Waar mag je in België offroadrijden met een terreinwagen,Quad,4*4,buggy?
De keuze blijkt beperkt. Een klein overzicht van de belangrijkste mogelijkheden en regels in ons land.
U hebt een echte offroader gekocht om het terrein in te trekken en wilt aan den lijve ondervinden wat hij allemaal kan? Dan moeten we u meteen ontgoochelen: zowel in Vlaanderen als in Wallonië zal het nagenoeg onmogelijk zijn om uw ding te doen in de bossen. Het is in ons land namelijk verboden om met een gemotoriseerd voertuig te rijden op boswegen. Hetzelfde geldt voor stranden en duinen. Landweggetjes, ook aan de rand van het bos, zijn wel toegankelijk, behalve wanneer het gemeentereglement of een bord anders aangeeft.
Hoewel u officieel het bos niet in mag, mag u toch rijden op boswegen. Wat is dan het verschil met de verboden bospaden? De wegen zijn bedekt met kasseien, teer, beton of asfalt. Kortom, alle verharde wegen blijven toegankelijk. En terwijl de toegang tot bossen beperkt is, blijft rijden aan de rand van het bos nog steeds legaal. Dat betekent dat u daar mag rijden waar er geen bomen staan aan beide kanten van de weg. Het grote avontuur, of toch bijna...
Toch zijn er nog andere mogelijkheden voor de fervente 4x4-rijder: u kunt gebruikmaken van een privéterrein (met toestemming van de eigenaar) of lid worden van een club die gemotoriseerde uitstappen organiseert en zo bepaalde vergunningen kan krijgen. Dat kan na het akkoord van de voorzitter van het plaatselijke Natuur- en Bosbeheer van het betreffende gebied. In Wallonië is echter de nog strengere omzendbrief "Lutgen" van kracht, die het aantal offroadactiviteiten per gemeente beperkt tot één per jaar en alle offroadrijden op zon- en feestdagen verbiedt. Tot groot ongenoegen van 4x4-, quad- of trialclubs.
Kl**** Wetgeving...Waar mag je in België offroadrijden
Kl**** Wetgeving...Waar mag je in België offroadrijden
Eat My DUST....
Re: Kl**** Wetgeving...Waar mag je in België offroadrijden
Code groen is daar mee bezig.
Voor de moment zijn er nog 4 terreinen in heel België waar het mag. Maar volgens de groen zijn dat er nog 4 te veel.
t'is erg aan het worden.
Eerst zeggen ze niet meer in de bossen rijden. Als we dan allemaal netjes op de baan rijden, dan zeggen ze dat we in de bossen moeten gaan rijden (waar het niet mag).
Zo lang ze 4x4-, quad- of trialrijders kunnen kloten zijn ze blij.
Kan je enkel iets aan doen door samen te werken en lid te worden van Code groen voor de 4x4's & quads of M.A.G. Quad voor de quads enM.A.G. voor de enduro's.
Voor de moment zijn er nog 4 terreinen in heel België waar het mag. Maar volgens de groen zijn dat er nog 4 te veel.
t'is erg aan het worden.
Eerst zeggen ze niet meer in de bossen rijden. Als we dan allemaal netjes op de baan rijden, dan zeggen ze dat we in de bossen moeten gaan rijden (waar het niet mag).
Zo lang ze 4x4-, quad- of trialrijders kunnen kloten zijn ze blij.
Kan je enkel iets aan doen door samen te werken en lid te worden van Code groen voor de 4x4's & quads of M.A.G. Quad voor de quads enM.A.G. voor de enduro's.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
- cyberdrone
- Quadracer

t'is idd niet makkelijk, en dan moet je nog weten dat de wetgeving tussen vlaams en waals brabant nog verschillend zijn.
Ik houd me sinds een tijdje terug aan de volgende regels als ik ga off-roaden
- niet op wandel of fietspaden
- niet op wegen rijden waar er zo amsterdammertjes in het begin staat, zelfs als er geen bord staat, blijf eraf
- bij eender welk verbodsbord, of bord van een natuurpark or priveweg - BLIJF er weg !!!
- mij is onlangs gezegd geweest op een opleiding van JEEP academy dat je eigenlijk op alle verharde veldwegen mag rijden (tenzij er ergens een verbodsbord staat wel te verstaan), maar niet op veldwegen die door een bos gaan !!
Hier in de buurt zijn er nog leuke veldwegen die zelfs een naam hebben dus daar mag je zonder enig probleem op, maarja, t'is idd triestig aan het worden, vandaar dat het off-roaden bij mij niet vaak meer gedaan word.
Ik houd me sinds een tijdje terug aan de volgende regels als ik ga off-roaden
- niet op wandel of fietspaden
- niet op wegen rijden waar er zo amsterdammertjes in het begin staat, zelfs als er geen bord staat, blijf eraf
- bij eender welk verbodsbord, of bord van een natuurpark or priveweg - BLIJF er weg !!!
- mij is onlangs gezegd geweest op een opleiding van JEEP academy dat je eigenlijk op alle verharde veldwegen mag rijden (tenzij er ergens een verbodsbord staat wel te verstaan), maar niet op veldwegen die door een bos gaan !!
Hier in de buurt zijn er nog leuke veldwegen die zelfs een naam hebben dus daar mag je zonder enig probleem op, maarja, t'is idd triestig aan het worden, vandaar dat het off-roaden bij mij niet vaak meer gedaan word.
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Verharde wegen vind ik geen bal aan. Hoe moeilijk kan het zijn om een 4x4 route dwars door België aan te leggen? Het kost helemaal niks; de wegen moeten niet onderhouden worden. Alleen borden zetten verboden toegang voor fietsers en paarden 
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
- cyberdrone
- Quadracer

welja, zo denk ik er ook over, maar probeer dat maar eens verkocht te krijgen.
Ik had ooit zo een voorstel ingediend bij de burgemeester van Tienen, maar die heeft het mooi doorgeschoven naar de raad van state..., en dat zal nu wel ergens onder het stof liggen zoals vele andere dingen.
Ik had ooit zo een voorstel ingediend bij de burgemeester van Tienen, maar die heeft het mooi doorgeschoven naar de raad van state..., en dat zal nu wel ergens onder het stof liggen zoals vele andere dingen.
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
idd die pummel doet nie veel voor zijn stadsgenoten!cyberdrone schreef:welja, zo denk ik er ook over, maar probeer dat maar eens verkocht te krijgen.