Hallo,
ik ben in bezit van een yamaha kodiak 450.
Enkele weken terug ging deze zeker nog tegen de 70km/h en had voldoende trekkracht.
Nu trekt de quad traag op en gaat max 40km/h.
Ik weet echt niet wat het probleem is. De ontsteking werkt nog goed ( bougiekop is wel zeer zwart ).
Wie weet hier raad mee?
yamakodiak450 schreef:De luchtfilter is proper.
Is het de riem aan de rechterkant van het blok?
Zo ja, heeft iemand een truc om te zien of die riem slipt?
Dat hoor je wel, dan gaat het toerental van de motor wel omhoog maar ga je niet sneller meer rijden.
Ik hoor niet dat de riem slipt.
Kan volgens mij niet want in veldvitesse rijdt de quad nog even rap als een tijdje geleden.
Misschien eens de carburator uitkuisen, de quad stond 2 jaar stil.
Hopelijk is dit het probleem.
Carburator is zeer proper. Wel is er een schof aan de kant van de luchtfilter die ik niet kan verschuiven.
Het is niet dat van het gas en ik denk ook niet dat het voor de shock is.
Kan iemand mij zeggen waarvoor dat dat schof daar zit?
Tussenstand van zaken:
Yamaha Kodiak 450
Bouwjaar 2003
7604 km
Probleem: in de vitesse om op baan te rijden gaat de quad maar 40km/h. Enkele weken geleden was dit nog 65-70 km/h. Dan had hij ook veel meer trekkracht.
Voor de rest is de quad in uitstekende staat. Motor draait goed. Alles van de elektriciteit werkt. Ook 2x4, 4x4 werkt nog. De diff lock werkt ook nog.
Heeft groot onderhoud gehad 2 jaar geleden, staat sindsdien stil.
Heeft nieuwe bougie en batterij. Luchtfilter en carburator zijn zeer proper.
Heeft bij achteruit rijden veel trekkracht ( zoals in het vooruit rijdn enkele weken geleden) => dus er is geen probleem met de compressie.
De brandstof toevoer werkt ook nog. Mengsel is zelfs zeer rijk => bougiekop is zwart.
Luchttoevoer is ook in orde want luchtfilter is schoon.
Carburator is niet verstopt.
Ontsteking werkt ook nog prima.
Motor draait mooi, geen rare geluiden, rijdt in veldvitesse zoals altijd. (Houd bij het achteruitrijden wel een beetje in.)
De riem slipt niet. Kon bij omhoog rijden draaiden de wielen door (burnout). In veldvitesse rijdt deze nog altijd even rap.
Bij het schakelen van H (baanvitesse) naar L(veldvitesse) dan zie je duidelijk dat er een ander tandwiel wordt genomen.
Mogelijk pijnpunt:
=> vario:
Als de motor draait dat zit de riem zeer laag bij het voorste V-schijf (2 halve V-schijven).
Als ik in neutraal vol gas geef dan komt de riem op de max hoogte.
Maar in baanvitesse komt de riem maar tot in de helft,is dit normaal of niet? ( foto's om te verduidelijken volgen nog)
ALs iemand zeker weet dat dit het probleem is geleive dit te zeggen.
Want ik ken niets van vario's.
=> De schakelbak:
Misschien is er een tandwiel dat niet ingrijpt. Of iets dat kapot is. Ik weet het echt niet.
=> Carburator:
Er zit een schof in aan de kant van de luchtfilter. Dit schof gaat niet op een neer bij hoger of lager toerental.
Iemand die weet waarvoor dit dient? Foto's volgen nog. Of misschien een te rijk mengsel?...
ALs iemand dit leest en denkt dat hij/zij het misschien wel weet geleive dat hier te posten.
Ik heb al aan veel mensen gevraagd wat het probleem is maar niemand weet het.
de vario kun je voor het gemakkelijk te maken vergelijken met tandwielen,
in het optrekken is de riem bij de vario laag en bij de koppeling hoog, op topsnelheid (of bv in neutraal op hoge toeren)zit de riem bij de vario hoog (vario gesloten) en bij de koppeling laag (die is dan helemaal open)