Levensbelangrijke tip voor YFZ rijders.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
craptor
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door craptor »

wat zitten we nou te zeuren ik moet em om de tien uur vervangen :wink:
Dutchy

Bericht door Dutchy »

Maar als recraetie rijder moet je hem dan ook zo snel vervangen bij de YFZ? Of is dit alleen in wedstrijd verband?
Frank MB
Quad Master
Quad Master

Bericht door Frank MB »

altijd om de 20 uur vervangen. Ik heb een crossmotor, vergelijkbaar blok en daar maakt het niet uit of je nou alleen rustig rijdt of hard aan het gas hangt, na 20 uur zijn die zuigers gewoon op.
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

Is echt niet nodig.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Opmeten en vervangen indien nodig. Na het probleem met mijn motor heeft een vriend van mij de zijne open gelegd (ook in september 2003 gekocht, zandseizoen gereden in Frankrijk tot Le Touquet en veel trainingen gedaan, daarna niet meer mee gereden, wegens ziekte) en opgemeten. Hier zijn de resultaten :

zuiger.
tolerantie: 94,945 / 94,960
gemeten: 94.950

cilinder.
tolerantie: weet ik nog niet
gemeten: 95,020 op 3 hoogtes gemeten, en op ovaliteit gecontroleerd.

zuigerveer boven:
tolerantie: 0.20 / 0.30
limit: 0.50
gemeten: 0.45

zuigerveer midden:
tolerantie: 0.35 / 0.50
limit: 0.85
gemeten: 0.60

zijdelingse speling drijfstang
tolerantie: 0.15 / 0.45
limit: 0.50
gemeten: 0.30

Conclusie na 6 maand rijden : de zuigerveren (segmenten) zitten over de tolerantie en moeten zeker vervangen worden. Gevolg van de slappe veren is dat ie meer olie verbruikt en compressie verliest (en dus power). Echte risico's op schade is er nog niet doordat de piston nog binnen de tolerantie zit. Als je dit echter gaat extrapoleren naar 9 maand rijden, zou de veren wel aan vervanging toe zijn.

Dus zal de reden van mijn gebroken piston waarschijnlijk toch slijtage geweest zijn. Als je onder de tolerantie komt met de piston gaat die kantelen en zet zich vast in de cilinderwand en trekt kapot met het gekende resultaat.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

ronnieb schreef:Is echt niet nodig.
Ronnieb, de metingen hierboven geven je dus ongelijk !
Lewis
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Lewis »

al bij al, een zure appel om in te bijten voor de gewone hobby rijder !
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Idd een zure appel, maar mits tijdige controle valt het nog mee, enkel bij nalatig nazicht kan het een dure zaak worden.

Wat betreft die zuigerveren zou ik me weinig zorgen maken. Iedere motor heeft dat. Je moet eens met een Raptor van een goed half jaar oud tegen een nieuwe rijden (beiden standaard natuurlijk) en ik kan je garanderen dat je de nieuwe niet zal volgen. Je verliest compressie via de segmenten en dus ook verlies je power.

Heden worden motoren gemaakt die als maar meer power moeten geven met minder cc's. Hiervoor worden alsmaar lichtere materialen gebruikt. Dit moet zich ergens gaan manifesteren.

Ik ben wel benieuwd naar hoe de gemeten waarden zouden zijn bij een Z400. Die heeft een min of meer identieke bouw van motor, qua grootte en dergelijke. Heeft ook een nickasil cilinder. Vraag me af hoe het daar zou zitten. Het zou mij sterk verwonderen dat een Z400 minder vlug zou slijten dan een YFZ. Stammen beiden ook af van een crosser waar het vervangen van een piston de normaalste zaak van de wereld is.

We zijn in het verleden verwend geweest met onverslijtbare quad, type Kodiak en Warrior waar je jaren mee kon rijden zonder sleutel op te zetten. Weet zelfs iemand die 20 km met een Warrior heeft gereden nadat hij vergeten had olie op te doen na onderhoud, no problem ! Nu willen we echter allemaal meer power uit evenveel cc's en stilaan moeten we de gevolgen hiervan dragen...
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

I know many VERY SERIOUS racers. top pros that have well over 100 and some 200 hours on there quad without replacing the piston. No matter what your status is there is no reason you should have to replace it every 10-20hrs!!!!! Maybe new rings every 100 hours you should be fine!!!!
unless you don't run an air filter at all. that might change things a bit
En dan ligt het ook nog aan de mods die je gedaan(k&n filter) hebt en of je een wedstrijd rijder bent.
De snelste manier om dit te checken is een compressie test te doen, dat is een simpele manier om alles te checken, in plaats van alles open te gooien.
De grootste boosdoener is de K&N filter deze laat teveel zooi door, ook met outerwear, dan ook nog meer toeren maken (andere cdi).
Dus je kunt wel iedereen bang gaan maken NO LIMIT YFZ,maar met jou mods zal de levensduur inderdaad verkort worden, maar dat betekend niet dat wij ook maar gelijk om de 20 uur een zuiger moeten vervangen.
Ik hoop hiermee alle potentiële en al bezittende YFZ450 rijders wat gerust heb gesteld.
GEWOON DE COMPRESSIE AF EN TOE METEN.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

Ronnieb, ik wil niemand bang maken, en ter verduidelijking, de waarden zijn gemeten op een YFZ waarmee 6 maand is gereden met quasi geen mods, enkel GYTR MOUSSE filter en GYTR titanium uitlaat. Dit zijn geen waarden van mijn quad !!!
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Toch wel vreemd dan dat heel veel anderen er geen last van hebben :roll:
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

Ook niet onbelangrijk, hoe zuinig ga je met je spullen om:
Netjes warm laten lopen.
Regelmatig luchtfilter schoonmaken.
Regelmatig olie verversen.
Ketting spannen.
Dat soort dingen verlengt de levensduur van de quad.
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Bartie »

No Limit YFZ schreef:
Ik ben wel benieuwd naar hoe de gemeten waarden zouden zijn bij een Z400. Die heeft een min of meer identieke bouw van motor, qua grootte en dergelijke. Heeft ook een nickasil cilinder. Vraag me af hoe het daar zou zitten. Het zou mij sterk verwonderen dat een Z400 minder vlug zou slijten dan een YFZ. Stammen beiden ook af van een crosser waar het vervangen van een piston de normaalste zaak van de wereld is.
Daar maak ik mij totaal geen zorgen over.

Ik kom uit de enduro wereld en voor dat ik mij een quad ging kopen dacht ik eraan om een DRZ-400 te kopen. Heb dus wat speurwerk verricht eerst.

De Z stamt niet af van een crosser zoals de yamaha

De motor van de Z-400 komt uit de DRZ-400s is een enduro.

Ik weet vele DRZ-400E rijden,zelf in Supermotard uitvoering.

De Drz-400e heeft dus nog meer pk als DRZ-400S

Je moet maar eens op noppenfourm vragen naar een enduro die zeker en vast geen problemen gaat hebben. Ze gaan er maar een paar kunnen noemen. éen ervan is de DRZ-400E.

Als je dan naar KTM,Husqvarna,Yamaha en andere kijkt deze stammen allemaaf af uit crossers en deze hebben veel meer onderhoud nodig.

Daar verschieten ze niet als je om de zoveel uur je zuiger moet vervangen hoor.

Ik citeer

Ik rij al sinds begin 2001 met een DRZ. Bevalt heel goed.Een pluspunt is zeker zijn betrouwbaarheid. Oliewisselen en luchtfiltertje steken is het enige wat ik tot nu toe heb moeten doen. En naar ik hoor bij ons in de club is dit geen alleenstaand geval.Misschien niet de meest competitieve machine. Maar wat koop je daarvoor als je langs de kant staat

Lees dan eens de werkplaats je zou schrik hebben om dan iets anders te kopen.

Raptor stamt trouwens ook uit enduro blok

Kijk ook naar onderstaande topics

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... ght=drz400

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... ght=drz400
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
ronnieb
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door ronnieb »

Ronnieb, ik wil niemand bang maken, en ter verduidelijking, de waarden zijn gemeten op een YFZ waarmee 6 maand is gereden met quasi geen mods, enkel GYTR MOUSSE filter en GYTR titanium uitlaat. Dit zijn geen waarden van mijn quad !!!
Die 450 is toch niet in elkaar gelopen??????????????????/
Dus dan zijn we er toch!!!!!!!
Na 6 maanden racen zijn alle drie de veren binnen de limiet !!!!!!
Dat vind ik een hele nette waarde vergeleken met de crossers.
Dus houd nu eens op met dat gezeik ja!!!
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Contacteer:

DR400 is idd betrouwbaarder dan de Yamaha, moet ik eerlijk toegeven, maar is natuurlijk ook iets lichter gebouwd en met minder pk's dan de 450. Zoals ik al zei wordt steeds verder gegaan met meer pk uit minder cc en dit geeft mindere betrouwbaarheid tot gevolg (vraag maar aan Smets met de Suzuki 450 :? )

Trouwens, de Raptor stamt niet uit een enduro maar uit een allroader, namelijk de Tenere 660. http://private.addcom.de/stepnet/xtz.htm

Het verschil tussen enduro en crosser is trouwens minimaal, toch wat betreft de Yamaha. Ik heb beide blokken open gezien vorige week en het voornaamste verschil zit hem in de tandwielverhouding.

WR450 heeft 5bak met eindverhouding 0.840
YZ450F heeft 4bak met eindverhouding 1.050
YZF450 heeft 5bak met eindverhouding 1.050

Dus de WR (enduro) gaat een 20 % meer topsnelheid hebben. Daarom bouwt VLS ook de WR in voor supermotard, dit geeft gemakkelijk een top van 150-160 km/u
Plaats reactie