in de lagers gaat), als je het goed uitsmeert kan het ook niet meer weg..

zelf gebruik ik geen vet...
Never drive faster then your gardianangels can fly
aldertm
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 01 jun, 2008 14:05
Locatie: De Wilgen (Friesland)
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door aldertm »

ik hoor net eden wat serieuzer verhaal van pappa;

men nemen de tube smeervet/kettingvet (een pot nat)
dan leeg je die in een kookpan.
het ketting maak je grondig schoon en leg de ketting in het vet in de pan.

breng het geheel lichtjes aan de kook (niet aan de kook want die vetbrud kookt niet zo snel) het moet in elk geval lekker vloeibaar zijn zodat het in de ketting kruipt. dit helpt beter dan een spray omdat je de hele ketting aanpakt en ook de binnenkant meepakt.


het klinkt een beetje luguber maar het werkt goed en minder last van kettingvet wat je om de oren vliegt!!




gr, jamie oliver
Never drive faster then your gardianangels can fly
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door sjmallie94 »

de ketting altijd er op af en af te doen is niet zoon makkelijk werk , die ketting's zijn een stuk dikker dan de brommers van vroeger ;) , en de ketting altijd er op en af doen is ook niet zoo goed er voor ,
en hoevaak doe jij je ketting dan invetten zoo ?? want anders gebruik je de terpetine met de liters , of waar je het mee schoon maakt .

enjha als de de beste pan van je moeder pakt dat zwaait er wat whahaha ,
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
aldertm
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 01 jun, 2008 14:05
Locatie: De Wilgen (Friesland)
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door aldertm »

sjmallie94 schreef:de ketting altijd er op af en af te doen is niet zoon makkelijk werk , die ketting's zijn een stuk dikker dan de brommers van vroeger ;) , en de ketting altijd er op en af doen is ook niet zoo goed er voor ,
en hoevaak doe jij je ketting dan invetten zoo ?? want anders gebruik je de terpetine met de liters , of waar je het mee schoon maakt .

enjha als de de beste pan van je moeder pakt dat zwaait er wat whahaha ,

nou het is wel de beste oplossing tot noch toe want zo heb je optimale werking van wat je wilt bereiken..
dat het moeilijk is is idd het geval..
de pan van moeke moet je ook goed schoonmaken..

ik smeer m bijna nooit in..

en als ik m insmeer gewoon met wat kettingsmeer (niet van dat dure spul wat dezelfde werking heeft)

bovenstaande methode gebruik ik zelf ook niet hoor;)
Never drive faster then your gardianangels can fly
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door sjmallie94 »

jha ik gebruik die valvoline wat ik al vermeld hebt werkt prima ;)
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Vrooooom
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 11 mar, 2009 10:03

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door Vrooooom »

Je kunt gewoon kruipolie nemen, of als je toch olie wilt, dan moet je hem eerst invetten. Als je dat gedaan hebt moet je hem opkrikken, zodat de achterwielen kunnen draaien, en moet je gewoon doekjes om je onderdelen winden, als dat niet gaat, kun je het beste van te voren als ontvetter op de onderdelen spuiten. dan laat je de ketting draaien, en wacht je totdat er niet veel meer vanaf komt. Vet, zul je blijven houden! Maar ja, klussen aan je quad is toch ook wel leuk. :crosser: :crosser: :crosser:
kees
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 18 nov, 2005 19:26
Locatie: Almere

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door kees »

Dat frituurpan verhaal moet je niet bij een o of x ring ketting doen natuurlijk bij andere werkt dat wel ja.

Of je nu siliconespray, wd 40 of kopervet op je ketting doet, zul je op korte termijn niks van merken maar na verloop van tijd wel. Trouwens kopervet is het beste alleen kan je het niet gebruiken ivm zand dat blijft plakken.

Oring/Xring; oring/xring safe spray
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
libie
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 207
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 12:15

Re: Kettingsmeren: vet vliegt om je oren

Bericht door libie »

Beste kettingsmering is bel-ray, gelijkt op melk. Kort na het insmeren word het droger waardoor er nadien niets blijft kleven.
Plaats reactie