Enkel moto rijbewijs belgië

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
Plaats reactie
erwindekeyzer
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 mar, 2011 19:41

Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door erwindekeyzer »

Hallo, heb al reeds gebladerd in dit forum maar mijn antwoord nog niet gevonden...
Ik bezit enkel een motorijbewijs, geen autorijbewijs.
Ben 46 jaar nu.
Ik zou voor het werk een quad aankopen (gemeentedienst) zonder verder een bijkomend rijbewijs te moeten afleggen.
Als ik een quad laat inschrijven met motoplaat, mag ik deze berijden met mijn motorijbewijs?
Als ik hem als landbouwvoertuig laat inschrijven, hetgeen wel lukken moet als gemeentevoertuig, moet ik dan een rijbewijs afleggen?
Naar ik verneem is de enige beperking een zwaailicht en max 40km/h en geen helm verplicht.
Hoofdzakelijk zou het dienen om op de baan te rijden met remorque.
Ook winter met sneeuwschuif en strooier achterop.
Ook het voort trekken van een watertank bijv.
Dacht aan een grizzly 450 EPS of 550 EPS, tenzij mij jullie andere merken kunnen aanraden?
Ik moet zowieso drie quads voorleggen aan de gemeente waaruit zij een keuze moeten maken.
Bestaat er ook verwarming voor een quad, hetgeen in wintermaanden handig kan zijn...

Dank op voorhand... Erwin.
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door Newken »

Ik weet niet hoe het zit als je hem inschrijft als landbouwvoertuig, maar als je hem inschrijft als motor heb je sowieso een autorijbewijs nodig aangezien het voertuig meer dan 2 wielen heeft :-)

Wat het inschrijven als landbouwvoertuig betreft denk ik dat het toch niet zo gemakkelijk gaat gaan in jou geval aangezien je hem wel gaat gebruiken om mee te werken maar de gemeente geen landbouwinstelling is!

En tot slot als je hem dan toch niet zelf moet betalen zou ik voor een Can am outlander 400, 600 of 800 gaan :-)
erwindekeyzer
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 mar, 2011 19:41

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door erwindekeyzer »

De gemeente heeft reeds een Merlo en een Bobcat met nummerplaat als landbouwvoertuig. Deze rijden tevens op rode mazout. Dus ik veronderstel dat een utility quad ook wel mogelijk is...
Newken
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 15 jan, 2011 20:28
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door Newken »

Dan zou ik wel eens willen weten welke gemeente dat is. Het is, tenzij ik mij nu zo hard vergis, volgens de wet verboden om op rode mazout te rijden tenzij voor landbouwdoeleinden!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door Boncari »

Newken schreef:Wat het inschrijven als landbouwvoertuig betreft denk ik dat het toch niet zo gemakkelijk gaat gaan in jou geval aangezien je hem wel gaat gebruiken om mee te werken maar de gemeente geen landbouwinstelling is!
Een loonwerker gebruikt de trekkers ook echt niet alleen maar voor landbouwdoeleinden, vaker zelfs in de wegenbouw. Terwijl je toch op de trekkers mag rijden als je 16 bent....
Bij voertuigen zoals de gemeente ze gebruikt, voor langzaam verkeer, is het zeker mogelijk om deze in te schrijven als landbouwvoertuig. Dit geldt ook voor een quad. Dit zijn wel de regels voor Nederland, voor de exacte regels in belgie moet je even googlen of even op dit forum zoeken.
erwindekeyzer schreef:Hallo, heb al reeds gebladerd in dit forum maar mijn antwoord nog niet gevonden...
Hoofdzakelijk zou het dienen om op de baan te rijden met remorque.
Ook winter met sneeuwschuif en strooier achterop.
Ook het voort trekken van een watertank bijv.
Dacht aan een grizzly 450 EPS of 550 EPS, tenzij mij jullie andere merken kunnen aanraden?
Ik moet zowieso drie quads voorleggen aan de gemeente waaruit zij een keuze moeten maken.
Bestaat er ook verwarming voor een quad, hetgeen in wintermaanden handig kan zijn...

Dank op voorhand... Erwin.
De quads die je noemt zijn prima geschikt voor het werk dat omschreven wordt. De cc's zijn wel voldoende, als je de quads wilt gebruiken voor zout strooien enzo dan moet je wel een quad hebben die het altijd doet. Kijk daarom naar Yamaha, Suzuki, Can-Am en andere A-merken

Bedenk wel dat meer gewicht altijd handig is bij sneeuwomstandigheden. Ook moet je in de gaten houden dat het laadvermogen van een quad niet veel is op de rekjes, ook de maximale trekkracht is relatief laag. Dit komt door het lage eigengewicht van de quad. Een aanhanger achter een quad drukt ontzettend door, dan is een side-by-side misschien beter. Zoals de Yamaha Rhino.

Er bestaan allerlei verwarmingspaketten voor op de quad, zie http://www.quadfun.be/newshop/catalog/i ... ath=90_269" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes met de keuze en laat maar weten wat het geworden is. Ook graag met foto's van de uitgeruste quads, dat is altijd mooi om te zien :)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door yamahakoppel »

een loonwerker heeft 2 tanks ene met witte en ene met rode deze kunnen ze omschakelen maar ENKEL langs buiten door wet verplicht
als ze landbouw doen mag het rode en als ze wegenbouw doen MOET het witte, bij ons rijden er soms ook en heb daar eens uitleg over gekregen van ene :)
bij ons komt ene tanken met een betonpomp wagen deze is op een vrachtwagen gemonteerd en rijden ook op rode mazout het is een WERF voertuig en rijd van werf tot werf maar dan mag die ook niks beton nog in zijne bak hebben zitten anders is het transport :?
gebeurt soms dat die nog wat beton in zijn bak heeft vanachter, wettelijk mag hij hier niet mee rijden op de baan :engel:

in belgie mag alles, als je er maar de juist naam aan geeft en er voor BETAALD dan lukt al
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
cgl
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: di 12 apr, 2011 20:49

Re: Enkel moto rijbewijs belgië

Bericht door cgl »

Om een landbouw voertuig te besturen heb je in belgie een G rijbewijs nodig. Maar aangezien je 46 jaar bent (geboren voor 1 oktober 1982) val je buiten deze formaliteit. zie ook
http://www.mobilit.fgov.be/data/route/pdcrbw/rbpcGn.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
er bestaan verwarmdehandvaten, verwarmde motopakken,...enz
Plaats reactie