Ja, dat is rechtmatig. En het zelfde kan gelden voor verbreden, andere bandenmaat, etc.Delriva schreef:Na het horen van dit verhaal vraag ik mij dan eigenlijk af of het rechtmatig
is dat men een bekeuring krijgt voor het verlagen van de quad?
De achterliggende gedachte is dat je quad een goedkeurig heeft gekregen om op de weg toegelaten te mogen worden. Nu hoeft niet iedere quad gekeurd te worden natuurlijk, dat heeft de fabrikant eenmalig laten doen. Op dat model heeft hij dan een typegoedkeuring gekregen, omdat het voldoet aan alle wettelijke eisen.
Jouw quad mag zonder keuring te weg op omdat je bij je quad een certificaat hebt wat verklaart dat hij gelijk is aan dat ene model wat goedgekeurd is, dat is het gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity. Op het moment dat je hem gaat verlagen dan is hij niet meer conform of gelijk aan het model waar typegoedkeuring voor is, dus mag je er niet mee de weg op tenzij je naar de RDW gaat om een goedkeuring te krijgen.
Of je het leuk vindt of niet, dat is dus de achterliggende gedachte.
Ik weet niet hoe het precies zit met een andere uitlaat die een E-keur moet hebben, en verlichting en dergelijke. Je mag dus tot op zekere hoogte aanpassingen doen, maar hoe dat dit werkt weet ik niet precies.