Veelvuldig hoor ik hier, plug chop doen.
Heb `n doorzichtige bougie gezien,zodat je gelijk kunt zien of je mengsel te arm of te rijk staat,mss makkelijker met afstellen.(en sneller )
En nog andere handige hulpjes (gereedschap )
http://www.bccp.nl/shop/enter.html
Klik algemene hulpjes.
Jan
plug chop
doorzichtige bougie is voor afstelling van mengsel en deels onstekings tijdstip.
probleem is dat je de motor alleen onbelast 'test' dit geeft verkeerde info bij hoge belasting.
plug chop en bougie 'lezen' zegt alles over hoe de motor loopt.
plug chop bij volgas is voor hoofdsproeier
half gas plug chop is voor naald hoogte
en vergeet stationair (lucht/benzine schroef niet) werkt toch ook wat op het hele toeren gebied (klein beetje, maar toch)
porcelein droog en kleur: melk chocolade bruin ? heel goed.
indien je in mul zand gaat rijden met veel lange stukken ietsje rijkere main jet (hoofdsproeier) en/of een graadje koudere bougie b9 ipv b8 bijvoorbeeld.
bougie:
-tip van de electrode 0.2 mm grijs is goed.
-tip meer dan 0.5 mm grijs? onsteking te vroeg of mengsel te arm op benzine/mengolie verhouding (teveel olie dus !)
-tip van electrode helemaal zwart? onsteking te laat / te grote hoofdsproeier / mengverhouding te veel benzine-olie enz. enz.
heb je een motor met standaard hoge compressie of een gevlakte cylinder kop voor hogere compressie ? gebruik benzine met een 98 oktaan gehalte ipv 95.
mark
probleem is dat je de motor alleen onbelast 'test' dit geeft verkeerde info bij hoge belasting.
plug chop en bougie 'lezen' zegt alles over hoe de motor loopt.
plug chop bij volgas is voor hoofdsproeier
half gas plug chop is voor naald hoogte
en vergeet stationair (lucht/benzine schroef niet) werkt toch ook wat op het hele toeren gebied (klein beetje, maar toch)
porcelein droog en kleur: melk chocolade bruin ? heel goed.
indien je in mul zand gaat rijden met veel lange stukken ietsje rijkere main jet (hoofdsproeier) en/of een graadje koudere bougie b9 ipv b8 bijvoorbeeld.
bougie:
-tip van de electrode 0.2 mm grijs is goed.
-tip meer dan 0.5 mm grijs? onsteking te vroeg of mengsel te arm op benzine/mengolie verhouding (teveel olie dus !)
-tip van electrode helemaal zwart? onsteking te laat / te grote hoofdsproeier / mengverhouding te veel benzine-olie enz. enz.
heb je een motor met standaard hoge compressie of een gevlakte cylinder kop voor hogere compressie ? gebruik benzine met een 98 oktaan gehalte ipv 95.
mark