hoe werkt een variateur(voor stephan;-)
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
hoe werkt een variateur(voor stephan;-)
Zo dit is dus een schematische tekening van een variateur. van de voor of achterzijde bekeken Ziet er een beetje vreemd uit met de kleurtjes maar das makkelijker om de verschillende onderdelen aan te duiden.
Zwart is je krukas
Paars is de vsnaar
Rood zijn de rolletjes die je dus evt kan vervangen voor rolletjes van een ander gewicht. Deze zien er in het echt heel anders uit en het zijn er in het echt ook zes Maar nogmaals dit is schematisch alleen om een voorstelling te maken van hoe het werkt.
de rest zijn een soort schotels met een gat er in die over de krukas(zwart) worden geschoven.
Als je gas geeft gaat je krukas draaien
De Vario gaat dus in zijn geheel draaien(in de tekening dus naar je toe of van je af).In de tekening zit zit de v snaar op ontspannen toestand dus zonder toeren.de v snaar is nu in het midden van de as en draait maar een klein stukje als de variateur een keer rond gaat. Maar zodra hij dus harder gaat draaien gaat de middelpunt vlierende kracht op de gewichtjes werken waardoor die naar buiten worden gedrukt(geslingerd als het ware). En nu komt de truuk: de groene schijf zit los en kan heen en weer schuiven over de as dus die word door de druk van de gewichtjes richting de gele schijf gedrukt. Hierdoor komt de v snaar onder druk. Maar door de vorm van de schijven(groen en geel)schuift hij naar buiten waardoor de snaar veel verder draait bij een omwenteling je hebt dus een zwaarder of langer verzet je schakelt dus op maar dan traploos.
De snaar drijft vervolgens een slipkoppeling aan dat is niet de vario de slipkoppeling is een soort remtrommel met daarin drie traanvormige remblokken die met veren bij elkaar worden gehouden. Door gas te geven gaan die drie blokken dus ronddraaien en worden door het middelpunt vlierende kracht naarbuiten gedrukt(geslingerd als het ware) tot de veren ze niet meer bij elkaar kunnen houden en dus rekken de veren iets uit waardoor de remblokken tegen de trommel worden gedrukt. De trommel gaat dan dus mee draaien en op deze trommel zit dan een vertanding of zoals bij veel quads een tandwiel die dan weer een ketting aandrijft.
Dit systeem werkt perfect omdat als je bijvoorbeeld tegen een helling oprijd je motor minder toeren kan maken maar dan werkt de middelpunt vlierende kracht ook minder en zullen de gewichtjes iets terug zakken en de snaar dus iets meer ruimte krijgen tussen de groene en gele schijf waardoor hij op een korter en dus lichter verzet zit terugschakelt dus eigenlijk. Dit alles moet alleen wel afgesteld worden naar het vermogen van je motor zodat hij altijd bij de juiste toerentallen op het juiste verzet zit. Dit kan dus door rolletjes van een bepaald gewicht te nemen. Hoe zwaarder de rolletjes hoe moeilijker de motor op toeren komt omdat de vario ook dienst doet als vliegwiel. Maar zwaardere rolletjes reageren ook later op de middelpunt vlierende kracht. Een aanpassing in het motervermogen op een scooter heeft meestal het meeste bereik in het hogere toerental vandaar dat het dan meestal raadzaam is lichtere rolletjes te monteren maar ook weer niet te licht omdat je moter dan weer te makkelijk toeren maakt en voorbij het toerental gaat waar het maximaal vermogen word behaald je scooter trekt dan niet maximaal op. En de rolletjes zijn te licht om de groene en blauwe schijf uit elkaar te drukken
Het is dan of je volgas in zijn eerste versnelling rijd. Precieze afstelling is hier dus erg belangrijk.
Bij een rigoreuze verandering in het motervermogen(vooral bij scooters van toepassing aangezien hier de curve door 70 cc ed echt heeeel anders kan worden) moet je ook de veren van de koppeling aanpassen zodat deze de buitenste trommel pas laten meedraaien bij voldoende vermogen en niet bij een te laag toerental.
Zo ik hoop dat het duidelijk is en zo niet vraag maar raak ik heb het echt op sesamstraat niveau proberen te vertellen maar dat valt niet mee in zon lang verhaal
Laatst gewijzigd door Rik350 op vr 02 jul, 2004 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
speciaal voor jou ik had al een paar keer eerder de vario uit willen leggen ook een keer voor wilko geloof ik. Tis alleen zon lang verhaal wat iets beter uitkomt met tekeningetje heb nu dus even alles eropgezet.TiM. schreef:rik350 is da voor mij bedoelt of wa
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
-
- Quadrider
- Berichten: 421
- Lid geworden op: di 24 feb, 2004 13:21
- Locatie: De Kust (België)
- Contacteer:
Het lijkt mij een zeer interessante tekst, maar voor mij is het chinees, want ik snap de ballen van mechaniek en dergelijk van een quad
Mijn quad en aanhangwagen staat te koop op http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
Leer je vanzelf gewoon beginnen met simpel onderhoud zelf te doen. En veel lezen. Hoe een vario werkt heb ik ook uit een boekje en daarna zelf uit elkaar gehaald dan snap je het pas echt. En wat uit elkaar kan kan ook weer in elkaar als je maar wel alles netjes sorteert zodat je weet wat waar terug moet.
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"