motorblok overzetten.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Jsprglk
Toeschouwer
Toeschouwer

motorblok overzetten.

Bericht door Jsprglk »

Goedendag.

Om te beginnen ben ik nog geen quad rijder.
Ik ben 19 jaar en nog onervaren in de techniekwereld.
Ik ben bezig met mijn autorijbewijs en zat al verder te kijken voor motorrijbewijs maar heb ik even geen zin in.(KW gezeur)

Nu zat ik te kijken voor tweedehands quad op internet.
Nou weet ik dat er veel chineze troep op internet verkocht word.

Ik zit met het idee een Bashan Quad aan te schaffen en hier een Honda Motor blok in over te plaatsen.
Maar nou vraag ik me af is dat motorisch of ook frame/wielen/tandwielen/ketting?

Mijn vraag is ook, kan dit? (Is een blok van een quad gewoon een (cross)motor - motorblok?)
(Of ik krijg ik problemen met de ophanging?)

Groet Jasper.
Mark_T
Quadrunner
Quadrunner

Re: motorblok overzetten.

Bericht door Mark_T »

Sorry dit is niet om je af te vallen, maar als je zulke vragen gaat stellen over alleen al het blok en de tandwielen, dan zou ik er heeeel ver vanaf blijven en lekker een quad kopen met het motorblok dat je wilt hebben.
Raptor 660 SM
Jsprglk
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Jsprglk »

Mijn vragen zijn dus.

- Zijn Chineze Quads alleen motorisch minder. Of ook rijwielgedeelte?
- Is een motorblok in een quad hetzelfde als een motor- motorblok?
(zoja,)
- Kan er dan bijvoorbeeld een Honda motorblok in een bijvoorbeeld Bashan overgeplaatst worden?

Als het echt zoveel moeite is dan blijf ik er zover mogenlijk vanaf.

Mijn plan was zodra ik een quad heb aangeschaft. (aangezien de meeste chineze quads met 200cc rond 85 halen.)
Een 400 cc blok in over te zetten.

Om de snelheid tot 100-120 op te kunnen hogen, om met het verkeer mee te kunnen gaan op de snelweg.) En niet voor verrassingen te staan bij problemen die chineze quads snel met zich meebrengen.
Jsprglk
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Jsprglk »

En nee ik trek het me niet persoonlijk aan.
Ik ben gewoon nog erg o ervaren qua techniek.
Daarom vraag ik ook veel.

maar vraag me af of het een haalbaar project is.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

Het kwaliteitsverschil zit niet alleen in het blok, maar ook in de rest van de quad. Dus met een ander blok heb je niet ineens een degelijke en betrouwbare quad.

Maar als je geen ervaring hebt met techniek dan is het plaatsen van een ander blok gewoon geen optie. Daar komt ontzettend veel bij kijken namelijk, je moet het frame en ophangpunten aanpassen, koeling, kabels, electronica, etc. Zelfs voor iemand die wel ervaring heeft met sleutelen is dat een hele klus.

Maar heb je een bepaald budget in gedachten?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Pieteragmcatbrier
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Pieteragmcatbrier »

Het blok van een bashan is eigenlijk het beste onderdeel van de quad, ik heb zelf een bashan maar ik zou daar echt niet met 120 km over de snelweg mee durven rijden. voordat dit mogenlijk is moet je echt heel de quad aanpakken, te beginnen met het verlagen van de quad en goede wegbanden. daarnaast heb je bij een bashan last van een negatieve caster, dit zorgt ervoor dat als je over een hobbel of door een kuil rijdt alle kanten op vliegt behalve de goede. Dus je moet ook de A armen van de voorwielen aanpassen of de achterkant van de quad extreem verlagen. Dan heb je ook nog dat de remmen niet op die snelheid berekend zijn dus ook die moeten vervangen worden. Dan moet je het blok nog inbouwen, daar komt wellicht nog flink wat laswerk aan te pas omdat het blok er niet in past. al met al een hele hoop werk.
Mark_T
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Mark_T »

Pieteragmcatbrier schreef:Het blok van een bashan is eigenlijk het beste onderdeel van de quad, ik heb zelf een bashan maar ik zou daar echt niet met 120 km over de snelweg mee durven rijden. voordat dit mogenlijk is moet je echt heel de quad aanpakken, te beginnen met het verlagen van de quad en goede wegbanden. daarnaast heb je bij een bashan last van een negatieve caster, dit zorgt ervoor dat als je over een hobbel of door een kuil rijdt alle kanten op vliegt behalve de goede. Dus je moet ook de A armen van de voorwielen aanpassen of de achterkant van de quad extreem verlagen. Dan heb je ook nog dat de remmen niet op die snelheid berekend zijn dus ook die moeten vervangen worden. Dan moet je het blok nog inbouwen, daar komt wellicht nog flink wat laswerk aan te pas omdat het blok er niet in past. al met al een hele hoop werk.
Op zich zou het motorblok denk ik wel passen, want ik kan nog herrineren van de tijd dat ik mijn AGM 250 had, dat je best veel ruimte over had in het frame. In vergelijking met de Raptor 660 die ik nu heb.

Maar zoals Pieter al zegt. Hij is er zoiezo niet op berekend. Met 250cc trilde echt alles van me quad af. Het begon bij de kentekenplaat houder, tot het verliezen van de stuurslot unit, tot het afbreken van de motorsteun. Echt koekblikkenijzer.
Raptor 660 SM
cor
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cor »

moby dirk had er een met een kawa 635 blok daar brak met enige regelmaat wat van af
gelukkig goed afgelopen maar is toch een raar gezicht als het achterwiel voorbij komt
maar denk dat dit ook met merk spul kan gebeuren alleen minder snel
hardcorechaam
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door hardcorechaam »

robbert rijdt nog steeds met zijn bashan kawasaki 636.
ik ben nou ook met een project bezig, een gsx750f in een shineray xy300ste (ook chinees).
jep
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door jep »

Weet je wat ik nou zo jammer vind, dat er steeds meer onveilige quads worden gebouwd
Eerdaags gaat er wat mis en alle quad rijders die hun hobby serieus nemen moeten daar dan onder lijden
Als je plannen hebt iets te bouwen kijk dan naar b.v r1aptor of mobydirk enz qualiteit nemen en degelijk bouwen
Robert is volgens mij ook bezig over te stappen naar een yamaha 660 dus stapt ook van de b merken af
Kijk met een yamaha of kawa of susuki kan ook wat gebeuren maar het matariaal is degelijk
Dus als je wat wilt lees hun topic eens ff door en kijk hoe ze het hebben gedaan en vraag maar eens wat zoiets kost,ik denk dat je afhaakt
yamaha of toch een can-am
Robashan
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Robashan »

vergeet ook niet de remmen die daar niet op berekend zijn.
Tevens is het dan ook niet meer legaal om de weg op te gaan, hij zal herkeurd moeten worden wat nog duurder uitkomt.
nijsluc
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door nijsluc »

@ topicstarter

heb je al eens 120 gereden met een quad ?

:crosser:
Kymco MXU 250
Barossa 250 Silverhawk
Raptor 660
Can-Am outlander 800 xt
Jsprglk
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Jsprglk »

tegen de 100 wel. maar harder kon hij niet. (yamaha raptor zonder kenteken)
veel vermogen maar geen weg toelating en dat is jou juist wat ik zoek.

Dus nee 120 niet. misschien is dit ook niet het verstandigste om te doen als ik allemaal hoor.
tuurlijk ken ik de gevaren rondom de wegligging. (uitwijken, kantelen.)
FLIPmode
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door FLIPmode »

Mss proberen van ergens een degelijk A-merk op de kop te tikken met kapotte blok of zo, of beginnen met een warior of blaster op kenteken en eerst te wennen aan weggedrag en pas daarna aanpassingen te doen(voor hetzelfde geld vind je er na een week al niets meer aan en wil je hem verkopen wat orgineel beetje gemakkelijker gaat :idea: )
:bier:
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Plaats reactie