Nieuwe ketting plaatsen Raptor 700

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Raptor700extreme
Toeschouwer
Toeschouwer

Nieuwe ketting plaatsen Raptor 700

Bericht door Raptor700extreme »

Ik heb sinds kort een yamaha raptor 700, zeer tervreden over natuurlijk haha,, :D .
Ik ben bezig met een beurtje,, wel nieuwe voortandwiel en achtertanwiel opgezet.
en ik zou niet weten hoe ik me ketting eropzou krijgen?... Werd me verteld door de schroef van de achterbrug los te maken zodat dat je de ketting eropkan gooien. moer nu los gekregen en krijg ik de lange bout niet eruitgedouwd??? WEET AUB HOE DIT MOET ALVAST BEDANKT MENSEN

YAMAHA RAPTOR 700 EXTREME!
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Re: Nieuwe ketting plaatsen Raptor 700

Bericht door yamahakoppel »

ik weet niet wie u dat gezegd heeft om die lange bout los te maken maar maak deze maar rap terug vast want er is een gemakkelijkere manier :wink: de oude ketting gewoon overslijpen ( is toch voor de oud ijzer hoop ) en als je een nieuwe koopt gewoon 1 met een slotje kopen wel opletten dat als je het clipje ( speld ) plaatst dat deze met de draairichting mee zit
edit: nu las ik je bericht nog eens en nam eruit op dat je al een ketting had :oops: als deze geen slotje heeft kun je er wel zelf nog 1 tussen zetten
je slijpt de 2 pinnentje weg die buiten het plaatje steken dit door je ketting ongeveer zoals op foto te leggen ( dit is het gemakkelijks om enkel de 2pinnen te raken die je moet hebben )
Afbeelding
als deze vlak geslepen zijn tot tegen het plaatje neem je een beitel of stevige schroevendraaier en zet deze tussen het losgeslepen plaatje en de ketting en geeft er een goede slag op met een hamer zodat het plaatje los komt en je de rest allemaal kunt weg nemen
Afbeelding
(op de foto zijn de pinnen niet weggeslepen is enkel voor demonstratie)

deze methode van ketting uit elkaar doen kun je ook toepassen als de originele ketting nog op de quad ligt :wink: voor het plaatje los te kappen zorg je dat deze juist op het achter tandwiel ligt

voor het kettingspan systeem ga je als volgt te werk

de 4 inbus bouten achterkant van je brug lossen ( gewoon beetje los )
Afbeelding
dan aan de zijkant van je brug aan het tandwiel zitten 2 gaten daar je inbus sleutel of een schroevendraaier in steken en je quad vooruit duwen of als je hem opgekrikt hebt aan je wielen draaien dan zie je dat de excentrische bus de as naar voor duwt

Afbeelding
zodra deze volledig naar voor zit de nieuwe ketting plaatsen en opspannen door je quad terug achteruit te duwen let wel op dat je de ketting nog 2cm kunt oplichten anders is deze te fel gespannen

voor de inbus bouten op je brug terug vast te zetten deze volgorde aan houden
Afbeelding
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
-=(R4N3)=-
Quadrider
Quadrider

Bericht door -=(R4N3)=- »

Hmmm...betere uitleg is er niet volgens mij :afgestudeerd:

meteen klaar...opgelost :lol:

no worries 8)
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Orginele ketting heeft alleen geen "visje" (is 1 geheel). En die lange bout eruit halen is de helft van het werk dan doorslijpen etc. Daarnaast zou ik niet graag een vonkende slijptol bij me quad hebben. :wink:

- Spanning van de ketting af halen, van het achter tandwiel af laten lopen...
- bout los draaien, (met staaf) eruit meppen
- Ketting (en voorste tandwiel) los halen
- Achterbrug optillen en ketting erlangs halen.
- nieuwe ketting om je achteras hangen
- voor je achterbrug om leggen
- bout er weer in meppen
- voorste tandwiel weer monteren
- ketting om achter tandwiel zetten en spannen.

Als je die lange bout eruit haalt kun je ook gelijk zien wat de staat van die bout is mbt. smering/lagering.

Mocht je toch voor die andere manier gaan... neem dan een ketting breker ipv een slijptol, voor een €15,-
Afbeelding
No Can't Do!
Raptor700extreme
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Raptor700extreme »

Bedankt jongens voor het reageren op mijn bericht, Mijn voorkeur gaat dan wel naar de Bout er uit te meppen. Ik heb het geprobeerd toen ging wel echt moeilijk,,. maar ik ga het nog een keer proberen...Bedankt mensen!

Yamaha Raptor 700 Extreme!
Plaats reactie