Rammel onder load
Teunie,
Vrij simpel , kijk eens als je beschermingsplaatje aan je uitlaat ( tegen de motor ) wel vast zit....
Dit is meestal 99 % de oorzaak bij metaal rammel geluisen in hoge toeren ...
En don't worry , ik zal je eens op de mijne laten rijden de volgende keer zodat je een gedacht hebt van wat normaal gerammel is ...
En anders kom je eens op een avond langs , dan kijken we er samen eens naar
Vrij simpel , kijk eens als je beschermingsplaatje aan je uitlaat ( tegen de motor ) wel vast zit....
Dit is meestal 99 % de oorzaak bij metaal rammel geluisen in hoge toeren ...
En don't worry , ik zal je eens op de mijne laten rijden de volgende keer zodat je een gedacht hebt van wat normaal gerammel is ...
En anders kom je eens op een avond langs , dan kijken we er samen eens naar
In hoge toeren loopt ie juist goed, het is enkel van wisselingen van half naar vol gas onder belasting.B@ckBone schreef:Teunie,
Dit is meestal 99 % de oorzaak bij metaal rammel geluisen in hoge toeren ...
Zal toch het plaatje checken bij de uitlaat.
Maar dit geluid was er in het begin niet, is ontstaan na onze Ardennenrit. (na circa 180km)
O en bedankt voor het aanbod, zal dat nog wel eens doen in de vakantie ofzo.
Er moet in ieder geval nog een nieuwe pakking onder het kleppendeksel want hij lekt nu olie daar en dat kan niet zo horen...
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
detonatie kan toch door een verkeerde (te arme) jetting worden veroorzaakt !!!!
een te kleine sproeier geeft te weing brandstof ten opzichte van de aangezogen lucht door waardoor het grootstse gedeelte van de verbranding voor of tijdens TDC (Top dead center) oftewel zuiger in top is, waardoor je zuiger te vroeg piekdruk krijgt (=DETONATIE)gevolg is dat de zuiger zeer heet wordt en gaat verbranden, ik heb hier nog wel een zuigertje staan met een gat zo groot dat er een bougie door heen kan.
big end en top lager slijten als een "jekko" en cylinder wand wordt er niet beter van, met een beetje pech wordt ie vernield.
te laag octaan gehalte of een te vroege onsteking geeft zelfde effect;
(hoe hoger het oktaangehalte, hoe hoger de toelaatbare compressie)
kortom als je een te laag oktaangehalte rijdt, begint de verbranding al vrij snel en kan er weer detonatie onstaan.
detonatie geeft een ratelend ping geluid bij hogere toeren onder belasting.
kijk naar de bougie:
-porcelein bruin of donker bruin, gelukkig dat is goed !
- is het porcelein wit dan zijn er problemen maar misschien nog op tijd !
-zit er zilverkleurig materiaal aan , nou dan is dat je zuiger ! te laat !
-is ie goed van kleur kijk dan naar de bovenkant van de centerelectrode
zitten er hele kleine zilveren balletjes op; ook fout!
dit is een komplexe materie en ik hoop voor je dat het een los onderdeel aan de buitenkant van je quad is.
laat maar weten wat je ondekt en rij voorlopig maar op 98 octaan
ik las net dat het van half naar volgas is, probeer eens je gasnaald van de carburateur een clipje hoger te zetten, hierdoor geeft ie net wat meer benzine op dat moment.
mark
een te kleine sproeier geeft te weing brandstof ten opzichte van de aangezogen lucht door waardoor het grootstse gedeelte van de verbranding voor of tijdens TDC (Top dead center) oftewel zuiger in top is, waardoor je zuiger te vroeg piekdruk krijgt (=DETONATIE)gevolg is dat de zuiger zeer heet wordt en gaat verbranden, ik heb hier nog wel een zuigertje staan met een gat zo groot dat er een bougie door heen kan.
big end en top lager slijten als een "jekko" en cylinder wand wordt er niet beter van, met een beetje pech wordt ie vernield.
te laag octaan gehalte of een te vroege onsteking geeft zelfde effect;
(hoe hoger het oktaangehalte, hoe hoger de toelaatbare compressie)
kortom als je een te laag oktaangehalte rijdt, begint de verbranding al vrij snel en kan er weer detonatie onstaan.
detonatie geeft een ratelend ping geluid bij hogere toeren onder belasting.
kijk naar de bougie:
-porcelein bruin of donker bruin, gelukkig dat is goed !
- is het porcelein wit dan zijn er problemen maar misschien nog op tijd !
-zit er zilverkleurig materiaal aan , nou dan is dat je zuiger ! te laat !
-is ie goed van kleur kijk dan naar de bovenkant van de centerelectrode
zitten er hele kleine zilveren balletjes op; ook fout!
dit is een komplexe materie en ik hoop voor je dat het een los onderdeel aan de buitenkant van je quad is.
laat maar weten wat je ondekt en rij voorlopig maar op 98 octaan
ik las net dat het van half naar volgas is, probeer eens je gasnaald van de carburateur een clipje hoger te zetten, hierdoor geeft ie net wat meer benzine op dat moment.
mark
Nope nog geen tijd gehad...
Maar als ik volgas geef dan verandert het toerental nog niet direct maar hoor ik wel het vreemde geluid al.
Maar hij loopt verder gewoon goed, dus ik niet meer volgen kunnen.
Maar als ik volgas geef dan verandert het toerental nog niet direct maar hoor ik wel het vreemde geluid al.
Maar hij loopt verder gewoon goed, dus ik niet meer volgen kunnen.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Kan het inderdaad ook nog zijn, Teunie. Ik dat 'probleem' ook: een van de kettinggeleiders rolt bij mij tegen een lasje aan en veroorzaakt een ratel.
Laatst gewijzigd door Daan op vr 04 jul, 2003 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
-
- Quadrider
- Berichten: 303
- Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 21:47
- Locatie: noord Brabant Nederland
Alles over motor storingen (2 & 4-takt ) en de mogelijke oorzaken daarvan. (ook rammeltjes in de motor )
http://home.planet.nl/~ekartmvd/16_motorstoring.htm
Jan
http://home.planet.nl/~ekartmvd/16_motorstoring.htm
Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !
Rijd Quad,of blijf bij je schat !