Yamaha Breezer

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

De Quad is van mijn ma (zie intro topic), maar mijn ma rijd precies liever met de buggy mee.
Omdat er zo weinig met de quad gereden werd, werd dat eigenlijk niet onderhouden (voor die 60km/jaar die mijn ma erop reed...) dus kon ik er zelf ook niet op rijden :p

Dus had er genoeg van, dus ik stelde voor: ofwel geef het geld eraan uit om hem onderhoud te doen, ofwel verkoop je de quad.
Maar hem laten staan en niet onderhouden=niet rijklaar vond ik maar niks.
Ze wou hem niet weg doen, dus heb ik het onderhoud op hem gedaan:

- Nieuwe olie
- Nieuwe bougie
- carbu proper gemaakt (het was precies nodig, de sproeier was verstopt!)
- remmen controle, die waren nog goed
- beugeltjes/ stuur opspuiten
- luchtfilter uitwassen (niet opnieuw ingeolied, want ik rij toch niet meer off-road)
- nieuwe banden (vandaag op gaan halen, eindelijk! :crosser: )
- ontzout :D (ik wou met hem in de sneeuw spelen, maar het ging gewoon niet. Slechte/lekke banden, motor draaide niet mooi)
- nog wat kleine dingetjes

Afbeelding

(deel) beugeltjes/stuur die hangen te drogen.
Onderhoud houd niet alleen vervangen/smeren maar ook een facelift!
Dus de roestige beugeltjes worden opgeschuurd en opnieuw gespoten! Nu ziet die er al een pak frisser uit!

Afbeelding

Maar wat mijn vraag nu is.

Eerst had hij last van de hik. Draaide mooit stationair en dan viel de ontsteking precies heel even uit waardoor die precies de hik had. Als stationair toerental hoog genoeg stond dan haalde hij zichzelf erdoor.
Door bougie te vervangen blijkt dit opgelost te zijn (eerst niet, maar vandaag precies wel)

Vandaag ben ik met hem gaan rijden (gieten dat het deed, maar ik MOEST de banden uitproberen :p)
Hij draaide veel mooier dan voor het onderhoud. Maar ik heb een fout gedaan met onderhoud :oops:
De vlotterkamer wou niet loskomen, dus ik bleef maar trekken maar kwam niet los. Toen heb ik de laatste schroef los gedraaid. (van onder in de vlotterkamer naar boven) en er zat een veertje achter. Dus dit was blijkbaar een afstel schroef.
Ik heb hem proberen terug goed te zetten maar ik ben er niet zeker van. Achteraf met decaltou vlotterkamer toch los gekregen.

-Als ik nu rij hoor ik beetje naverbranding in de uitlaat (wat wel vet is, maar niet normaal bij een stock uitlaat lijkt me)
-En als ik vol gas rij dan klinkt hij als een 4-cilinder die op 3-cilinders draait. Hopelijk begrijp je het. Zo'n kloppen geluid, maar wel minder snel dan de motor zelf.
-topsnelheid is wat lager schat ik, maarja heb er eigenlijk nooit mee op de weg gereden het fietstellertje is leeg...

Zijn die quads misschien gekend voor het een of andere?

P.s. Dat ding heeft ZOVEEL grip met baanbanden! Echt ongeloofelijk! En dat in de regen!
De bandenboer had er 0.8kg op gezet, maar hij zelf dat het miss wat veel was. En het is ook teveel.
Hij springt alle kanten uit en hij gebruikt niet het volledige loopoppervlak.
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: Yamaha Breezer

Bericht door cyclonedriver »

luchtfilter moet WEL geolied worden ! Ook al rij je enkel op de baan.
De carbu van een breeze is het zwakke punt. Krijg je nooit goed afgesteld. Ik begrijp niet goed je uitleg over die vlotterkamer.
Controleer de kleur van de bougie, nadat je er minstens 10 km volgas mee gereden hebt.
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Ik wou de vlotterkamer afnemen. (om aan de sproeier te kunnen)
Maar die wou maar niet lossen. En ik had alle schroeven los gedraaid behalve 1 schroef.
En omdat de vlotterkamer niet wou loskomen had ik die dan toch maar los gedraaid. En blijkbaar bleek dat een regelschroef te zijn. (maar ik weet niet om wat te regelen.) En nu vrees ik omdat ik aan die regelschroef gezetten heb dat er wat ontregeld is.
Maar ik weet niet wat...
Gebruikersavatar
hardcorechaam
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1110
Lid geworden op: za 04 apr, 2009 18:52
Locatie: Chaam
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door hardcorechaam »

maak is een foto van je carbu. dan weten de meesten hier het wel :)
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Gemonteerd zie je het schroefje niet zitten hoor.
En als ik de kappen/benzinebak moet demoteren voor een foto is er ook wat over.

Maar ik zal mijn best doen :D
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: Yamaha Breezer

Bericht door mx jake »

je zal de feulschroef wel bedoelen
die is om je CO af te stellen
never drive faster then your angel can fly
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Op wat heeft dat nog invloed behalve je co? Je mengsel?
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: Yamaha Breezer

Bericht door mx jake »

je CO meet je in de uitlaat
meer of minder CO, kan je met dat schroefje stellen
dus dat veranderd idd iets aan je mengsel
never drive faster then your angel can fly
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Dat verklaart de naverbranding in de uitlaat (zo'n vet geluid :crosser: )

De motor draait nu redelijk goed vind ik, alleen dat geluid nog zoeken op topsnelheid.
Eens kijken of ik de kettings ofzo niet moet aanpassen.
Moet je onderhoud doen om die variomatic?
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Om even op die variomatic terug te komen.

Blijkbaar heeft dat dus een V-riem versnellingsbak. Maar heeft iemand enig idee hoe zo'n koppeling werkt?
En hoeveel olie erin moet?

Heeft iemand een link voor het instructieboekje van de Breeze?
Grollie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 mar, 2010 22:32

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Grollie »

:D :quad: Hallo ik heb een werplaats boekje
en een manuel alleen is alles in het engels
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Staat daar iets in van de versnellingsbak ofzo?
Want de Breezer schokt fel als hij vertrekt. Dus ik denk aan de koppeling of aan te weinig versnellingsbak olie.
Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren. :?
Grollie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 mar, 2010 22:32

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Grollie »

Alles staat er in en elk onderdeeltje en de codes van de onderdelen
als je ze wilt bestellen.
Schema`s en overzichten alles met foto`s en plaatjes erbij.
Het is alleen in een pdf bestand.
Maar echt heel uitgebreid
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Ik heb een werkboekhandleiding vastgekregen van een forumlid!
Coole mensen zitten hier zeg! :crosser:

Ik heb gevonden wrsch wat het geluid is als ik ongeveer op topsnelheid ben!
Mijn ketting!

Mijn voorste tandwiel is zover weg, dat mijn ketting "springt".
Dus nieuw tandwielenset+ketting. En dan hoop ik dat de kosten even stoppen hoor.

En de hik is volledig voorbij! Ineens.
Komt het door het warme weer, of zat er water waar er geen water moet zitten, maar hij draait nu gelijk een klokske :applaus:

En de remmen gaan merkelijk beter als je uit het water blijft ermee :oops:
Kefke
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:00
Locatie: Tongeren(België)
Contacteer:

Re: Yamaha Breezer

Bericht door Kefke »

Nog eens een update:

Nu het zomer is draait hij al veel beter.
Maar nu had ik problemen met de afstelling.

Elke keer als ik mijn gas los liet, hoorde ik hem naploffen (naverbranding)

In het begin was het cool, :)
toen werd het nog feller en was het natuurlijk NOG cooler :D
vervolgens werd het wel heel erg fel en begon ik me zorgen te maken... :shock:

... en toen brak de uitlaat 15cm van het blok af. :roll:
De uitlaat zit nog ineen, maar je ziet dat hij open gebarsten is aan de bocht.

Dus na de examens de uitlaat afpakken en proberen terug te lassen.
En een nieuw tandwielsetje bestellen, want die is ook aan zijn eind.
Plaats reactie