Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door cd_BE »

13-11-2009
Kabinet: geen kilometerheffing motoren

Weggebruikers gaan in de komende jaren betalen voor het gebruik van hun auto en niet langer voor het bezit ervan. Maar motoren zijn na een jarenlange lobby door de MAG vrijgesteld van de kilometerheffing.


Het kabinet heeft vandaag het volgende persbericht naar buiten gebracht:

Alle weggebruikers gaan in de komende jaren betalen voor het gebruik van hun auto en niet langer voor het bezit ervan. Door de kilometerprijs halveren de files en gaat het milieu er op vooruit. De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van het wetsvoorstel Kilometerprijs.

De Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de aanschafbelasting (BPM) worden afgeschaft. In plaats daarvan komt er een prijs voor elke kilometer die in Nederland wordt gereden, van snelweg tot woonerf. Dat betekent dat de gebruiker gaat betalen. De opbrengsten uit de kilometerprijs zullen niet méér zijn dan de 'oude' belastingen samen. Hierdoor gaat 59 procent van de automobilisten er in het nieuwe stelsel op vooruit. De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd.

Hoe schoner en bewuster er gereden wordt, hoe minder men betaalt. Uit onderzoek blijkt dat daardoor het aantal autokilometers met ongeveer 15 procent zal afnemen en de files worden gehalveerd. Ook is de verwachting dat het aantal verkeersdoden met 7 procent afneemt. Weggebruikers gaan alternatieven benutten waardoor het gebruik van het openbaar vervoer met 6 procent zal toenemen. Ook het milieu is gebaat bij de kilometerprijs. De uitstoot van CO2 en fijnstof nemen met meer dan 10 procent af. Verder worden door de afschaffing van de BPM (25 procent van de prijs) auto's goedkoper. De totale welvaartsbaten van dit systeem zijn 1 miljard euro per jaar.

Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Het tarief is net als nu verschillend voor verschillende categorieën voertuigen: personenauto's, bestelauto's particulier/ondernemer, autobussen en vrachtwagens. De hoogte van dit basistarief voor personenauto's hangt net als nu af van de CO2 uitstoot. Bij andere voertuigen blijft het gewicht bepalend voor het basistarief. Gewicht is sterk verbonden met de CO2 uitstoot. Het gemiddelde tarief voor een personenauto ontwikkelt zich tot 2018 (1) als volgt:

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
3,0 3,5 4,0 4,6 5,3 6,1 6,7

Naast dit basistarief maakt de wet het mogelijk om een spitstarief te heffen. Dit is voorzien voor structurele knelpunten in het wegennet en potentiële sluiproutes. Per locatie wordt in lagere regelgeving besloten of er een spitstarief komt.

Gehandicaptenvoertuigen, landbouwtrekkers, motorvoertuigen met een beperkte snelheid, taxi's, oldtimers van voor 1987 en alle OV-bussen blijven net als nu vrijgesteld van betaling. Ook motoren gaan geen prijs per kilometer betalen. Voor buitenlandse voertuigen wordt een alternatief betalingssysteem opgezet.

Afbeelding

MAG-voorzitter Nico Perk & verkeersminister Camiel Eurlings (foto: Wim Taal)

MAG-voorzitter Nico Perk is tevreden: "De MAG heeft jarenlang hard gewerkt om motoren buiten de kilometerheffing te houden en dit bewijst maar weer eens waarom een sterke belangenvereniging voor motorrijders pure noodzaak is."


Het kabinet ziet mobiliteit als een voorwaarde voor economische groei en als een verworvenheid die mensen de kansen biedt zich te ontplooien en te ontspannen. Sinds de jaren zestig is het aantal autokilometers vertienvoudigd. Naar verwachting groeit de mobiliteit tot 2020 met nog eens 40 procent. Om een goede doorstroming op de weg te garanderen is naast het bouwen van infrastructuur beprijzen per kilometer noodzakelijk. Weggebruikers zullen daardoor bewuster gebruik maken van hun auto waardoor de bereikbaarheid verbetert.

In elk voertuig komt een GPS-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Deze voorziening verzendt de informatie naar een inningskantoor waar de rekening wordt opgemaakt. Automobilisten kunnen straks kiezen voor een provider die aanvullende diensten levert bij deze voorziening, zoals routenavigatie. De informatie die door de voorziening wordt verzonden is wettelijk en technisch beschermd. Alleen de automobilist gaat over deze gegevens. De overheid ontvangt geen reisgegevens en kan geen auto's volgen. Zo is de privacy van weggebruikers gewaarborgd.

Met de introductie van de kilometerprijs stappen bijna negen miljoen weggebruikers over op een nieuw systeem. Zorgvuldigheid gaat hierbij boven snelheid. Zo zijn er nu al pilots waarin de techniek en prijsprikkels met succes worden getest in de praktijk. Voor deze kabinetsperiode is onder meer de ambitie om het wetgevingsproces afgerond te hebben en de techniek te testen. Tot die tijd hebben de minister en de Tweede Kamer heldere beslismomenten ingesteld om stap voor stap te bouwen aan de kilometerprijs.

(1) Dit zijn tarieven bij maximum gedragseffecten en zonder houdbaarheidsverlies. Als de gedragseffecten lager zijn, worden de tarieven naar rato bijgesteld. Als er geen gedragseffect optreedt dan is gemiddeld eindtarief 5,8 cent.

Bron:motorrijdersactiegroep.nl

Ik benaan het informeren hoe het met quads zit. k dacht dat het enkel kilometerheffing was op snelwegen waardoor quads er automatisch al van vrijgesteld werden, althans in België. Aangezien quads in NL wel op de snelwegen mogen en aangezien de Belgische politici hun kaas halen in Nederland zou het leuk zijn te weten hoe het met ons geliefkoosd voertuig is.

M.A.G. Belgium is ook bezig om dit probleem aan te kaarten bij de Belgische overheid.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Haagje »

Hier ben ik ook erg benieuwd naar omdat mijn quad als personenauto is ingeschreven.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Jazzy »

quad-racerrr schreef:Hier ben ik ook erg benieuwd naar omdat mijn quad als personenauto is ingeschreven.
En die van mij als 3-wielig motorvoertuig...
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door cd_BE »

quad-racerrr schreef:Hier ben ik ook erg benieuwd naar omdat mijn quad als personenauto is ingeschreven.
Hoe heb je dat gedaan?

Ik dacht dat het enkel kon als moto of als landbouw voertuig.

lol @ post van Jazzy
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Haagje »

Deze is door van der ham ( denk ik ) ingevoerd.
En er staat dus mooi personen auto op.

Daarom vond ik het ook gek dat iedereen zit plaatsen op papier heeft staan. dat heb ik niet.

Hij is tevens wel verzekerd als moto :lol:
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Jazzy »

cd_BE schreef: lol @ post van Jazzy
Nee serieus, dat is categorie L7e.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Boncari »

Dit is idd wel goed om te weten. Ik denk niet dat quads kilometerheffing moeten betalen, dan zou ik ook al mijn crosskilometers moeten betalen :shock: .

Mijn quad staat ook ingeschreven als L7e/ 3-wielig motorrijtuig, dus ik denk dat dit niet onder de auto's valt.
Ik ben ook benieuwd of wij dan nog wel bpm etc moeten betalen??, waarschijnlijk wel.....
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Gebruikersavatar
AdlyRS
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 742
Lid geworden op: wo 17 dec, 2008 16:46

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door AdlyRS »

wij hoeven dan geen BPM meer te betalen dan:)
iig alshet voor quads telt
maar wee tje wa tje krijgt
ze kunnen voortaan zien waar je bent dus als je ergens in een bos gaat crossen
ze kunnen zien hoe hard je overal rijd dus als je ergens gas erop houd dan krijg je boetes

nee het word er echt niet beter op
Mijn extra grote KittyCat
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Haagje »

Hier komen ook wel weer trucjes voor.

En net alsof je ze in elke wagen zoon lelijke kast krijgen. Dit duurt nog zeker 5 jaar. Aangezien ze in 2012( d8 ik ) pas met vrachtwagens willen beginnen
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Boncari »

De trucjes zullen idd komen, maar het systeem zal wel goed blijven werken, ze zullen er toch wel achterkomen als je er iets aan verandert hebt.
Bij de vrachtwagens wordt het systeem volgens mij ook niet gekraakt.

En dit systeem is volgens mij alleen bedoeld om de aantallen kilometers bij te houden en niet voor andere doeleinden. In het artikel staat ook dat de gegevens beslist niet aan de overheid doorgegeven worden (voor de privacy)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Gebruikersavatar
RteBrake
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 48
Lid geworden op: za 05 sep, 2009 11:16
Locatie: Lichtenvoorde - GLD

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door RteBrake »

AdlyRS schreef: ze kunnen voortaan zien waar je bent dus als je ergens in een bos gaat crossen
ze kunnen zien hoe hard je overal rijd dus als je ergens gas erop houd dan krijg je boetes

nee het word er echt niet beter op
Nooit gehoord van schending van de wet op de privacy en de wet bescherming persoons gegevens? mooi dat dat niet gaat gebeuren hoor ...

De politie kan op dit moment aan de hand van onder meer de traject controles achterhalen waar een auto zich bevind of wat de laatste rij richting was, dit mag echter niet zomaar gebruikt worden om iemand op te sporen, stel dat ik een moord pleeg, de officier van justitie zal eerst toestemming moeten geven om deze gegevens te gebruiken om te kijken waar ik "heen ben gereden" voor ze deze gegevens mogen bekijken. Doen ze dit niet dan schenden ze mijn privacy, ondanks dat ik een moord heb gepleegd ....

In het geval van een moord is er sprake van een misdrijf, een zwaar vergrijp. Als jij te hard rijd of aan het crossen bent in een bos pleeg je geen misdrijf maar een overtreding. Een overtreding wordt vele malen lichter aangerekend dan een misdrijf en ze zullen dus nooit zulke zware middelen inzetten als het gebruik van gegevens van een kilometer heffings systeem of van traject controles.

En als je denkt dat gps systemen waterdicht zijn:

Hoeveel grijs kenteken bussen rijden er niet op zaterdag rond? de baas plaats een black box, de berijder in het weekend een lapje lood over de ontvanger. Laat de baas maar eens aantonen dat er is gereden, de kilometers van de teller wijken af van die van de black box maar het is niet aan te tonen waar de fout zit...
suZ400
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 42
Lid geworden op: za 16 mei, 2009 07:51

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door suZ400 »

quad-racerrr schreef:Deze is door van der ham ( denk ik ) ingevoerd.
En er staat dus mooi personen auto op.

Daarom vond ik het ook gek dat iedereen zit plaatsen op papier heeft staan. dat heb ik niet.

Hij is tevens wel verzekerd als moto :lol:

Dus neem ik aan dat hij dus elk jaar gekeurd moet worden???
Dat moeten personen auto's namelijk wel na verloop van tijd. Mits ze natuurlijk nieuw aangeschaft zijn. Ik dacht dan na 3 jaar. Als ze al ouder zijn dan 3 jaar dan elk jaar laten keuren.

Die van mij dus niet, omdat het onder de categorie motoren valt. Dit omdat hij gekeurd is als 3 wielig motorvoertuig
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Haagje »

nee, ik hoef niet naar de keuring.
( tenminste zo ver ik weet :P)
bij rdw kenteken: wachten op keuring:NEE

Dus ik neem aan van niet ( sowieso nooit bericht van gehad )
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door SlOoT »

Jazzy schreef:
cd_BE schreef: lol @ post van Jazzy
Nee serieus, dat is categorie L7e.
Idd, dat klopt. Alle Cannondales die ik heb gekeurd zijn dat ook.

Die voor Mei zijn gekeurd zijn: "3-wielig motorrijtuig"
En die na Mei zijn gekeurd zijn: "L7e/3-wielig motorrijtuig"
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Kabinet: geen kilometerheffing motoren; wat met quads

Bericht door Boncari »

Is daar nog een verschil tussen :?
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Plaats reactie