Communicatie onder het rijden

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Communicatie onder het rijden

Bericht door Boncari »

Ik ben aan het kijken voor een systeem waarmee je onderling kunt praten tijdens het toeren. Ik heb de Cardo Scala Rider gezien, deze lijkt mij wel een goed systeem.
Ook heb ik losse portofoons met headset gezien en eventueel een keelmicrofoon.

Wat zijn jullie ervaringen met zulke systemen? Welk systeem heeft de beste prijs kwaliteit verhouding?
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
securitymayo
Toeschouwer
Toeschouwer

Re: Communicatie onder het rijden

Bericht door securitymayo »

Ik heb de midlandportofoons (2stuks) aangeschaft van 105 euro.
zat standaard een oortje en microfoon bij.
Met de juiste afstelling is dat prima te doen!
eerst gebruikt met quad en auto erachteraan. Degene op quad had hem dan zo ingesteld dat je niet zelf de spreeksleutel hoeft in te drukken als je spreekt.
Op beide quads geprobeert, was ook prima te doen!
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Heb ook wel is gereden met een MIDland port set. http://www.midlandradio.com/Hunting2.1QY/GXT1000VP4 Uit de US gehaald, daar mag je veel meer zend vermogen (36 mile over vlak water) hebben, de standaard oortjes vond ik niet echt geweldig. Je kan er helm headset's http://www.midlandradio.com/Two-Way-Rad ... NX9/AVP-H5 bij kopen, die zijn al een stuk beter...

Alleen met een cross helm als je beetje ut gas erop hebt ben je door het geluid en de wind niet meer te verstaan, op die
MIDland kun je dan wel weer in-ear dopjes doen, dan kun je wel horen wat een ander zegt.

Met wintersport hebben we ze een week lang gebruikt daar werkte het wel super, is alleen wel belangrijk als je porto's neemt, dat je de het fox level voldoende in kunt stellen... Of je moet het handig vinden om telkens op knopje te drukken.
Fox = dat je zonder op een knopje te drukken kunt praten,
Fox level = geluidsniveau waarop de fox hem op pakt.

Je hebt volgens mij ook van die oordopjes die gelijk als microfoon werken, de trillingen van je stem uit je oor halen dacht ik... kosten rond de 50-100 euro p/st... klinkt mooi... maar of dat werkt weet ik niet :p
No Can't Do!
securitymayo
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door securitymayo »

die wat jij liet zien heb ik dus ook.
tot nu toe wel met standaard oorsetje.
Ze zijn nu ook wel in nl op marktplaats verkrijgbaar.
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

securitymayo schreef:die wat jij liet zien heb ik dus ook.
tot nu toe wel met standaard oorsetje.
Ze zijn nu ook wel in nl op marktplaats verkrijgbaar.
Zelfs genoeg die ze nieuw aanbieden voor een redelijke prijs.

ff wat losse info. :D

Gaat overigens een accu pack (4x AAA?!) in, deze gaat bij vol gebruik (zendvergunning nodig in EU)
een 5 uur mee. Je kunt er ook 4 AA batterijen in stoppen. Die gaan een 1,5 tot 2x zo lang mee.

Standaard word die geleverd met oplader, deze is echter niet geschikt voor Europa, dus heb
je een andere trafo nodig.

De MIDland heeft 2x 3,5 mm plug aansluitingen dus het is mogelijk om een aparte microfoon van
de oordoppen aan te sluiten.

Leuke bijkomstigheid is dat je op heel veel frequenties kunt werken (ook waar je niet op mag
komen). Voordeel is dat als je langs pompstation/burgerking rijd niet het geouwehoer van het
personeel over je porto's hoord, en mocht het wel zo zijn... dan kun je je eigen signaal coderen,
zodat zei nooit jouw kunnen verstaan. :wink:

Nadeel:
- Hij is groot :p

Ik reed met standaard uitlaat zonder dB killer toen ik het bereik wilde testen, tot de 40 km/h was
ik te verstaan... daarna niet meer. (met dB killer was het wel heel stuk beter geweest). Kwam tot
4 afstand met volle zend vermogen... de zender stond in een woonwijk in zijn achtertuin, en ik
hemelsbreed 4 km afstand in een polder, met nog nog een ander dorp ertussen. :D
No Can't Do!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Bedankt voor de info! Zeker ardjuh voor alle details! :applaus:

Bij zo'n portofoon kun je toch niet tegelijk praten??
Maar is de cardo scala rider niet veel makkelijker?? Deze kost ook niet enorm veel (op deze website 243,- :S http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=14145" onclick="window.open(this.href);return false;)
De scala rider filtert de ruis eruit, helaas heeft deze maar een bereik van 500m, maar zover rijden we toch niet uit elkaar.

Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Boncari schreef:Bedankt voor de info! Zeker ardjuh voor alle details! :applaus:

Bij zo'n portofoon kun je toch niet tegelijk praten??
Maar is de cardo scala rider niet veel makkelijker?? Deze kost ook niet enorm veel (op deze website 243,- :S http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=14145" onclick="window.open(this.href);return false;)
De scala rider filtert de ruis eruit, helaas heeft deze maar een bereik van 500m, maar zover rijden we toch niet uit elkaar.
Je kan idd niet tegelijk praten, wanneer er 1 persoon praat is de lijn bezet.... en gaat pas open wanneer
deze stopt met praten. Je kunt dus niet door elkaar heen gaan zitten te praten. :wink:

Bereik van maximaal 500 meter zonder obstakels... denk wanneer je een blok om bent
dat je elkaar al niet meer verstaat. (denk ik!)
Voordeel is dat je elkaar dan nog kunt bellen.... en je wel stereo hebt.

Wat betreft ruis, De oorzaak van de ruis kun je grotendeels weg halen door je microfoon juist te gebruiken en het
volume goed in te stellen. Bij die MIDland (op wintersport) nooit problemen mee gehad... Wanneer je daarna
nog steeds last hebt van ruis kun je altijd nog kijken voor een alternatieve microfoon.

Nadeel van zo'n systeem... het moet op je helm gemonteerd worden, met schroeven aan de onderste rand... (als je er vanaf stuiterd krijg je die dus nog extra in je sleutelbeen...), dus als je even een andere helm pakt zou je eigenlijk
weer zo'n set moeten kopen?!? Zit volgens mij aan de buitenkant van je helm... dus niet afgeschermd van
water/viezigheid..
No Can't Do!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Ik had er niet aan gedacht dat een ding aan de buitenkant van je helm een groot nadeel is als je valt!
Maar het apparaat is stof en waterdicht en je bevestigd het met klemmen op de helm.

Op wintersport ga je niet harder dan 80km/h toch?? Vaak wordt aangegeven dat je boven 80km/h juist ruis krijgt.

Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

Mmm, met de quad kom ik juist niet onder de 80 km/h. :) Ik volg dit draadje met interesse trouwens, zit me te bedenken dat zo'n setje vooral leuk is als je er eenvoudig een 3e of 4e bij kunt kopen. Ik ga nog wel eens met z'n drieën rijden namelijk, en dan is het handig als je ook met de rest kunt kletsen.

Prijstechnisch gezien is zo'm Midland setje wel heel interessant.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Die 80 km/h is met een goede integraal helm dan... zeker niet met een cross helm.
Met een crosshelm heb je er al veel eerder last van.

80 km/h heb ik denk niet gehaald met wintersport... wel harde tegenwind, maar toen zat
me microfoon in in me kraag. :p

Blijft alleen beetje de vraag waar je die MIDland gaat laten... Mijn helmcam doe ik
ook al op me rug, daar zit me bescherming van me rug tussen.. mocht ik op me rug
terecht komen dan breek ik niks doordat dat ding erin drukt (kans is kleiner).

Motozoom heeft zo'n systeem op een helm geïnstalleerd liggen die jij bedoelde...
anders daar is een kijkje nemen, misschien kun je ze ook testen daarzo?

@Jazzy
Neem jij afslagen, kruispunten etc. met +80 km/h? Dat zijn meestal de kritische punten waarbij
het wel handig is om te overleggen. :D

MIDland kun je zo setje bij kopen en op zelfde kanaal zetten, wij waren met 4 man tegelijk op 1 lijn,
nadeel is wel dat als er 1 praat/stoort dat de rest niet kan communiceren. Hadden er 1 die kwam op
moeilijk stuk hijgend de berg af.... die hield de hele tijd de lijn bezet. Dan heb je ook geen mogelijkheid
om te vragen of die zijn spullen goed wil afstellen.
No Can't Do!
Plaats reactie